“God verdwijnt uit Nederland”

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Het vijftienjaarlijkse onderzoek “God in Nederland is er weer, en zowel het percentage gelovigen, het percentage ietsisten als als het percentage spirituelen loopt terug.

Open artikel

Reacties (16)

#1 Frank789

@0 “Het vijfjaarlijkse onderzoek”, nou… :”Het onderzoek God in Nederland wordt vanaf 1966 om de tien jaar uitgevoerd, de vorige editie was in 2006.”

#2 Thierry

Allah treedt binnen. Langzaam maar zeker.

#3 Folkward

@2 Oh, wat eng!

#4 Lutine

@2

Hum..dat is dezelfde. Er is maar 1 God, Allah, Groot Spaghettimonster of hoe je Hem, Haar, Het ook maar wil noemen.

Amen.

#5 Le Redoutable

@4

Sommige religies hebben meerdere goden en vele monotheïsten geloven dat die van hun uniek is.

#6 Lutine

Die van de monotheisten zijn ook uniek.
Daarom kan het ook alleen maar over steeds dezelfde gaan.
Alleen de naam is anders. Feitelijk zijn christendom, islam en jodendom gewoon dezelfde religie. Allemaal afkomstig van de aartsvader Abraham. De islam is eigenlijk de laatste toevoeging.

Dat ze onderling ruzie maken zegt niks natuurlijk. Zo zijn mensen nu eenmaal. Zet 2 christenen bij elkaar en binnen een half uur heb je rekkelijken en preciezen. De oplossing? Stop met discussie over religie. Maar dat snappen ze dan weer niet;-)

Maar ook hindoes beschouwen zich soms als monotheist (Brahman) In feite ook God, Allah, Jaweh. Die laatste is terug te voeren op ‘hij is’ (en kan niet genoemd worden of zoiets) Terwijl Brahman ook beschouwd wordt als ‘zuiver zijn’. In feite dus hetzelfde begrip.

#7 Christian Jongeneel

@6 Zelfs de naam is soms hetzelfde. Indonesische christenen hebben het ook over Allah.

#8 Lutine

@7

Als ik het goed heb is Allah Arabisch voor ‘God’. Maar in sommige landen mogen christenen dan weer niet het woord ‘Allah’ gebruiken omdat men een soort copyright claimt.

Maar wie zich wat in de materie verdiept die ziet dat de diverse religies (en zeker de Abrahamitische) feitelijk hetzelfde zijn.

En mocht de secularisering in Nederland (en verder in de wereld) doorzetten dan worden zeker de Abrahamitische religies gedwongen om tot elkaar te komen. Eigenlijk wat we in Nederland hebben gezien tussen de diverse christelijke stromingen (oecumene)

Er komt nog een dag dat we de islam in het museum aantreffen en dat de kleinzoon van Wilders entree heft;-)

#9 Bismarck

@4: Nee, zijne heilige Pastaheid is het enige echte oppermachtige wezen, dat de gedachte van God, Allah en al die andere verzinsels in het hoofd van de mensheid geplaatst heeft om hen te testen. Zo te zien zijn er in Nederland steeds minder mensen die zich tot deze wanen laten verleiden, dus het gaat de goede kant op!

#10 Lutine

@9

Ik herken een fundamentalist in jou! Volgens mij ben jij zo’ n malloot die met een vergiet op zijn hoofd loopt. Aangezien ik een lijntje heb met Zijn profeet (zijn naam mag niet genoemd worden) kan ik je vertellen dat dat blasfemie is.

Maar ik laat je wegkomen met 3 pasta-loze dagen. Als straf. Dan vertel ik niks.

#11 Bismarck

@10: Wat een pocherij! Het Spaghettimonster heeft helemaal geen spionnen nodig, Zijn gehaktballen zien en horen alles! Je klinkt me in de oren als een crypto-onpastafarie.

#12 Joost

@2: Een opmars van minder dan 3% in 10 jaar, en het aantal onkerkelijken groeit een stuk sneller. Die 3% is overigens alle overige religies, ik vermoed dat dat lang niet allemaal islam is.

#13 Mario

@6

Die van de monotheisten IS ook uniek.

ftfy

Even hiervoor begon al dat gesodemieter al, met dat ‘mijn god is lekker groter dan de jouhouhouwwe!!1!’
https://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea

Trouwens, @8 , even op youtube zoeken naar Tiny Muskens, kan ook Tinie zijn. Er zijn een aantal zeer interessante video’s/ interviews met hem. Waaronder dat deze ‘eerwaarde’ samen bid met zijn islamitische huishoudsters. Overigens mag je van hem een brood stelen wanneer je honger hebt. Dat alleen al maakte hem een toffe peer.

;-]

____

Hoe staan de gelovige mensen die deze site frequenteren eigenlijk tegenover dit bericht, dat God “verdwijnt”? Oprechte vraag, overigens.

En nee, die pastaposers doen nu even niet mee. Ga maar met jullie vergiet spelen.

#14 Mario

Ugh..koekjes om tekst aan te kunnen passen..

#15 Micowoco

@2: God heeft een dubbel paspoort?

#16 Peers Ducma

Geloof en Religie zijn processen van niet denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*