hoezo goed leesvoer voor R&Z, kunst is voor de heren alleen interessant als het volle zalen trekt, dus geen subsidie behoeft. Dat zullen ze uit de cijfers kunnen halen inderdaad, maar zullen ze alleen maar gebruiken om het Theater van de Lach tot het culturele ijkpunt te maken.
Net een prachtig stukje van Komrij gelezen over ‘Halve Zoolstra’ (vooral de eerste 6 alinea’s, maar de rest is ook goed te verteren) http://www.nrc.nl/komrij/2011/06/24/ja-zo-zijn-de-parasieten/
Gaat dan wel niet over podiumkunsten, maar de poging tot culturele afbraak is nou eenmaal alom…
Al vind ik het verhaal van Komrij heel mooi en scherp, de visie van de bedreigde bladen (http://www.literairtijdschrift-degids.nl/?cat=22) kan ik ook goed begrijpen, vooral de opmerking dat het argument voor stopzetting van de subsidie een vermeend ‘gering publieksbereik’ is. Wat weer aansluit bij m’n post@1, dat geringe publieksbereik is toch de reden voor subsidie, met voldoende publieksbereik heb je geen subsidie nodig.
De kunst die subsidie nodig heeft is nou eenmaal de kraamkamer van nieuwe wegen, die juist leiden tot innovatie.
Niet zelden is de (beeldende) kunst wegbereider voor andere ontwikkelingen, omdat er naar hartelust wordt gebrainstormd. Op gebied van alternatieve energie (kinetische dansvloeren/sportscholen), sociale vraagstukken (de dystopieën van van Lieshout, ‘de economie van ons lichaam’ zoals vertolkt in de poepmachine van Delvoye om maar een paar voorbeelden te noemen.
Voorbeelden waar Mark op verjaardagsvisite bij Henk en Ingrid alleen maar denigrerend om zal lachen.
Kort geleden noemde ik op een vergelijkbaar draadje de ‘piep-kras-knor-muziek’ waar ik niks mee heb, maar waar ik wel het belang van inzie, omdat dat weer via bijvoorbeeld film-/games-muziek leidt tot vernieuwing in de mainstream.
Je kan je afvragen of er zo nodig vernieuwing/innovatie moet zijn, maar juist omdat men voorlopig niet af zal stappen van de heilige koe ‘Groei’ zou je toch denken dat innovatie een must is.
Een alternatief zou zijn retrospectie en het uitdiepen van bestaande vormen/normen, maar daar lijkt ook weinig sprake van, fouten uit het verleden worden naar hartelust genegeerd/herhaald. Ik dwaal af, het ging over kunst.
Maar zoals gezegd, kunst gaat over meer dan het ‘kunstje’ alleen…
Heel veel cijfers, maar geen enkele onderbouwing waarom Kunst moet worden gesubsidieerd.
Het is niet de subsidie maar de vanzelfsprekendheid dat er subsidie moet zijn die mij tegenstaat. En wat staat er tegenover? Dedain ten opzichte van kunstenaars die zich toeleggen op toegankelijke kunsten. Dedain tegenover de belastingbetaler die vraagtekens zet bij Kunst met een grote K. Dedain tegen de PVV’ers die nu eenmaal plat zijn en waarmee nu eenmaal niet te praten valt.
Laat de Kunstwereld maar eens duidelijk maken dat de 0,1% van het BNP goed wordt besteed. En met deze cijferbrij wordt dit niet duidelijk.
#7
piet
@6 ik heb ook niks met het snobistische onderscheid tussen Kunst en kunst. Maar dat wil niet zeggen dat dingen pas subsidiabel moeten zijn als PVV’ers dat begrijpen.
Ik snap ook een heleboel dingen niet die evengoed door de overheid ondersteund worden, als dat de norm zou zijn zouden we inderdaad gauw van het begrotingstekort af zijn. En van de dan overbodige overheid.
#8
Toko_Senang
@7 Zonder overheid en zonder subsidies werd er tot 50 jaar geleden prima kunst en Kunst gemaakt. En nu zou dat niet meer kunnen?
En een kleinere overheid lijkt me prima. Nu vraagt de overheid veel belasting en geeft dit via ingewikkelde subsidies weer terug. Dan kan ik zelf uitmaken waar ik mijn geld aan geef, en kan en moet ik bereid zijn meer geld te betalen voor kunst.
#9
Bullie
Cijferbrij mijn Reedt!
De conclusie is helder, 600 miljoen aan investering in de podiumkunsten leverde in 2009 900 miljoen op, een maatschappelijk rendement van 30%, hetgeen we slechts mogen hopen te halen met de JSF’s, de dierenpolitie, het drooghouden van de Hedwigepolder of de verhoging van de maximumsnelheid.
En als iedereen zelf maar mocht uitmaken waar hij zijn geld aan uitgaf gingen we bij gebrek aan inentingscampagnes nog steeds dood aan mazelen en waterpokken,lagen er nog open riolen en zou je de 130 niet eens halen op de snelweg.
Tot 50 jaar geleden werd er zonder subsidie prima gevoetbald in Nederland.
En nu zou dat niet meer kunnen?
#10
Share
Is dat nou de kunstenaarspot waar de Stichting dedodo subsidie van krijgt?
#11
Yevgeny Podorkin
Ach, als je van Geaccepteerde Kunst houdt waarbij het leitmotiv commerciële potentie behelst zult u ruimschoots aan uw trekken komen…
#12
Yevgeny Podorkin
Gesubsidieerde gratis festivals als Kwakoe en Oerol zullen verdwijnen tenzij met (hoge) entreeprijzen (hekken en beveiliging). Het jaar daarop gaat men beoordelen welke onderdelen matig scoorden en van tevoren standaarden/ normen aanleggen…
#13
Toko_Senang
@9 Iedere kunstenaar is vrij de kunst te maken die hij wil, vernieuwend of behoudend. Maar waarom is er dit vermeende recht op subsidie? Omdat het, op een bepaalde manier rekenend, winst oplevert. Zo beredenerend levert de aanschaf van de JSF meer geld op dan we er in investeren. Geloof je dat dan ook?
#14
Yevgeny Podorkin
“Als die Wil er is kom je er wel, subsidie of geen subsidie.” “Die BKR- regeling (WIK/WWIK) houdt een leger naamloze leeglopers in stand/ van de straat.”
En via PO kan je (ingezet door v.d.Laanmet vercommercialisering) het na de laatste bezuinigingsronde als beginnend artiest (tenzij via Popstars of Dancing with assholes) helemaal op je buik schrijven. Herinnert zich iemand nog VPRO en VARA in de jaren 60 en 70…
Wim T.Schippers?
Nooit van gehoord.
Disclaimer: Deze uiting is goedgekeurd onder de auspiciën van Donner/ Opstelten
#15
Share
@14 Interessant, maar gaat u verder.
#16
KJ
@Yevgeny; Gesubsidieerde gratis festivals als Kwakoe en Oerol zullen verdwijnen tenzij met (hoge) entreeprijzen (hekken en beveiliging). Het jaar daarop gaat men beoordelen welke onderdelen matig scoorden en van tevoren standaarden/ normen aanleggen…
Bollocks. Moeten ze maar kwaliteit aanbieden. Weet je wat een kaartje Pinkpok of Lowlands kost ? En daar wordt grif voor betaald, verdomme! Een bepaalde groep mensen is gewoon gewend geraakt om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
#17
Yevgeny Podorkin
De overheid is er mede om de sociale coherentie in de maatschappij een zetje te geven (in gebieden/wijken waar dit om allerlei redenen niet rond komt) zonder dat er commerciële belangen meespelen. nee, ga op zaterdag allemaal maar naar het megawinkelcentrum (geen kroegje te zien: gevaarlijk)….gezelluuuug.
Tutte/verhagen staan garant voor Verschraling…armoe
We zullen het v.a. volgend jaar wel zien wat de gevolgen allemaal zijn, simpel zat…
#20
KJ
@Yevgeny; Het gaat nog veel verder – de subsidies van de staat verpesten gewoon keihard de markt! Gesubsidieerde schilders (WIK, allerlei gemeentelijke regelingen) bieden hun werk aan ver onder de markt-prijs (en dat kunnen ze, want ze krijgen toch geld) waardoor schilders die niet gesubsidieerd worden hun werk gedwongen voor een minderprijs moeten aanbieden.
Ik heb eens in de kroeg becijferd voor een aantal collega-kunstenaars wat een schilderij zou moeten kosten als je ‘m door een loodgieter zou laten maken. Puur qua uur-tarief dus. Laten we zeggen dat niemand daar in mee ging; dat vonden ze allemaal veel te veel geld. Zozeer is dus de realistische kijk – door professionals nota bene – op de markt in dit land verpest.
#21
FiFa
KJ is zeker niet gek.
#22
piet
@16 Kwakoe is natuurlijk niet te vergelijken met Pinkpop. En een groot deel van de doelgroep heeft het niet breed, en ziet het hele jaar uit naar hun verzetje. Maar ja, multiculti hè…
#23
KJ
@piet; 1) Parkpop is wel te vergelijken met Pinkpop – ik vraag me af hoe ze bij Pinkpop denken over dat soort concurrentie. En 2) Dan vinden ze bij Kwakoe toch gewoon een sponsor?
#24
Inca
@23: maar sponsorgeld wordt ook gewoon doorberekend. Ok, naar de consument ipv de burger, maar eh, het zijn grotendeels nog steeds dezelfde mensen. En hoewel je er zelf natuurlijk voor kunt kiezen om Nike of Rolex links te laten liggen, wordt het al een stuk lastiger om een bank te vinden die structureel niet sponsort, of een zorgverzekering. Je hebt niet zoveel keuze, je mag niet zonder (in elk geval niet zonder zorgverzekering. Over een bankrekening ben ik niet helemaal zeker, maar echt realistisch is het niet.)
En eh, hou me ten goede, ik vind dat niet zo’n probleem op zich. Sport en kunst maken de wereld fleuriger, fijner om in te leven, dus zeker op wat bescheidener schaal vind ik het allemaal geen probleem. Subsidies niet en sponsoring niet.
Uiteindelijk blijft het vooral een balans. Het voornaamste effect van het afschaffen van subsidies is echter (en dat vind ik wel problematisch) dat het verplaatsen van subsidie naar sponsoring dat soort dingen nog meer ten prooi vallen aan de willekeur van een klein clubje, het nog verder van de invloedsfeer van de gemeenschap verplaatst en het nog meer naar de elite toe wordt getrokken.
#25
KJ
@Inca; Uiteindelijk blijft het vooral een balans. Het voornaamste effect van het afschaffen van subsidies is echter (en dat vind ik wel problematisch) dat het verplaatsen van subsidie naar sponsoring dat soort dingen…
Ja, *of* naar minder belasting. Zodat de kosten makkelijker gedragen kunnen worden. Ach, who am I kidding.
Reacties (25)
hoezo goed leesvoer voor R&Z, kunst is voor de heren alleen interessant als het volle zalen trekt, dus geen subsidie behoeft. Dat zullen ze uit de cijfers kunnen halen inderdaad, maar zullen ze alleen maar gebruiken om het Theater van de Lach tot het culturele ijkpunt te maken.
Net een prachtig stukje van Komrij gelezen over ‘Halve Zoolstra’ (vooral de eerste 6 alinea’s, maar de rest is ook goed te verteren)
http://www.nrc.nl/komrij/2011/06/24/ja-zo-zijn-de-parasieten/
Gaat dan wel niet over podiumkunsten, maar de poging tot culturele afbraak is nou eenmaal alom…
Komrij moppert de boel ook magistraal op een rijtje:
http://www.nrc.nl/komrij/2011/06/24/ja-zo-zijn-de-parasieten/
Oh sorry, stond er al, da’s ook toevallig…
Al vind ik het verhaal van Komrij heel mooi en scherp, de visie van de bedreigde bladen (http://www.literairtijdschrift-degids.nl/?cat=22) kan ik ook goed begrijpen, vooral de opmerking dat het argument voor stopzetting van de subsidie een vermeend ‘gering publieksbereik’ is. Wat weer aansluit bij m’n post@1, dat geringe publieksbereik is toch de reden voor subsidie, met voldoende publieksbereik heb je geen subsidie nodig.
De kunst die subsidie nodig heeft is nou eenmaal de kraamkamer van nieuwe wegen, die juist leiden tot innovatie.
Niet zelden is de (beeldende) kunst wegbereider voor andere ontwikkelingen, omdat er naar hartelust wordt gebrainstormd. Op gebied van alternatieve energie (kinetische dansvloeren/sportscholen), sociale vraagstukken (de dystopieën van van Lieshout, ‘de economie van ons lichaam’ zoals vertolkt in de poepmachine van Delvoye om maar een paar voorbeelden te noemen.
Voorbeelden waar Mark op verjaardagsvisite bij Henk en Ingrid alleen maar denigrerend om zal lachen.
Kort geleden noemde ik op een vergelijkbaar draadje de ‘piep-kras-knor-muziek’ waar ik niks mee heb, maar waar ik wel het belang van inzie, omdat dat weer via bijvoorbeeld film-/games-muziek leidt tot vernieuwing in de mainstream.
Je kan je afvragen of er zo nodig vernieuwing/innovatie moet zijn, maar juist omdat men voorlopig niet af zal stappen van de heilige koe ‘Groei’ zou je toch denken dat innovatie een must is.
Een alternatief zou zijn retrospectie en het uitdiepen van bestaande vormen/normen, maar daar lijkt ook weinig sprake van, fouten uit het verleden worden naar hartelust genegeerd/herhaald. Ik dwaal af, het ging over kunst.
Maar zoals gezegd, kunst gaat over meer dan het ‘kunstje’ alleen…
Zullen we in dit topic verder gaan?
https://sargasso.nl/archief/2011/06/24/laat-het-bloed-maar-vloeien-mijn-jonge-kunstbroeders/#comment-508661
Heel veel cijfers, maar geen enkele onderbouwing waarom Kunst moet worden gesubsidieerd.
Het is niet de subsidie maar de vanzelfsprekendheid dat er subsidie moet zijn die mij tegenstaat. En wat staat er tegenover? Dedain ten opzichte van kunstenaars die zich toeleggen op toegankelijke kunsten. Dedain tegenover de belastingbetaler die vraagtekens zet bij Kunst met een grote K. Dedain tegen de PVV’ers die nu eenmaal plat zijn en waarmee nu eenmaal niet te praten valt.
Laat de Kunstwereld maar eens duidelijk maken dat de 0,1% van het BNP goed wordt besteed. En met deze cijferbrij wordt dit niet duidelijk.
@6 ik heb ook niks met het snobistische onderscheid tussen Kunst en kunst. Maar dat wil niet zeggen dat dingen pas subsidiabel moeten zijn als PVV’ers dat begrijpen.
Ik snap ook een heleboel dingen niet die evengoed door de overheid ondersteund worden, als dat de norm zou zijn zouden we inderdaad gauw van het begrotingstekort af zijn. En van de dan overbodige overheid.
@7 Zonder overheid en zonder subsidies werd er tot 50 jaar geleden prima kunst en Kunst gemaakt. En nu zou dat niet meer kunnen?
En een kleinere overheid lijkt me prima. Nu vraagt de overheid veel belasting en geeft dit via ingewikkelde subsidies weer terug. Dan kan ik zelf uitmaken waar ik mijn geld aan geef, en kan en moet ik bereid zijn meer geld te betalen voor kunst.
Cijferbrij mijn Reedt!
De conclusie is helder, 600 miljoen aan investering in de podiumkunsten leverde in 2009 900 miljoen op, een maatschappelijk rendement van 30%, hetgeen we slechts mogen hopen te halen met de JSF’s, de dierenpolitie, het drooghouden van de Hedwigepolder of de verhoging van de maximumsnelheid.
En als iedereen zelf maar mocht uitmaken waar hij zijn geld aan uitgaf gingen we bij gebrek aan inentingscampagnes nog steeds dood aan mazelen en waterpokken,lagen er nog open riolen en zou je de 130 niet eens halen op de snelweg.
Tot 50 jaar geleden werd er zonder subsidie prima gevoetbald in Nederland.
En nu zou dat niet meer kunnen?
Is dat nou de kunstenaarspot waar de Stichting dedodo subsidie van krijgt?
Ach, als je van Geaccepteerde Kunst houdt waarbij het leitmotiv commerciële potentie behelst zult u ruimschoots aan uw trekken komen…
Gesubsidieerde gratis festivals als Kwakoe en Oerol zullen verdwijnen tenzij met (hoge) entreeprijzen (hekken en beveiliging). Het jaar daarop gaat men beoordelen welke onderdelen matig scoorden en van tevoren standaarden/ normen aanleggen…
@9 Iedere kunstenaar is vrij de kunst te maken die hij wil, vernieuwend of behoudend. Maar waarom is er dit vermeende recht op subsidie? Omdat het, op een bepaalde manier rekenend, winst oplevert. Zo beredenerend levert de aanschaf van de JSF meer geld op dan we er in investeren. Geloof je dat dan ook?
“Als die Wil er is kom je er wel, subsidie of geen subsidie.” “Die BKR- regeling (WIK/WWIK) houdt een leger naamloze leeglopers in stand/ van de straat.”
Geen podium bieden, allerlei uitingen worden algehele verboden/ overlast, handhaven en verordeningen…
En via PO kan je (ingezet door v.d.Laanmet vercommercialisering) het na de laatste bezuinigingsronde als beginnend artiest (tenzij via Popstars of Dancing with assholes) helemaal op je buik schrijven. Herinnert zich iemand nog VPRO en VARA in de jaren 60 en 70…
Wim T.Schippers?
Nooit van gehoord.
Disclaimer: Deze uiting is goedgekeurd onder de auspiciën van Donner/ Opstelten
@14 Interessant, maar gaat u verder.
@Yevgeny; Gesubsidieerde gratis festivals als Kwakoe en Oerol zullen verdwijnen tenzij met (hoge) entreeprijzen (hekken en beveiliging). Het jaar daarop gaat men beoordelen welke onderdelen matig scoorden en van tevoren standaarden/ normen aanleggen…
Bollocks. Moeten ze maar kwaliteit aanbieden. Weet je wat een kaartje Pinkpok of Lowlands kost ? En daar wordt grif voor betaald, verdomme! Een bepaalde groep mensen is gewoon gewend geraakt om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
De overheid is er mede om de sociale coherentie in de maatschappij een zetje te geven (in gebieden/wijken waar dit om allerlei redenen niet rond komt) zonder dat er commerciële belangen meespelen. nee, ga op zaterdag allemaal maar naar het megawinkelcentrum (geen kroegje te zien: gevaarlijk)….gezelluuuug.
Tutte/verhagen staan garant voor Verschraling…armoe
KJ is gek.
@17
Als KJ gek is, is Wagendorp in de VK dat ook. Zie ook. http://www.ivovictoria.com/archive/2011/06/23/get-on-with-it
& http://www.geenstijl.nl/archives/images/grunbergkritiek.html“>Grunberg
& tekstdichter JQ
De uitgaven zijn ook na de bezuiniging flink hoger dan in 2000.
RijksKunstsubsidies 2000-2015 grafiek http://img638.imageshack.us/img638/5075/20110624213819.png ( bron http://www.geenstijl.nl/archives/images/uitgavencultuurenkunst.html )
zazpi
We zullen het v.a. volgend jaar wel zien wat de gevolgen allemaal zijn, simpel zat…
@Yevgeny; Het gaat nog veel verder – de subsidies van de staat verpesten gewoon keihard de markt! Gesubsidieerde schilders (WIK, allerlei gemeentelijke regelingen) bieden hun werk aan ver onder de markt-prijs (en dat kunnen ze, want ze krijgen toch geld) waardoor schilders die niet gesubsidieerd worden hun werk gedwongen voor een minderprijs moeten aanbieden.
Ik heb eens in de kroeg becijferd voor een aantal collega-kunstenaars wat een schilderij zou moeten kosten als je ‘m door een loodgieter zou laten maken. Puur qua uur-tarief dus. Laten we zeggen dat niemand daar in mee ging; dat vonden ze allemaal veel te veel geld. Zozeer is dus de realistische kijk – door professionals nota bene – op de markt in dit land verpest.
KJ is zeker niet gek.
@16 Kwakoe is natuurlijk niet te vergelijken met Pinkpop. En een groot deel van de doelgroep heeft het niet breed, en ziet het hele jaar uit naar hun verzetje. Maar ja, multiculti hè…
@piet; 1) Parkpop is wel te vergelijken met Pinkpop – ik vraag me af hoe ze bij Pinkpop denken over dat soort concurrentie. En 2) Dan vinden ze bij Kwakoe toch gewoon een sponsor?
@23: maar sponsorgeld wordt ook gewoon doorberekend. Ok, naar de consument ipv de burger, maar eh, het zijn grotendeels nog steeds dezelfde mensen. En hoewel je er zelf natuurlijk voor kunt kiezen om Nike of Rolex links te laten liggen, wordt het al een stuk lastiger om een bank te vinden die structureel niet sponsort, of een zorgverzekering. Je hebt niet zoveel keuze, je mag niet zonder (in elk geval niet zonder zorgverzekering. Over een bankrekening ben ik niet helemaal zeker, maar echt realistisch is het niet.)
En eh, hou me ten goede, ik vind dat niet zo’n probleem op zich. Sport en kunst maken de wereld fleuriger, fijner om in te leven, dus zeker op wat bescheidener schaal vind ik het allemaal geen probleem. Subsidies niet en sponsoring niet.
Uiteindelijk blijft het vooral een balans. Het voornaamste effect van het afschaffen van subsidies is echter (en dat vind ik wel problematisch) dat het verplaatsen van subsidie naar sponsoring dat soort dingen nog meer ten prooi vallen aan de willekeur van een klein clubje, het nog verder van de invloedsfeer van de gemeenschap verplaatst en het nog meer naar de elite toe wordt getrokken.
@Inca; Uiteindelijk blijft het vooral een balans. Het voornaamste effect van het afschaffen van subsidies is echter (en dat vind ik wel problematisch) dat het verplaatsen van subsidie naar sponsoring dat soort dingen…
Ja, *of* naar minder belasting. Zodat de kosten makkelijker gedragen kunnen worden. Ach, who am I kidding.