Doorscheuren is wat overdreven je mag 100 i.p.v. 80, maar in de praktijk mag je blij zijn als je de 50 haalt op deze stukken. Het resultaat is dat het verkeersbeeld buiten de spits veel rustiger is. Geen nerveus optrekkende en remmende aotomobilisten om maar precies 80,00 te rijden en mensen die weer op het verkeer letten i.p.v. hun kilometer teller. Het resultaat in de praktijk is juist minder vervuiling, minder lawaai en een hogere verkeersveiligheid.
Het is in elk geval uitermate ONprettig voor de omwonenden.
#2
majava
80 op een meerbaans snelweg voelt aan alsof je kruipt. Heel veel mensen vinden dat ergerlijk, ik deels ook. Ik vind het dan ook wel logisch dat die 100 weer op de bordjes komt. Het rijdt meer relaxed. Vervuiling zal niet veel toenemen. Dat is wat anders dan die 130, die wel flink het verbruik en de vervuiling doen toenemen.
#3
about:
Droevig, hoor, dit. Ik meen dat op de A10 rond Amsterdam tamelijk veel ongelukken voorkomen. Deze weg ligt praktisch in de stad, in woongebieden, met veel op- en afritten. Over de hele A10 zou 80 km. als maximum snelheid moeten worden ingevoerd – en dat zal gaan gebeuren ook!
#4
S’z
Doorscheuren??? Moderne steden en je mag op een autostrade (geen lichten, iedereen in dezelfde richting) niet eens meer dan 90 rijden? En bovendien, met moderne borden kun je de snelheidsbeperking altijd actueel aanpassen, spits vs holst vd nacht. Fijn stof en peak oil zijn andere discussies.
#5
pedro
Als de 100% controle, die op de 80km per uur zat, ook weg gaat, zal er inderdaad weer gewoon doorgescheurd worden. Als die controle blijft, zullen mensen net zo veel op hun kilometerteller letten als toen het 80 was… Zo niet, dan zullen er weer genoeg asociale idioten zijn, die ver over de 100 rijden. Dat zijn die gasten, die je nu vlak voor de 80 km zones steeds op hun rem ziet trappen (waar alle normale chauffeurs op tijd hun gaspedaal wat minder ver in hebben getrapt).
Ik vind/vond het zo prettig dat je net zo hard rijd/reed als vrachtauto’s en auto’s met caravan of aanhangwagen, waardoor er veel minder malle manoeuvres waren en een veel rustiger verkeersbeeld. En dat is juist op een ringweg of de A 12 wel zo plezierig (en kost op die afstand nauwelijks extra tijd).
Flexibel met drukke en rustige tijden is wel begrijpelijk, al is harder niet beter voor het aangrenzende woonmilieu.
Op de a12 bij Den Haag Centrum had je weinig caravans. Zeker tijdens de spits.
#7
about:
In 2003 werd de A13 in Overschie de eerste 80 km-zone van Nederland. En het bleef vuil, daar. Nu mag er weer 100 gereden worden.
#8
Harry
Ik laat me verrassen. Op normale werkdagen tussen 05.30 uur en 19.30 uur kun je op die trajecten niet eens de aangegeven maximum snelheid van 80km halen.
Het instellen van een limiet is toentertijd ingevoerd om te zien of de doorstroming daardoor verbeterde, wat dus niet het geval is.
Ik kan me herinneren dat deze discussie toen ook al speelde.
Ik ben er heel simpel in; je moet de maximumsnelheid kiezen waarbij de gemiddelde snelheid uitkomt op de snelheid bij de maximale doorstroming (85km/h).
Als dat 90 is, dan wordt de Vmax 90, als het 100 is, dan 100.
Dit is gewoon een technisch probleem met een optimale oplossing
Reacties (14)
Doorscheuren is wat overdreven je mag 100 i.p.v. 80, maar in de praktijk mag je blij zijn als je de 50 haalt op deze stukken. Het resultaat is dat het verkeersbeeld buiten de spits veel rustiger is. Geen nerveus optrekkende en remmende aotomobilisten om maar precies 80,00 te rijden en mensen die weer op het verkeer letten i.p.v. hun kilometer teller. Het resultaat in de praktijk is juist minder vervuiling, minder lawaai en een hogere verkeersveiligheid.
Want als je 100 mag hoef je niet op je km-teller te kijken?
Buiten de spits (ja mensen, ook dan rijden er auto’s) is het wel prettig om iets harder te mogen.
Het is in elk geval uitermate ONprettig voor de omwonenden.
80 op een meerbaans snelweg voelt aan alsof je kruipt. Heel veel mensen vinden dat ergerlijk, ik deels ook. Ik vind het dan ook wel logisch dat die 100 weer op de bordjes komt. Het rijdt meer relaxed. Vervuiling zal niet veel toenemen. Dat is wat anders dan die 130, die wel flink het verbruik en de vervuiling doen toenemen.
Droevig, hoor, dit. Ik meen dat op de A10 rond Amsterdam tamelijk veel ongelukken voorkomen. Deze weg ligt praktisch in de stad, in woongebieden, met veel op- en afritten. Over de hele A10 zou 80 km. als maximum snelheid moeten worden ingevoerd – en dat zal gaan gebeuren ook!
Doorscheuren??? Moderne steden en je mag op een autostrade (geen lichten, iedereen in dezelfde richting) niet eens meer dan 90 rijden? En bovendien, met moderne borden kun je de snelheidsbeperking altijd actueel aanpassen, spits vs holst vd nacht. Fijn stof en peak oil zijn andere discussies.
Als de 100% controle, die op de 80km per uur zat, ook weg gaat, zal er inderdaad weer gewoon doorgescheurd worden. Als die controle blijft, zullen mensen net zo veel op hun kilometerteller letten als toen het 80 was… Zo niet, dan zullen er weer genoeg asociale idioten zijn, die ver over de 100 rijden. Dat zijn die gasten, die je nu vlak voor de 80 km zones steeds op hun rem ziet trappen (waar alle normale chauffeurs op tijd hun gaspedaal wat minder ver in hebben getrapt).
Precies!
Ik vind/vond het zo prettig dat je net zo hard rijd/reed als vrachtauto’s en auto’s met caravan of aanhangwagen, waardoor er veel minder malle manoeuvres waren en een veel rustiger verkeersbeeld. En dat is juist op een ringweg of de A 12 wel zo plezierig (en kost op die afstand nauwelijks extra tijd).
Flexibel met drukke en rustige tijden is wel begrijpelijk, al is harder niet beter voor het aangrenzende woonmilieu.
Op de a12 bij Den Haag Centrum had je weinig caravans. Zeker tijdens de spits.
In 2003 werd de A13 in Overschie de eerste 80 km-zone van Nederland. En het bleef vuil, daar. Nu mag er weer 100 gereden worden.
Ik laat me verrassen. Op normale werkdagen tussen 05.30 uur en 19.30 uur kun je op die trajecten niet eens de aangegeven maximum snelheid van 80km halen.
Het instellen van een limiet is toentertijd ingevoerd om te zien of de doorstroming daardoor verbeterde, wat dus niet het geval is.
Ik denk dat dit het meest relevant is:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3280568/2012/07/03/Verkeersdoorstroming-gebaat-bij-hogere-snelheden.dhtml
Ik kan me herinneren dat deze discussie toen ook al speelde.
Ik ben er heel simpel in; je moet de maximumsnelheid kiezen waarbij de gemiddelde snelheid uitkomt op de snelheid bij de maximale doorstroming (85km/h).
Als dat 90 is, dan wordt de Vmax 90, als het 100 is, dan 100.
Dit is gewoon een technisch probleem met een optimale oplossing