Hoe verminder je het risico van ’too-big-to-fail’ banken

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

NIEUWS - De voorzitter van de Federal Reserve Bank of Dallas pleit verdergaande maatregelen om het risico van ’too-big-to-fail’ banken in te perken en de kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf weer op gang te helpen.

Open artikel

Reacties (6)

#1 Yevgeny Podorkin

Ja, je kan de bánken wel weer tot proporties willen terugbrengen zodat sprake is van meer “volkomen concurrentie”. Maar ja, als er over de hele linie geen sprake meer is van een echte vrije markt economie danneh…. It’s a fair cop. En kijk alleen maar in Nederland:

Mobiele telefonie : KPN, T-Mobile, Vodafone
Gewone consumenten banken : ABN, ING, Rabobank, …
ZorgVerzekeraars : CZ, Uvit, Menzis, Zilveren kruis Achmea
Retail : slechts 4 inkoop-organisaties (AHOLD, M&S)
Groentesnijders : Hessing, Vezet, Heemskerk en Groentehof
Bierfabrikanten : Heineken, Bavaria, Grolsch, …
Melk / zuivel : FrieslandCampina, Arla, Danone, Fronterra

of wereldwijd:
Automerken : nog maar 7 grote spelers wereldwijd
??
??
??

#2 frankw

Wat een verfrissend en noodzakelijk geluid. ik hoop dat we hier meer van gaan horen :)

#3 thallman

@1
Monopolies betekend niet dat er geen vrije markt is. De markt in sociale netwerken is volledig vrij en toch heeft facebook een monopolie positie.

#4 pedro

@3: Een vrije markt is een markt waarin prijzen door vraag en aanbod tot stand komen. Dat is bij monopolies en oligopolies niet helemaal het geval. Daar wordt de prijs door de producent bepaald en kan de consument alleen kiezen om iets niet te nemen.

@1: in dit soort discussies weet iedereen vrijwel precies wat je met vrije markt bedoeld. De term vrije markt is inmiddels ingekapseld in een definitie, die jij waarschijnlijk ook niet op school hebt geleerd, maar die inmiddels gangbaar is geworden. Probleem: als je de term volkomen markt gebruikt, wordt het moeilijker te roepen, dat in een monopolie / oligopolie de consumenten niet erg vrij zijn, en kun je aantonen dat de prijzen grotendeels door de producenten worden bepaald, maar dan snappen veel mensen de term niet meer. Zo gaat dat nu eenmaal. Wat wij (ik denk jij ook) vroeger op school geleerd hebben als vrije markt heeft tegenwoordig een andere betekenis gekregen. De moderne vrije markt is de markt waarop de producenten kunnen doen en laten wat ze willen (volledige vrijheid) en de consumenten dat maar hebben te slikken.

#5 Yevgeny Podorkin

De moderne vrije markt is de markt waarop de producenten kunnen doen en laten wat ze willen (volledige vrijheid) en de consumenten dat maar hebben te slikken.

Als je dat doortrekt naar de politiek: “kiezers hebben dat maar te slikken”. Waar neigt dat dan naar? Gelukkig kunnen burgers nog vertrouwen op een deugdelijk rechtssysteem en wordt hun niet helemaal de pas afgesneden…

#6 Yevgeny Podorkin

De markt in sociale netwerken is volledig vrij.

Is dat zo? En zo ja hoe lang nog? Tis gratis en men handelt feitelijk in gebakken lucht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*