SG-café maandag 21-12-2020

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Dit is het Sargasso-café van maandag 21-12-2020. Hier kan onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles besproken worden wat elders off topic is.

Reacties (22)

#2 Co Stuifbergen

@1: En de afscheiding van Schotland krijgt ook vorm:

Zaterdag besloot de Schotse premier Nicola Sturgeon om dezelfde reden al tot een reisverbod tussen Schotland en de rest van het Verenigd Koninkrijk.

Blijkbaar heeft Nederland de onafhankelijkheid van Schotland al erkend:

Er landde zondagochtend nog wel een KLM-vliegtuig uit Aberdeen op Schiphol.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nederland-verbiedt-luchtverkeer-met-verenigd-koninkrijk

#3 majava

@1: Beetje tragisch wel, maar logisch ook. Net als bij de Brexit onderhandelingen, laten ze ook met coronamaatregelen gewoon de boel weer uit de hand lopen. Zelfs nu kunnen/gaan Britten het hele land door om kerst te vieren.

Het is wel interessant te volgen hoe die handel nu gaat. Het VK inkomen is totaal geen probleem, maar chauffeurs/transporteurs willen niet, omdat ze niet meer terug kunnen dan. Kun je rommel alleen nog met dure luchtvracht, of langzame zeevracht over laten komen.

#4 Co Stuifbergen

@3: Of ze zetten een trailer op de boot, en dan moet aan de overkant een chauffeur de lading ophalen.

Maar dat vergt een hoop regelwerk, en dat lukt moeilijk in 1 dag.

#5 Hans Verbeek

Ik hoorde vanochtend op de radio van de Leidse viroloog Snijder een uitleg geven over de nieuwe virusvariant.
Aan het eind van zijn verhaal vertelde hij dat dit coronavirus wellicht endemisch wordt, net zoals de 4 andere menselijke coronavirussen.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/197346-coronavirus-virale-infecties-door-coronavirussen.html

Zie ook https://www.standaard.be/cnt/dmf20201113_94406353

#6 Cerridwen

@4: Het grootste deel van de vracht is in de vorm van containers op een boot, dus die wordt niet geraakt. Wat niet wil zeggen dat er geen grote problemen ontstaan als de vracht per vrachtwagen met chauffeur ineens gestopt wordt. Maar wel goed voor het perspectief om in het achterhoofd te houden dat dit dus om een minderheid van de vracht gaat.

#7 Co Stuifbergen

@6: Geldt dat ook voor vracht tussen het VK en de rest van Europa?Bij een route met maar 40 minuten varen (Calais-Dover) zal het minder vaak de moeite lonen om een container op een schip te takelen.
Hetzelfde geldt voor de kanaaltunnel.

Bij een transport vanaf Hamburg of Polen naar loont het waarschijnlijk de moeite om een langer stuk over zee te doen.

#8 Maggi

Normaal hoor je rond deze tijd van het jaar steevast de klaagzang van het bedrijfsleven over hoeveel de files in Nederland hen wel niet kosten…

Vorig jaar was dat nog 1,4 miljard

Uiteraard wordt daar als oplossing bijgegeven: het hele land dicht asfalteren aub! (alsof dát niets kost…)

Maar nu de files dit jaar ongeveer non-existent zijn (15-25% minder in de spitsen)…

…hoor je gek genoeg niemand juichen over de enorme baten die het bedrijfsleven volgens deze redenering dit jaar gemaakt zou moeten hebben hierdoor.

#9 Hans Custers

Leading German virologist Christian Drosten says in radio interview this morning he is “currently not that worried” about the new strain discovered in UK. Says claims of the strain being 70% more transmissible have yet to be verified.

Zegt een Duitse correspondent van The Guardian. Er wordt gespeculeerd dat het Boris Johnson wel goed uitkwam om het verhaal over een meer besmettelijke variant op te blazen, om een excuus te hebben voor het snel oplopende aantal besmettingen in het VK. Zodat hij niet hoeft te erkennen dat het aan het beleid van zijn regering ligt.

#10 Cerridwen

@7: Hier vond ik wat recente cijfers over de vracht naar het VK:
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/908558/port-freight-statistics-2019.pdf

Dit zijn alleen de havens.
Het lijkt er in ieder geval op dat ca 40% van de vrachtwagens uit trailers bestaat die zonder chauffeur overgevaren worden.

#11 Cerridwen

@9: Dat lijkt me toch niet. Er is wel degelijk reden tot zorg over de nieuwe variant in het VK. (Ook al is de reactie van verschillende overheden wel wat extreem gezien andere reden tot zorg rond het coronavirus). Er is tegelijkertijd nog veel onduidelijk, dus het kan natuurlijk ook meevallen. Vaak is dat zo. Soms ook niet, weten we sinds er een jaar geleden een onbekend nieuw virus begon te circuleren in Wuhan…

Hier een aardig leesbare bespreking van de situatie:
https://www.sciencemag.org/news/2020/12/mutant-coronavirus-united-kingdom-sets-alarms-its-importance-remains-unclear

#12 Bismarck

@5: “Want terwijl er bij een epidemie sprake is van explosieve pieken met overbelasting van het zorgsysteem als gevolg, is er in een endemische situatie een laag niveau van besmettingen met kleine, beheersbare uitbraken op gekende momenten, zoals de winterperiode. Het virus is dan sluimerend aanwezig in onze samenleving. De mazelen en de griep zijn voorbeelden van een virus die op deze manier beheersbaar blijven. Vaccinaties zijn cruciaal om daar te geraken.”

#13 Co Stuifbergen

@10: bedankt voor het opzoeken!

Als ik het goed zie, gaan er aan containers zo’n 2 miljoen containers van 20 voet het land in, en 3.5 miljoen van 40 voet (in de grafiek staat 7 miljoen TEU, dus dat moet ik door 2 delen).

Road good vehicles zijn er 4.2 miljoen.
Losse trailers 3.5 miljoen.

Het probleem geldt dan voor z’on 4.2 miljoen autos.
Als ik reken dat 1 vrachtauto gelijk is aan 1 container (van 40 voet, of 2 TUE), is het totale volume
( 3.5 + 4.2 + 3.5 + 2/2) miljoen = 12 miljoen.
4.2/12.2 is ongeveer 1/3 of 30%

#14 beugwant

@13: Hoeveel el gaan er in zo’n voet en hoeveel voeten vormen een roede? Zulke pre-metrieke stelsels hebben nogal wat tolerantie.

#15 Bismarck

@14: Ik weet alleen dat er 4 el stroop gaan in een pan zuurvlees.

#16 Joop

@8.

Hahaha, helaas heeft het bedrijfsleven een flinke dobber op dit moment aan de corona. En inderdaad kon ik zeker in maart dwars door grote steden met de bedrijfsbus rijden. Later probleem, want opdrachtgevers, semu-anbtenaren zaten thuis, dus werkten toen nog langzamer wat betreft opdrachten voor het bedrijf waar ik werkte. Of woningcorporaties die gewoon dom bezig waren met regels toepassen. Dat is wel 2020 vor mij. Blij dat ik weer aan het werk ben. Natura 2000 herstel. Wat betekent bomen kappen, heb al hele bossen naar stadsverwarming in de buurt gejaagd.

#17 beugwant

@15: Runderriblappen? Paard! Warm water? Donker bier!

Overigens heeft AH dat recept niet van zichzelf.

#18 Frank789

@4: [ Of ze zetten een trailer op de boot, en dan moet aan de overkant een chauffeur de lading ophalen. ]

Als je vloot anders georganiseerd is zal het inderdaad moeilijk zijn dit even te regelen. Als je vloot uit vaste vrachtwagens bestaat, dus geen opleggers, dan wordt het heel lastig.

Dan zit je nog met groente, bloemen en pluimvee dat vandaag geoogst/geslacht wordt en morgenmiddag vers in de winkel moet liggen. Ik vermoed dat die artikelen niet per contaner per schip gaan, maar per vrachtwagen door de tunnel.

https://nos.nl/artikel/2361552-dit-betekent-het-dichtgooien-van-het-vk-voor-het-vervoer-van-goederen.html

#19 Hans Verbeek

Interessante uitwisseling van wetenschappelijke inzichten over het SARS-CoV2-virus. Dik 3 uur
https://www.youtube.com/watch?v=G3CT9N89L-c

#20 Frank789

Maurice blijft stoken en verdachtmakingen de wereld insturen.
Maar niet iedereen pikt het:

https://threadreaderapp.com/thread/1341069566596816901.html

#21 Henk van S tot S

@15:
Dan eet ik toch liever Scheveningse zuurdoop Limburgs zuurvlees.

Maar ik eet nooit vlees.
:-)

#22 Henk van S tot S

@21:
Oeps,
“dan”
achter zuurdoop vergeten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*