1. 2

    Zie bovenstaand linkje ‘Sargief 3’.

    Had te maken met de Brent/WTI-spread (het prijsverschil tussen twee verschillende oliesoorten)..

    Dat prijsverschil is de laatste tijd trouwens weer iets aan het afnemen.

  2. 4

    “Wel concludeert het onderzoeksbureau dat fluctuaties kunnen optreden. Bijvoorbeeld doordat de prijzen in het productieproces van import naar pomp, tot stand komen op verschillende markten met een eigen dynamiek en eigen concurrentieomstandigheden”
    M.a.w. de markt is niet verstoord, want alle producenten doen hetzelfde (de eigen zak spekken ten koste van de consumenten).

    “Met name in het geval van diesel komt het voor dat prijzen langzamer dalen dan dat ze stijgen”
    Eh, pardon? Dat is een duidelijke beschrijving van prijsopdrijving. De ene dag stijgt de prijs, omdat de olieprijs stijgt, bijvoorbeeld. De volgende dag daalt de olieprijs, maar daalt de benzineprijs nog niet. dat zou de volgende dag gaan gebeuren, maar die dag stijgt de olieprijs weer, en dus stijgt de benzineprijs weer. Zelfs als het maar af en toe voorkomt, is dat prijsopdrijving. Dat het maar af en toe voorkomt, wordt gedaan om de prijsopdrijving te verbergen. Als je het er duimendik bovenop legt, valt het veel te veel op.

    Conclusie: de markt werkt ‘naar behoren’ is een waarheid, maar hoe iemand dat beoordeelt hangt af van de positie op de markt, die ten voordele van de producenten en ten nadele van de consumenten werkt. Maar dat is logisch, want dat is een rechtstreeks gevolg van de constatering in het artikel, dat de markt hier een oligopolie is (“Wel worden de beperkte toegang voor bedrijven tot de olievelden en het benodigde kapitaal als knelpunten gezien”).

  3. 5

    Op zich goed gezien dus. Moet de nieuwe grafiek waarin Brent zit ipv WTI nog maken. Alle gegevens heb ik inmiddels in huis. Maar dat vraagt nog wat rekenwerk. En dus tijd.

  4. 6

    Ik wacht het allemaal geduldig af, Steeph.
    Ik denk nog altijd dat het niet ligt aan Brent. En van alle eerder aangedragen suggesties (in sargief 3) klonk de raffinage capaciteit als meest plausibel, maar als we sturen op Brent crude, dan weer niet. Het blijft vaag, maar Verhagen’s onderzoek zou ik wel eens in willen zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren