1. 1

    Langzamerhand wordt duidelijk dat peak-steenkool achter ons ligt.
    In de VS (de op-één-na-grootste steenkoolproducent ter wereld) werd over de eerste drie maanden van 2016 30% minder steenkool gewonnen dan over dezelfde periode in 2015.

    Year to date production totalled just 157.27 million short t, down from 227.45 million short t (down 30.9 %).

    Hardstikke goed nieuws voor alle mensen, die zich zorgen maken over de menselijke CO2-uitstoot.
    Dus ik neem vandaag een stuk cheesecake bij mijn espresso.

  2. 6

    @4: Frank, over de eerste 3 maanden van 2016 werden er (volgens het CBS) 98558 nieuwe personenauto’s verkocht. In dezelfde periode vorig jaar werden er 11000 personenauto’s meer verkocht (109702).
    Als je de verkoopcijfers over de afgelopen 10 jaar in een grafiekje zet, zie je dat het eerste kwartaal van 2016 het slechtste eerste kwartaal van die periode is.

    [img]https://cassandraclub.files.wordpress.com/2016/04/schermafbeelding-2016-04-07-om-15-41-20.png[/img]

  3. 8

    @6: Ja, en u weet donders goed dat de verkopen in het laatste kwartaal de laatste 10 jaar zijn toegenomen omdat op 31 december steeds voordelige maatregelen eindigen.
    En u weet donders goed dat daardoor de gecombineerde verkopen dec+jan nog nooit zo hoog waren:

    Jaar Dec + Jan (jaar+1)=Totaal (x1000)
    2007 9 + 66 = 75
    2008 7 + 56 = 63
    2009 8 + 62 = 70
    2010 11 + 74 = 85
    2011 17 + 70 = 87
    2012 18 + 48 = 66
    2013 39 + 44 = 83
    2014 36 + 47 = 83
    2015 69 + 41 = 110

    En dat heel 2015 een forse stijging t.o.v. 2014 was.

    Dat hebben we u alles allang verteld:
    https://sargasso.nl/wvdd/sg-caf-vrijdag-12-02-2016/#comment-945067
    Maar u wilt het niet zien.

  4. 10

    Wat ik nou zo grappig vind aan het Referendum is dat bijna iedereen doet alsof het een echt referendum is. Het is slechts een raadgevend referendum. En als je dan ziet hoe opeenvolgende regeringen de afgelopen jaren in toenemende mate raadgevende adviezen van bijvoorbeeld de Raad van State negeert dan zouden ze als ze consequent zijn de uitslag van dit referendum gewoon ook naast zich neer moeten leggen. Mind my words…

  5. 13

    @11

    So what? Ware vrijheid is niets meer te verliezen hebben. Dus ook niet je leven. Dat Boris van der Ham (die ik toch wel hoog heb zitten) geschokt is, schokt mij dan weer.

    Deze quote is trouwens ook onwaar:

    Evolutie is een wetenschappelijke waarheid. Religie en ras zijn de uitvinding van woedende en onbeschaafde mensen.

    Evolutie is ook maar een aanname, bestaande uit vele extrapolaties. Ras is een dwaalleer. Religie is in eerste instantie iets persoonlijks, waar je dus geen uitspraak over kunt doen.

    Hij klinkt dus als een humanisme-fundamentalist….

  6. 15

    @8: Frank, jij kijkt naar een periode van twee maanden: december en januari. In #6 heb ik het over een periode van 3 maanden: januari t/m maart. De grafiek in #6 laat een dalende trend zien over een termijn van 10 jaar.
    Jij laat voor één enkel jaar een toevallige stijging zien. Waarom maak je geen grafiekje, zodat we kunnen zien of er sprake is van een duidelijk stijgende trend?

  7. 16

    @14.

    Je kan je beter afvragen wat heeft de mensen bepaald in hun keuze. Welke informatiebronnen hebben ze gebruikt?

    99% heeft zich laten leiden door 1 of meer personen die hij/zij ‘vertrouwd’. Dat kan dus een autoriteit zijn voor massa’s mensen. Dat is eng!

  8. 17

    @9: ik hoef niets te bewijzen, JANC. Ik beweer nergens dat de autoverkoop in Europa of de hele wereld daalt. Ik maak alleen een grafiekje van de autoverkopen in Nederland, ter illustratie van de link, die Frank in #4 plaatst.

  9. 18

    @17: En ik leg uit waarom dat eerste kwartaal daalt omdat het voorlaatste stijgt. Of 2015 een ‘toevallige’ stijging is mag u bewijzen. Voorlopig waren februari en maart 2016 hoger vs 2015, toevallig…

    En als u zonder grafiekje niet ziet dat 9>69 een duidelijke stijging is, en 66>41 een duidelijke daling, en 75>110 een duidelijke netto stijging, dan bent u niet geschikt voor de statistiek.

  10. 20

    @18: in de afgelopen 20 jaar is er wel vaker een stijging van de verkoop opgetreden, Frank. Maar over de afgelopen 20 jaar is er m.i. wel sprake van een dalende trend.
    Ik zie het de komende jaren nog niet gebeuren dat het piekjaar 1999 toen er meer dan 600 duizend auto’s werden verkocht, geëvenaard of overtroffen gaat worden.

    [img]https://cassandraclub.files.wordpress.com/2016/04/schermafbeelding-2016-04-07-om-18-51-07.png[/img]

  11. 21

    @16:
    Wat ik me eigenlijk ook nog afvraag:

    Is het innen van subsidie voor een nep-referendum/referendum onder valse voorwendselen geen fraude en derhalve een misdrijf?

    Ik zou terugvordering van dit geld van GeenStijl/TMG toch wel een daad van gerechtigheid vinden.

  12. 22

    @16: [ 99% heeft zich laten leiden door 1 of meer personen die hij/zij ‘vertrouwd’. ]

    Vergeet niet dat in de 2e kamer hetzelfde gebeurt. De fractiespecialist zoekt het uit en de fractieleider zal wel beslissen. En de 2e kamer kent een fractiediscipline van boven de 99,8%.
    Dat betekent dat 150 mensen uiteindelijk ook achter een tiental personen aanholt en een mogelijk afwijkende mening onderdrukt. Ook als ze met veel voorkeurstemmen in de kamer zijn gekomen.

    Dat is eng!

  13. 23

    @20: Er is momenteel een stijging in NL en Europa.
    Dat probeerde u eerst te verhullen door slechts januari te gaan vergelijken. Dat probeert u nu te verhullen door 1e kwartalen te gaan vergelijken. Dan te bagatelliseren als ‘toevallig’. Dan te minimaliseren door met ’99 te vergelijken.
    Er is momenteel een stijging in NL en Europa.

    Waarom zijn uw trendlijnen trouwens recht?
    Komt beter uit hé? We waren net aan uw kromme lijnen gewend:
    [img]https://cassandraclub.files.wordpress.com/2016/02/schermafbeelding-2016-02-04-om-22-20-45.png?w=625[/img]
    [img]https://cassandraclub.files.wordpress.com/2016/02/schermafbeelding-2016-02-04-om-22-25-18.png?w=625[/img]

  14. 25

    @24: In de journalistiek is het toegestaan om bij het aantonen van misstanden voorbeelden te kopiëren en te tonen, zelfs als er copyright op zit. Anders zou het onmogelijk zijn om kritiek uit te oefenen op zaken die elders wel openbaar gemaakt zijn.
    En aangezien u zelf regelmatig uw grafieken hier promoot, zie ik überhaupt geen bezwaar om dat zelf ook te doen om een misstand aan te tonen.
    Voor klachten moet u bij Sargasso zijn, ik kan niet meer wijzigen.

    Maar u heeft dus inhoudelijk geen commentaar? Zoals zo vaak?

  15. 27

    @26: ik schrijf artikelen en publiceer ze op websites zoals Sargasso, majava.

    @25: Het is onbeleefd om werk van andere auteurs over te nemen zonder bronvermelding. Bovendien haal je de plaatjes weg uit hun begeleidende context.
    Ik zou het op prijs stellen als je de volgende keer gewoon verwijst naar het artikel verwijst, waar je de plaatjes vandaan hebt.

  16. 28

    “Het is onbeleefd om werk van andere auteurs over te nemen” We hebben het over plaatjes in comments. Dat soort gezever van jou gaat alleen op als Frank789 een artikel zou schrijven voor z’n eigen webstek en dan doet alsof het z’n eigen werk is. Dat is hier overduidelijk niet het geval.

    Sterker nog, hij impliceert dat het van jouw is, in bewuste comment. Echt man, waar heb je het over?

    Stop met trollen.

  17. 31

    @17: Maar Frank schrijft dat peak auto in Europa nog niet bereikt is. U schrijft daarop dat peak auto in Nederland wel bereikt is. Daarmee verzet u de doelpalen en dat doet sterk er aan denken dat u probeert uw eigen gelijk te halen.

    Als u niets “te bewijzen” heeft, waarom dan reageren met een verwijzing naar Frank en dan eigenlijk off-topic te gaan door een Europese situatie met een Nederlandse situatie te vergelijken? Dan probeert u naar mijn bescheiden mening wel degelijk iets te bewijzen.

  18. 33

    @32: ik ben blij dat je nu wel de bron van de plaatjes aangeeft, Frank.

    @28: wil je voortaan letterlijk citeren, majava. Selectief citeren of essentiële woorden weglaten, vertroebelt de discussie.

    Het is onbeleefd om werk van andere auteurs over te nemen zonder bronvermelding. Bovendien haal je de plaatjes weg uit hun begeleidende context.

  19. 34

    @31: in reactie #4 heeft Frank het specifiek over de Nederlandse autoverkoop, JANC.

    NL maart: +4.3% vs 2015

    Frank verwijst ook naar een nieuwsbericht over de autoverkoop in Nederland.
    M.i. reageer ik dus nergens in deze discussie off-topic en ik verzet de doelpalen niet.

  20. 35

    @33: Er is geen begeleidende context van enig belang bij die grafiekjes.
    Het belang van het tonen van die grafiekjes is om aan te tonen dat u trendlijnen manipuleert tot ze uw visie ‘grenzen aan de groei’ ondersteunen.

  21. 36

    @35:

    aan te tonen dat u trendlijnen manipuleert tot ze uw visie ‘grenzen aan de groei’ ondersteunen.

    Klopt.
    Soms is een lineaire trend intekenen de beste manier om je hypothese te ondersteunen. En soms kies ik voor een handmatig ingetekend stippellijntje door de meetreeks om mijn hypothese te ondersteunen. Maar ik laat altijd een datareeks over meerdere jaren zien.

  22. 37

    @36

    om je hypothese te ondersteunen

    En daar zit nou net het probleem. Je toetst je hypotheses niet, je zoekt net zo lang tot je iets gevonden hebt dat de hypothese “ondersteunt“. Met data-analyse heeft dat niets te maken. Daarvoor gebruik je objectieve toetsingsmethoden, waarvan de statistiek er een hele hoop biedt. Een “een handmatig ingetekend stippellijntje door de meetreeks” hoort daar niet bij.

    Jouw methodes om hypotheses te “ondersteunen” hebben niets van doen met serieuze analyses en heel veel met opportunisme, gelijkhebberij en (soms) pure misleiding.

  23. 38

    Je toetst je hypotheses niet, je zoekt net zo lang tot je iets gevonden hebt dat de hypothese “ondersteunt“.

    Mijn hypothese is: de verkoop van auto’s in Nederland neemt af en zal blijven afnemen door dalende koopkracht.

    Met de waarnemingen van het CBS toets mijn hypothese (zie grafiek)
    Het is heel gebruikelijk om de meetpunten met elkaar te verbinden door een doorgetrokken lijn. Je kunt de trend in de metingen ook verduidelijken door een regressielijn in te tekenen of een voortschrijdend gemiddelde… je mag als maker van de grafiek zelf kiezen.
    De waarnemingen van het CBS acht ik boven iedere twijfel verheven. Voorlopig ondersteunen ze mijn hypothese.

  24. 39

    @38:
    Is in jouw hypothese ook de “leasevloot” verwerkt?
    Het aantal leaseauto’s neemt namelijk toe.

    N.B.
    Kom eens met volledig uitgewerkte artikelen op de proppen, i.p.v. met stukkies die slechts een gedeelte van de materie bevatten en derhalve totaal onduidelijk zijn en later weer moeten worden aangevuld.

  25. 40

    @39: Spot on!
    [ de verkoop van auto’s in Nederland neemt af en zal blijven afnemen door dalende koopkracht. ]

    Dat is geen hypothese, dat is wensdenken van meneer Verbeek NADAT hij een grafiekje heeft gezien.
    Ik roep telkens weer dat meneer Verbeek eens verder moet kijken dan zijn neus lang is, en dit is weer een treffend voorbeeld daarvan.
    Want als hij wat verder zoekt vindt hij dat het wagenpark nog steeds groeit, en dat kan alleen door privé-import of een hogere gemiddelde leeftijd van auto’s. En dan zien we dat de gemiddelde leeftijd in 2000 nog 7 jaar was en nu al over de 9,9 jaar gaat. Die stijging was er al vóór de crisis, dus daar ga je met je ‘dalende koopkracht’. De sloopleeftijd is sinds 2012 met 15 maanden gestegen naar 18,2 jaar.

  26. 41

    @39:

    Kom eens met volledig uitgewerkte artikelen op de proppen, i.p.v. met stukkies die slechts een gedeelte van de materie bevatten en derhalve totaal onduidelijk zijn en later weer moeten worden aangevuld.

    Ben je bereid voor zo’n artikel te betalen, Henk?
    In zo’n uitgebreid artikel gaat heel veel tijd zitten en ik vind dat daar dan een redelijke vergoeding tegenover hoort te staan.
    Je begrijpt hopelijk wel dat Sargasso geen budget heeft om te betalen voor zulke volledig uitgewerkte artikelen. Als ik zulke artikelen ga schrijven zal ik ze niet gratis op Sargasso plaatsen.

  27. 42

    @40:

    En dan zien we dat de gemiddelde leeftijd in 2000 nog 7 jaar was en nu al over de 9,9 jaar gaat. Die stijging was er al vóór de crisis, dus daar ga je met je ‘dalende koopkracht’. De sloopleeftijd is sinds 2012 met 15 maanden gestegen naar 18,2 jaar.

    Misschien is de dalende koopkracht ook wel de drijvende kracht achter dit verschijnsel, Frank. Als mensen geen nieuwe auto kunnen betalen, dan besluiten ze om nog anderhalf jaar (15 maanden) in hun oude auto te blijven rijden. M.a.w. jouw argument onderbouwt de stelling dat de dalende koopkracht een belangrijke reden is voor de dalende verkoop.

    Ik denk dat de koopkrachtdaling van de Nederlandse bevolking al voor de crisis begonnen is.

  28. 43

    @42: Wie beweert dat dalende koopkracht de oorzaak is moet dat ook bewijzen en niet met een lullig “misschien” aankomen.
    Dus dan moet de dalende koopkraccht vanaf 2000 worden aangetoond plus onderzoek dat mensen met minder koopkracht ook gaan daadwerlkelijk hebben bezuinigd op autouitgaven en niet elders.

    Kijk verder dan uw neus lang is!
    Dat is een kwartiertje googelen, geen dag werk zoals u zegt om te verhullen dat het u alleen om grenzen aan de groei gaat.

  29. 44

    @39:

    Het aantal leaseauto’s neemt namelijk toe.

    Het aantal leaseauto’s stond in 2009 op 900 duizend en vorig jaar op 873 duizend. Het aandeel “bedrijfsauto’s” in het Nederlandse wagenpark schommelt al lange tijd tussen de 10 en 12%.

    [img]https://cassandraclub.files.wordpress.com/2016/04/schermafbeelding-2016-04-09-om-12-23-38.png[/img]

    Ik acht het onwaarschijnlijk dat een toename van het aantal lease-auto’s de daling van de autoverkoop veroorzaakt.
    Ik acht het argument van Frank, de autobezitters blijven langer rijden in hun oude auto, veel aannemelijker.

  30. 45

    @43: ik vind het lullige “misschien” goed genoeg. Ik formuleer het gewoon voorzichtig, want ik weet het niet zeker.
    Dat jij daar geen genoegen mee neemt, is voor mij geen probleem. Ik zit er niet mee, Frank. Ik hoef niet iedereen te overtuigen.
    Ik geef hier slechts mijn visie op de huidige economische ontwikkelingen. Dat jij het anders ziet, is onderhand wel duidelijk.
    Het wordt een welles-nietes discussie zonder einde.
    Ik heb van mijn kant voldoende cijfers aangedragen, die mijn visie ondersteunen.

  31. 46

    @45: U heeft helemaal niks aangedragen, behalve loze beweringen.

    U zal wel genoegen nemen met “misschien” omdat u uw bewering over dalende koopkracht niet bevestigen kan.

    U bent van het type “autisme neemt toe, het aantal broedende ooievaarparen neemt toe, dus broedende ooievaars veroorzaken autisme”.

  32. 47

    @44:
    Rond jouw topjaar begonnen in Nederland de gevolgen van de financiële crisis hun echte uitwerking te krijgen.
    Vandaar de daling.
    Na dieptepunt 2011 begint er weer een toename; de laatst jaren is er dus sprake van een toename.
    Als je je eigen cijfers over 15 jaar bekijkt is er dus sprake van een toename.
    N.B. dit gaat dus om auto’s die op naam van bedrijven.
    De toename van de Private Lease staan er niet bij.

    @41:
    Met andere woorden:
    Je schrijft dus prut(s)-artikelen, omdat je niet betaald wordt???

    Dit is dus werkelijk het summum van complete idiotie.
    Als niets zinnigs te melden hebt ga dan buiten spelen.
    ;-)

  33. 48

    Volgens een onderzoek van vier jaar geleden neemt de populariteit van de auto onder jongeren in de hele westerse wereld af. Het zou een gevolg zijn van verstedelijking en de opkomst van internet. Lijkt me niet onlogisch: in de stad is de auto vaak helemaal niet zo handig en internet maakt het makkelijk om bijvoorbeeld en reis met het OV vooraf te plannen, of om af en toe een deelauto te regelen als die nodig is.

    Als die trend zich doorzet zou de verkoop van nieuwe auto’s in de toekomst verder kunnen dalen.

  34. 49

    Uit recente berichten lijkt dat weer te veranderen.
    Dat idee dat jongeren misschien minder auto’s kopen is misschien ook wel wensdenken en of projectie vanuit de US geweest?

    “Nadat het aandeel jongeren dat een auto heeft enkele jaren licht daalde, stijgt het autobezit nu weer en bevindt het zich op het hoogste niveau in jaren.”
    http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/item/Autobezit_stijgt_weer_onder_jongeren/6944

    “Ondanks dat het autogebruik onder jongeren afneemt is het niet zo dat jongeren niet meer in auto’s zijn geïnteresseerd.”
    http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/item/Auto_heeft_niet_afgedaan_voor_jongeren/7282

    “Verder is de populariteit van autobezit onder jongeren de laatste tien jaar gelijk gebleven. “Dat is opvallend”, aldus Huyskens. “Je hoort overal juist dat jongeren minder interesse zouden hebben in het kopen van een auto”
    http://nos.nl/artikel/2093631-voor-het-eerst-meer-dan-8-miljoen-auto-s-op-de-weg.html

    Nog een interessant overzicht:
    http://www.z24.nl/ondernemen/4-redenen-waarom-we-steeds-minder-nieuwe-autos-kopen-615033

  35. 50

    @47:

    Je schrijft dus prut(s)-artikelen, omdat je niet betaald wordt???

    Dat is een verdraaiing van mijn uitleg, Henk.
    Ik wil best op een normale manier met je discussieren, maar dit soort opmerkingen vind ik echt niet zinvol. Zelfs niet met een knipoog.

    De artikelen, die ik voor Sargasso geschreven heb, vond je indertijd geen prutswerk. Ik ben daar niet voor betaald.
    Je meet bovendien met twee maten: je beoordeelt mijn bijdragen aan deze discussie naar heel andere normen dan de bijdragen van anderen.

  36. 51

    @49: bedankt voor je relevante bijdragen, Frank. Ze laten zien dat er naast de dalende koopkracht nog meer factoren een rol spelen bij de afname van de autoverkoop. Ik sta daar voor open.

    @48: ook jij bedankt voor je reactie, Hans

  37. 54

    @53: Frank, ik sta open voor andere zienswijzen.
    Van 2010 t/m 2014 daalde de koopkracht en dat heeft vast gevolgen gehad voor de autoverkoop. Ik denk niet dat het de enige oorzaak is, maar wel een belangrijke.
    En ook in 2014 had een belhoorlijk deel van de bevolking nog altijd te maken met koopkrachtdaling
    [img]https://www1.picturepush.com/photo/a/15005607/1024/2016/Aandeel-van-de-bevolking-met-koopkrachtdaling-bij-.png[/img]

    Ik kan nog wel een paar factoren bedenken, die leiden tot een lagere autoverkoop:
    – veranderde arbeidsmarktpositie: meer tijdelijke contracten i.p.v. vast contracten
    – het vervroegd aflossen van de hypotheek

    Dat heb ik niet in detail bestudeerd, maar ik vermoed dat deze zaken wel een rol spelen, waardoor mensen langer in hun oude auto blijven rijden en er minder nieuwe auto’s worden verkocht.

  38. 55

    @54: [ Van 2010 t/m 2014 daalde de koopkracht ]
    Fout.
    In 2014 steeg de koopkracht, net als in 2015 en voor 2016 verwachten ze ook een stijging.

    Meneer Hans ‘ik vermoed’ Verbeek probeert nu allerlei cherries te picken die aansluiten bij zijn ‘vermoeden’, dat vermoeden dat eerst nog zijn enige hypothese was.
    Een hypothese stel je op om te toetsen, niet om in een ‘vermoeden’ om te zetten zodra de grond je te heet onder de voeten wordt.

    Ik vermouth dat meneer Verbeek nog veel meer gaat bedenken om zijn vermeende correlatie tussen dalende autoverkoop en koopkracht onder te laten sneeuwen in een berg van cherries.

  39. 56

    @55: wat denk je zelf eigenlijk van de dalende autoverkoop, Frank?
    Wat zie jij als de belangrijkste oorzaak van het verschijnsel dat mensen langer in hun oude auto blijven rijden, voordat ze een nieuwe kopen?

  40. 57

    @56: Er is geen duidelijke correlatie en dus ook geen causatie tussen koopkracht en autoverkoop. En u vermoed slechts.

    In de link die ik gaf kan eenieder zelf zijn conclusies trekken, ik heb nooit de intentie gehad de oorzaken te duiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren