1. 1

    Gruwelijk drama, verschrikkelijk. Ik druk m’n afschuw hier maar uit, want in de twee andere draden staat me te veel puberale ongein.

  2. 3

    Wat christinA zegt.

    Geeft trouwens wel aan waar de echte problemen in NL zitten. Geen Marokkaan! Zal Wilders leuk vinden. Wat zal hier zijn antwoord op zijn?

  3. 6

    @4
    Er ontgaat je inderdaad iets. christinA zegt nl: …niet dramatischer als de rest wat er dagelijks gebeurt. Het gaat dus over de REST. Al jij dus zegt Dit gebeurt toch niet dagelijks? heb je wel gelijk maar DIT is NIET de REST.

    En wat betreft die beveiliging: rustig even verder ademhalen. En vooral geen miltairen met een meter tussenruimte langs de route zetten. Het leven gaat verder en je kunt niet alles beveiligen.

    OK?

  4. 7

    @3 Nou: je wordt op je wenken bediend:

    De gehele PVV-fractie is ontsteld over het feit dat er dodelijke slachtoffers en gewonden zijn gevallen tijdens de feestelijkheden ter gelegenheid van Koninginnedag in Apeldoorn.

    Ons medeleven gaat uit naar deze mensen en hun familie en naasten. Ook voor omstanders die dit hebben zien gebeuren, is dit een traumatische ervaring geweest.

    De fractie verwacht dat er een diepgaand onderzoek wordt ingesteld naar de toedracht. Daarbij moet ook aandacht worden besteed aan de beveiligingssituatie van het publiek en de Koninklijke familie.

    En inderdaad: dit geen terreur. Volgens de PVV…

  5. 9

    Ik ben benieuwd of de PVV nu ook ‘keiharde maatregelen’ gaat vragen tegen kansloze losers (want ’t heeft er wel van weg dat de meneer die dit deed ergens is weggeglipt), en hoe ze dat willen doen zonder hun electoraat kwijt te raken >:)

  6. 10

    Dag 2: tijd voor de kritische vragen.

    Wat is dat voor een bus?

    Dat is echt een oldtimer waar een hobbist het dakje vanaf heeft geknipt en een likje verf heeft gegeven! De orginele stoelen (10 euro bij de kringloop) zitten er nog in!! Geen super bus, met extra bescherming, kogelwerend glas etc.

    Komt die gek een halve minuut eerder en ramt die hem op het kruispunt met 70 vol in de zijkant van de bus, dan heeft de familie die er bovenop zit gewoon een dik probleem.

    Koninginnedag moet vooral een open feest blijven met een koningin die zich onder de mensen begeeft. Maar de keuze voor deze bus is gewoon een verkeerde geweest.

  7. 13

    @ 5

    Aan de andere kant: het aantal aanslagen op de ‘Royal Fam’ is in de dit land op 1 hand te tellen.

    Gebeurt er eens een keer iets, is meteen alles ontoereikend. Wat een gelul zeg.

  8. 14

    Meester, ik betwijfel of de inzittenden van de bus ‘een groot probleem hadden gehad’ als die Suzuki Swift de bus had geraakt. Ik heb even met m’n broer gebeld die voor zijn studie oneindig veel botsproeven heeft verricht. Zijn analyse: de bus was niet van z’n plaats gekomen, nauwelijks beschadigd, de Suzuki (750 kg) was daarentegen volledig in elkaar gedrukt geweest. Rondvliegend glas en scherven zou een risico kunnen zijn voor de omstanders al zou het onwaarschijnlijk zijn dat inzittenden hierdoor direct geraakt zouden worden gezien de hoek. Als de Suzuki de dieseltanks had geraakt zou er waarschijnlijk niks gebeurd zijn, diesel heeft immers een hoge temperatuur nodig om te ontbranden. Het enige wat ie kon bedenken was dat als de Suzuki een wiel vand e bus zou raken de bus vervolgens niet meer verder had kunnen rijden.

    Verder had de dader met een SUV (>2000kg) uiteraard met minder eigen schade de menigte en de hekken kunnen doorploegen. Hoger op de wielen en drie keer zo zwaar waren de mensen langszij en onderlangs de auto geschoten, de voorruit zou waarschijnlijk niet zijn verbrijzeld en de bestuurder had zelf geen klap gehad (waarschijnlijk was de bestuurder van de Suzuki na de klap met de menigte zelf bewusteloos/verdwaasd en kon hij de auto ook niet meer besturen, dat was met een SUV niet gebeurd). Wel zou in het geval van een SUV het risico bestaan dat zodra je over mensen/objecten heen rijdt de auto gaat stuiteren en je alsnog de macht over het stuur verliest. Echter was de dader met een SUV ‘succesvol’ door de menigte heen gekomen was een botsing met de bus (20.000 kg) voor de buspassagiers ook niet meer dan ‘een tikje’ en een grote schrik geweest. De bus rijdt zelf immers stapvoets.

    Snelheid heeft voornamelijk de verwoestende kracht van dit kleine autootje bepaald, hierdoor kon ie veel kinetische energie opbouwen, E=1/2mv2. Een dergelijke auto kan dan al bij 30 km/h ledematen breken en bij 70 km/h vliegen de ledematen (van crashdummies) er al af, in echt blijkt het lichaam iets taaier, poppen zijn houterig en breken sneller. Tot zover, het college botstechniek.

  9. 17

    @ carlos, zonder de deskundigheid van je broer en de verdere analyse in twijfel te trekken.

    Dit is wel een bus uit begin jaren zeventig, het soort dat als dat op zijn dak gaat niet verstevigd blijkt te zijn met een kooi. Hoe dan ook maak je in deze bus 100x makkelijker een deuk dan in een koninklijke bus uit 2009. Daar is dus te weinig over na gedacht en vanuit het het perspectief van de dader/gek; ‘er lag hier een kans’.

    Ik denk dat het minstens een verbrijzeld been van het familielid aan die zijde van de bus had opgeleverd. Daarvoor is een deuk van 30 cm genoeg, en zoveel energie heb ik daarvoor niet nodig, zeker niet als de rest van de bus keurig op zijn plek blijft.
    Als ik de bovenstaande foto mag hadden we het hier over de benen van Bea en Maxima zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren