1. 2

    En dit draagt nog verder bij aan een tweedeling. Het artikel stelt dat je met een “Class C misdemeanor” per definitie een criminal record hebt, en je dus niet meer in aanmerking komt voor studiebeursen, en later ook problemen zal hebben bij het zoeken van werk.

    Oftewel: Nog meer werkloosheid. Niet omdat er geen werk is, maar omdat ze niet meer aangenomen worden. Een groot probleem voor de economie, maar ook een ramp voor de mensen die daardoor niet eens de kans krijgen om een bestaan op te bouwen.

  2. 3

    Ik weet de dag nog goed dat ik definitief vaststelde dat westers onderwijs goed kapot is. Ik was een jaar of 10 en het was de eerste keer dat ik straf kreeg op de basisschool; we zaten met de hele klas buiten te tekenen en ik kreeg het lumineuze idee om een vliegtuig te vouwen van mijn tekenpapier, een “zwaluw”:”

    http://www.vliegtuigjevouwen.com/joomla/templates/nld_050_1.5/images/slideshow/mini5.jpg

    Naar mijn bescheiden mening een van de allerbeste vliegtuigjes die je kunt vouwen; dit soort dingen kunnen minutenlang airborne blijven. En bepaald niet makkelijk, zeker niet voor een 10-jarig knulletje. Ik had niet de intentie om hem tijdens de klas te gooien en was vlijtig bezig de raampjes en andere details aan te brengen met mijn vlijmscherpe kleurpotlodenset op het deels weer ontvouwde vliegtuig. Plotsklaps bulderde de juf dat ik mijn biezen mocht pakken, want dat was niet de bedoeling! Mij was nochtans in het geheel niet verteld dat het tekenen zich beperkte tot tweedimensionaal gebruik van A4tjes maar blijkbaar was dat toch echt heel logisch voor het bekrompen brein van die autoritaire trut wier intellectuele capaciteiten ik halverwege de 4e klas (groep 6 voor de jeugd) al had ingehaald…

    Dat was het moment dat ik besloot dat het allemaal eigenlijk gewoon allemaal arrogante autoritaire destructieve anticreatieve conservatieve klootzakken zijn. Vanaf dat moment heb ik zo min mogelijk aan school gedaan.

    Volgende week mag ik naar de eerste open dag om een school voor zmmco junior I en zmmco juniro II uit te zoeken. Helaas zakte ik na 2 minuten op de websites van de kandidaatscholen al door mijn stoel van irritatie over alle zinloze regeltjes en fouten in het lesmateriaal. En bij het lezen van dit artikel deed ik dat nogmaals. Van enige verbazing is helaas in het geheel geen sprake….

  3. 4

    Texas – is alles mee gezegd.

    Niet dat het elders niet ook kan gebeuren als je het uit de hand laat lopen. Als je meent dat de jeugd vooral “hard aangepakt” moet worden dan krijg je uiteindelijk vanzelf dit soort toestanden.

  4. 5

    @3 Ik deel je ervaringen, maar een alternatief is er ook niet. Homeschooling? Nee dank je. Zojuist Mini-Siquette dan toch maar op een elitaire grachtengordelschool geplaatst…

    Maar in Texas snap ik het wel. Gevangenen leveren veel geld op, dus kun je ze maar beter zo vroeg mogelijk er in stoppen.

  5. 6

    Joh, duurde het tot de vierde klas voordat je erachter kwam dat het allemaal niet deugde? Was voor mij in de eerste al duidelijk.

    Ik wilde links schrijven want met de rechterhand bakte ik er niet veel van. Tekenen en kleuren deed ik ook al met links. Mocht niet van de juf, want die had gezien dat ik bij het knippen wèl mijn rechterhand gebruikte. Dus: “je stelt je aan, je bent helemaal niet linkshandig!”

    Links- of rechtshandig was voor haar echt een zwartwitdinges. Je was het één of het ander. En ik begreep maar niet waar het mens zich zo druk over maakte, tot gillen aan toe. Tot zover dit kleine jeugdtrauma.

  6. 8

    thuisonderwijs zuigt.
    Ik werd al van de kleuterschool afgestuurd (hyperactief), en in de vrijgekomen tijd leerde ik lezen, schrijven en rekenen. Daarna mocht ik gelijk doorstromen naar de 2e klas.
    Al had ik de vaardigheden zoals lezen en schrijven snel onder de knie, ik was kennelijk niet slim genoeg om het schoolsysteem te snappen. Klassikaal lezen ging me veel te traag, en als ik dan een beurt kreeg om voor te lezen zat ik al op de laatste bladzijde en begon domweg daar voor te lezen waar ik was. En was meteen de risee van de klas.
    Naar school gaan gaat niet alleen om de vakken, maar ook (en misschien vooral) om sociale vaardigheden.
    Om die er met pepperspray, boetes en gevangenisstraffen in te rammen is natuurlijk helemaal de achterdeur uit…

  7. 11

    Ah, The Wall:

    The Happiest Days of our Lives (Waters) 1:20

    When we grew up and went to school
    There were certain teachers who would
    Hurt the children in any way they could

    “OOF!” [someone being hit]

    By pouring their derision
    Upon anything we did
    And exposing every weakness
    However carefully hidden by the kids
    But in the town, it was well known
    When they got home at night, their fat and
    Psychopathic wives would thrash them
    Within inches of their lives.

    (afgelopen maart nog live gezien, echt _geweldig_)

  8. 13

    Ik reageer even op mezelf teneinde meerdere reacties te beantwoorden. Ik betwijfel of er geen alternatief is; ik zou bijvoorbeeld best thuisonderwijs willen geven (of hebben willen krijgen) of in ieder geval iets persoonlijkers en kleinschaligers en vooral iets dat qua tempo veel meer aansluit bij het kind (90% van op school zitten is precies dat: zitten. De stof staat toch niet voor niks in het boek…?!).

    Thuisonderwijs klinkt al snel als 1 setje ouders dat met 1 setje kindertjes thuis binnen zit. En dat is het in Nederland ook omdat (inderdaad) alleen de religieus extreme gevallen er uberhaupt in slagen om vrijstelling te krijgen. Maar het kan ook heel anders; je kunt ook de krachten bundelen met andere ouders. Dan kan het gewoon naast je werk, zien de kids meer verschillende leraren en heb je de mogelijkheid om specifiek onderwijs in te kopen voor dingen die je zelf niet kunt (en die reguliere scholen vaak al helemaal niet kunnen. Zeilen, paardrijden, bomen snoeien anyone?). Bovendien zorgt dat voor het sociale aspect.

    Ik ben het ook pertinent niet met piet eens dat school nuttig is voor je sociale vaardigheden. Je leert er hooguit hoe je je bek moet houden en geduldig niet-creatief moet zijn. Kinderen die thuisonderwijs hebben gehad (denk bv. expats) doen het sociaal gezien ook juist helemaal niet slecht. Heb je misschien een bron bij je stelling/aanname?

    En dan is er nog het financiele aspect: als je de leraren niet hoeft te betalen kun je veel hoger opgeleide leraren inzetten. Bovendien hoef je het klaslokaal niet te betalen. Hoe vaak ging u met geschiedenisles naar een museum? Hoe vaak dook u met biologie de natuur in? Hebt u bij natuurkunde ’s nachts op het dak gestaan met een telescoop? Schoolzwemmen in de zee? Allemaal hoogstens een paar keer waarschijnlijk. In ieder geval veel te weinig. Waarom? Geld.

    Volgens mij zou thuisonderwijs juist een prima uitkomst zijn. Het moet wel worden geaccepteerd worden door de samenleving en er moet aanbod zijn van ondersteunend lesmateriaal (muziekschool, zwemles, sportles, sportzaal etc.). Het zou een belangrijk deel van de problemen die ik heb ervaren kunnen oplossen en zou de mogelijkheid bieden om kinderen veel meer bij te brengen in de tijd die ze nu op school verdoen. Ik heb overigens geen idee of het ook echt zo zou uitpakken, tot welk niveau je dat vol kunt houden, of dat niveau dan nog wel aansluit bij vervolgonderwijs en of de negatieve gevolgen van incompetente thuisleraren de positieve aspecten wellicht tenietdoen. Geen idee. Maar het zit mij in ieder geval niet lekker dat we hier niet zelf over mogen beschikken.

  9. 14

    mijn bron is m’n eigen verhaaltje.
    Maar als je inderdaad met meerdere ouders een ‘klasje’ kunt samenstellen zou dat veel mooier zijn dan de school die probeert te conformeren aan verkeerde dingen.
    Ik wou maar zeggen dat in je uppie onderwezen worden nergens goed voor is, al ben je nog zo snel van begrip. Het streelt alleen het ego van de ouders die een koter hebben die ‘zo snel leert’, maar niet snapt hoe de (kinder)maatschappij in elkaar zit.

  10. 15

    Zmmoccc, als je het goed wil doen met alles dat erbij nodig is dan ben je volgens mij toch wel degelijk bezig een schooltje te stichten. Kleinschalig misschien, maar toch geen “puur” thuisonderwijs meer.

    En ik neem aan dat je wel onderschrijft dat er een bepaald standaardcurriculum afgewerkt moet worden, om de koters op tijd gereed te maken voor het vervolgonderwijs.

  11. 16

    013: Op de basisschool van mijn kinderen wordt veel ruimte gegeven aan langzame en snelle kinderen. Met veel variatie in lesmateriaal, klassikaal werken en individueel werken, richtlijnen maar ook eigen verantwoordelijkheid. Met engelse les naast het reguliere programma. Een verademing vergeleken met mijn lagere school (1976-1982). En hierbij heb ik niet de indruk dat deze basisschool heel bijzonder is, in onze wijk zijn in ieder geval nog 2 scholen van dit niveau. Ik weet in ieder geval zeker dat ik dit schoolniveau niet met thuisonderwijs georganiseerd krijg, ook niet voor mijn snel lerende kinderen. En dat ze een kritische blik krijgen daar help ik ze zelf wel mee (voor zover ze mijn inbreng daarvoor nodig hebben). Kortom: bezoek een paar scholen, er zit vast wat bij waar jouw kinderen zich prima kunnen vermaken én worden uitgedaagd.

  12. 17

    Ze vertellen er natuurlijk niet bij dat er in Texas geen gewone vliegtuigjes door de klas worden gegooid he? (zoiets van armed drones – jongensspeelgoed).
    Maar dit is wel het artikel waarin ik dit jaar me het meest over heb verbaasd. Heel Orwelliaans eigenlijk, met een stempel voor de rest van je leven. Omdat je brutaal tegen de meester bent geweest. Brrrrrrrr….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren