Gisteren haalde een studie van het CPB over kansen in het onderwijs de landelijke media. Kinderen die les krijgen in groepen van ongeveer gelijk niveau zouden veel betere resultaten boeken. Zowel makkelijk als moeilijk lerende kinderen.
Vandaag hakken Herman van de Werfhorst en Thijs Bol het stuk aan schrootjes. Selectief citeren, foutief citeren, foutieve conclusies. Uiteindelijk blijkt de hele conclusie gebaseerd te zijn op een enkele experimentele studie in Kenia. En daarmee worden door CPB en pers grote conclusies getrokken over de inrichting van het Nederlandse school systeem. Ai.
Reacties (2)
Vandaag? Dat stuk stond er gisteren al en ik verwees er ook gisteren al naar.
https://sargasso.nl/wvdd/onderwijs-leidt-segregatie-tot-betere-resultaten/#comment-956002
Er is nog véél meer mis met dat rapport. Geschreven door een clubje economen die even een heel (ander) wetenschapsveld menen te kunnen samenvatten. Economen zoeken altijd naar causaliteit en zijn dan ook een meester in het verkeerd voorspellen van economische gevolgen van maatregelen.
Hun aanpak alleen al deugt niet. Men zoekt bewijs bij vooringenomen stellingen, laat daarbij de tegenvoorbeelden ongenoemd. Er is dus geen sprake van een afgewogen oordeel, maar van vooringenomenheid vooraf. En natuurlijk wordt alles doorvertaald naar een verhoging van het BNP.
@1 Excuses, over het hoofd gezien en dank voor de verdere duiding.