Hoe bedrijven via contracting flexwerkers nog goedkoper maken

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Hoe bedrijven via contracting flexwerkers nog goedkoper maken. En die mensen hebben het zelf vaak niet in de gaten.

Open artikel

Reacties (2)

#1 Inca

Het klinkt inderdaad weer erg ‘creatief’.

Overigens:

Steeds meer bedrijven richten zich op hun core business.

Ha! Die core business blijkt dan meestal vooral ‘onduidelijkheid’ te zijn. Maar de zorgverleners die de zorg verlenen zijn het bv niet, net zomin als bv piloten. (Piloten core business van een luchtvaartmaatschappij? Welnee, raar idee.)
En banken besteden niet alleen hun servicemedewerkers en hun it uit, maar ook rustig hun hypotheekadviseurs. (Geen core business dus blijkbaar.) En het callcenter dat al werd ingehuurd door bedrijven om namens hen de telefonische service te verlenen (want service is blijkbaar geen core business) huurt zelf weer hun mensen in via een uitzendconstructie. Uhuh.

#2 Jos van Dijk

Op de radio verdedigde iemand van de uitzendbureaus de nieuwe constructie “omdat er tegenwoordig anders gewerkt wordt.” Hij zei er niet bij dat het doel van dit anders werken uitsluitend is besparing op loonkosten. Dat zien we al jaren: ZZP’ers, onderaannemers, flexibele arbeidscontracten, 0-uren contracten, vrijwilligerswerk, stages, en nu dan ‘çontracting’. Alles om onder een fatsoenlijk en zeker loon uit te komen. Je kunt het ‘schijnconstructies’ noemen. Wanneer wordt de schijn van fatsoen bij de werkgevers (en bij de overheid die hen beschermt) eens doorgeprikt?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*