1. 4

    Het worden er nog minder.

    Alle voorspellingen die tot nu toe werden gedaan over de kosten van die flutstraaljager zijn onjuist gebleken. Dus dat zal ook wel gelden voor de voorspellingen die nu gedaan worden.

    Hou het maar op een stuk of twintig.

    Mevrouw Hennis mocht zojuist op TV nog eens vertellen dat het toch heus het allerbeste vliegtuig is. Over een aantal jaren zal ze wel voor een enquetecommissie moeten verschijnen, en zal daar dan uitleggen dat niemand het debacle kon zien aankomen.

    Er is adequaat gehandeld.

  2. 6

    NL: “Oh, wat leuk, ons proefexemplaar!”

    LHM: “Proefexemplaar?”

    NL: “Ja, wanneer kunnen we de rest verwachten?”

    LHM:”Uhm…. Hoe zeg ik dit… U hoeft zich geen zorgen meer te maken hoe je in formatie vliegt.”

  3. 7

    Hennis net op radio 1 :

    Interviewer : “Waarom zijn wij niet gebeld door de VS om evt. mee te doen in Syrie”

    Hennis : “De F16’s van ons zijn niet opgewassen tegen het luchtafweer van Syrie”

    Niet echt handig van een MinDef om publiekelijk toe te geven dat je materiaal verouderd is, zulke informatie moet je voor je houden Hennis-Flapuit, nu weet Syrie dat het niks te vrezen heeft van de Turkse F16’s want die zijn nog minder geavanceerd dan die van ons.

  4. 9

    @8: Nee met zulke Ministers heb je geen PRISM nodig nee, mijn god hoe dom kan je wezen door op de radio te gaan roepen dat de F16’s niet op kunnen tegen het Syrische luchtafweer.

    De huidige F16 is tenslotte op dit moment alleen maar de ruggengraat van de NAVO luchtvloot, zelfs voor de VS is dit nog 1 van de belangrijkste toestellen die ze op dit moment hebben.

    Tjonge, tjonge, hoe blond moet je wezen zeg.

  5. 13

    @12: Da’s helemaal ouwe troep.

    Fikse klap voor Assen trouwens, 1100 banen weg.
    Ook een fikse klap voor Leeuwarden trouwens, ook een zooi banen weg omdat leeuwarden de status van Main Deployment Base verliest.
    Rotterdam krijgt een ferme tik door de sluiting van de van Ghentkazerne en Texel verliest ook haar Kazerne.

    2400 banen weg bij defensie.

  6. 14

    @Bolke: geen ouwe troep. Phantoms vliegen op diesel. Scheepsdiesel. En zelfs steenkool als het moet. Niet kapot te krijgen.

    Maarrehh… banen weg? Die JSF zou toch banen opleveren? Ik voel me *proest* een beetje bedondert.

  7. 16

    @13: Dat zou ik niet stellen: De consequentie van die dure nieuwe vliegtuigen is immers dat de andere onderdelen flink moeten bloeden. Goed dat Bolke zich eindelijk realiseert hoe pijnlijk dat voor zijn collega’s is.

  8. 17

    @3: Net doen alsof we een nucleaire grootmacht zijn. De in Nederland aanwezige nucleaire wapens passen zogenaamd niet onder de JSF “alternatieven”. De keuze voor de JSF was dan volgens mij ook nooit een echte discussie zolang die wapens niet retour-afzender zijn gestuurd.

  9. 19

    @18: Vast wel. Maar zolang die brommer van jouw niet toevallig uit het zelfde land komt als die bommen gaan de eigenaren van die bommen gaan daar simpelweg niet mee akkoord. Stukje koppelverkoop.

  10. 22

    Het zal me benieuwen wanneer er een een “parlementaire enquête Lockheed” wordt gehouden, die dat akkevietje van de schavuit van Oranje in de schaduw stelt ;-)
    Geen normaal denkend zal toch met droge ogen kunnen beweren, dat die “vliegende Fyra” zonder steekpenning is aangekocht.

    Oh ja, de exploitatiekosten per uur zijn minimaal €20.000,00. Schijnt het 4-voudige van de Saab te zijn.

  11. 23

    @22, het hoeven geen steekpenningen te zijn. Het kan ook ordinaire chantage zijn, tenslotte heeft de NSA ongelimiteerde toegang tot alles, inclusief persoonlijke en diplomatieke communicatie van beleidsmakers.

  12. 25

    Off topic, maar, euh …

    Over ‘Vliegende Fyras’ gesproken, het lieveheersbeestje werd door onze Germaanse voorgangers in Europa ooit een ‘Vliegende Freya’ genoemd … of een ‘Freyavogel’, eigenlijk. Tijdens de kerstening van Europa moest de associatie met Freya uiteraard verdwijnen en tot Maria gepoetst worden, en dat is nog steeds terug te zien in (o.a.) de Duitse, Engelse en Amerikaanse namen voor het lieveheersbeestje: Marienkäfer (Mariakever), Ladybird (van Our Lady’s Bird) en Ladybug (Vrouwebeestje), respectievelijk. In Frankrijk, België en Nederland zijn we het, vermoedelijk per abuis, voornamelijk (onze)lieveheersbeestjes gaan noemen.

    [/Jules Vismale]

  13. 28

    @25:
    Kopen we dus “vliegende Maria’s”
    Volgens mij is de enige bekende vliegactie van Maria “De Mariahemelvaart” en dat is Rooms, voor zover ik weet.
    Is die aankoop blijkbaar toch een Roomse streek; had ik niet gedacht ;-)

  14. 29

    Goede aanschaf, de eenmalige investering is niet relevant maar de structurele kosten. Die F16’s zullen toch wel wat meer Euris kosten dan een f35 per maand? (weet ik eigenlijk niet)

    Ik heb liever een nieuwe auto dan een auto uit 1975

  15. 33

    @29:”Ik heb liever een nieuwe auto dan een auto uit 1975.”

    Ik ook, maar aangezien het geld op is zullen we ons moeten beperken tot een kleinere auto, met lagere onderhoudskosten, of het misschien wel zonder auto moeten stellen.

    Overigens vertrouw ik de argumenten van de verkopers niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren