De woensdagmiddag is op Geencommentaar.nl Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.
Het leek zo’n goed idee, dacht associate professor Edward Castronova: waarom testen we onze economische theorieën niet uit in een Massively Multiplayer Online Game. Dat scheelt een hoop gedoe: je hoeft je proefpersonen niet helemaal naar de Universiteit van Indiana te laten komen en je hoeft ze niet te betalen. Blijkbaar waren de geldschieters er ook van overtuigd, want Castronova kreeg $250,000 om zijn game te maken.
Vol goede moed werd begonnen aan de ontwikkeling van het spel: Arden, the World of Shakespeare. In de game moeten spelers rondwandelen en de interactie aangaan met elkaar en karakters uit de werken van Shakespeare. De makers hebben echter volledige controle over allerlei economische en sociale variabelen. Door deze variabelen systematisch te tweaken en het gedrag van de spelers te observeren hoopten de makers bekende economische theorieën te toetsen en nieuwe inzichten op te doen.
Goed idee dus, maar de makers waren één variabele vergeten: ze maakten het spel niet leuk. “Je hebt puzzels en monsters nodig”, zegt Castronova in een interview, “anders willen mensen het spel niet spelen”. Het voor wetenschappelijke begrippen grote budget was bij lange na niet genoeg om een spel te maken dat zowel voor de academici als voor de proefpersonen interessant was (het budget komt natuurlijk niet eens in de buurt van de $75 Miljoen van de World of Warcraft-ontwikkelaars).
Teleurgesteld is Castranova gestopt met de actieve ontwikkeling aan het spel en heeft hij Arden per direct online gegooid. De wereld is dus helaas geen grote wetenschappelijke ontdekkingen rijker, maar wel een saai onafgemaakt spel.
Ik ben natuurlijk een leek, maar de geldschieters en de ontwikkelaars zelf lijken me niet al te beste economen.
Reacties (3)
Ik ken nog wel een ander wetenschappelijk spel, met soldaatjes die je moet trainen. Elk soldaatje heeft een neuraal netwerk. Nero heet het. De soldaatjes kan je uitwisselen met andere spelers. Ongetwijfeld kijken de onderzoekers mee :-)
En het is wél cool :-)
Volgens mij ontbreken ook de gevechten en het gevoel een held te kunnen zijn. Maar misschien interpreteer ik daar mijn kinderen wel verkeerd, die mij ook altijd bezweren, dat het niet om de gevechten, maar om de interactie, het zoeken, de spelletjes en meer van dat soort smoezen gaat… of misschien wordt ik al wel een te ouwe l*l.
Maarre, die 75 miljoen van WoW, dat is per maand, hoor. 8 miljoen gebruikers, die iedere maand 10 euro dokken.
Afijn (ik zei toch al dat ik een o.l. aan het worden was), laat ik maar eens gauw ´Puck´ op gaan zoeken, dan.
Als je lang genoeg WoW hebt gespeeld weet je dat het ook helemaal niet vooral leuk is… maar vooral veel werk ;)