Empathische benadering probleemleerlingen boekt verbluffend resultaat

Rector Jim Sporleder van Lincoln High School in Walla Walla (Washington), met een veteranenstatus in het confronteren en straffen van leerlingen die over de schreef gaan, probeerde eens een andere benadering uit. Tot zijn verbazing merkte hij dat luisteren, écht luisteren, werkt.

Sporleder gooide zijn benadering van probleemleerlingen over een andere boeg na een presentatie van John Medina, een moleculair bioloog die onderzoek doet naar ontwikkelingspsychologie en -neurologie. Volgens Medina worden de hersenen van probleemleerlingen vergiftigd door stress vanuit negatieve ervaringen: ouders met een alcoholprobleem, misbruik, echtscheidingen, etcetera.

Het afstraffen van een kind dat afweergedrag vertoont vanwege dergelijke stress werkt averechts, aldus Medina. Het is als het werpen van benzine op een vuur.

De resultaten spreken voor zich. Sinds Sporleder leerlingen die de klas uitgestuurd worden of in vechtpartijen betrokken zijn empathisch benadert, is het aantal schorsingen met 85% gedaald en het aantal uitsturingen met 40%.

En dat is niet omdat leerlingen geen straf meer krijgen wanneer ze over de schreef gaan. De straf krijgt nu echter een hulpverlenend karakter.

“The kid still got a consequence,” explains Sporleder – but he wasn’t sent home, a place where there wasn’t anyone who cares much about what he does or doesn’t do. He went to ISS — in-school suspension, a quiet, comforting room where he can talk about anything with the attending teacher, catch up on his homework, or just sit and think about how maybe he could do things differently next time.

Open waanlink

  1. 5

    Verbluffend? Wat is hier dan precies verbluffend aan? Ik dacht even dat ik een speld-achtig artikel las, maar blijkbaar is dit serieus? Is men oprecht verbaasd dat het wellicht beter werkt als je gefrustreerde mensen een beetje beleefd behandeld?! Die verbazing, die is verbluffend. En dieptriest.

  2. 6

    @5: In een wereld waar iedereen meent te weten dat strenger en langer straffen altijd de beste oplossing is, kun je nogal eens tot verbluffende inzichten komen.

  3. 7

    Wil ik best geloven. Maar hoe komt het dat in Nederland de indruk wordt gewekt dat zo’n benadering de schoffies juist in de kaart speelt? Dat ze eindeloos tegen de juf “hoer” kunnen zeggen? En dat dan niet zij te vroeg van school gaan, maar de juf – met een burnout? Past zij de empathie niet goed toe?

  4. 9

    Het boek wat de beste man mogelijk gelezen heeft is “Luisteren naar kinderen” van Thomas Gordon. Elke keer als het me lukt om het in praktijk te brengen merk ik dat het werkt. Ik kan het iedereen aanraden.
    En nee, dit is niet dat je je laat aanleunen dat er hoer tegen je gezegd wordt.

  5. 11

    @10: Kijk: simpel door een stomme situatie te noemen, of een verkeerde vergelijking te maken, heb ik toch maar mooi wat geleerd van @8 en @9. Ik deed het niet eens expres eigenlijk. Dank!

  6. 12

    Dit overal in de praktijk gaan brengen levert uiteindelijk vast ook miljardenbezuinigingen op. Minder psychisch en lichamelijke zieken, minder alcoholisten, langdurig werklozen, burnouts, depressie en zelfmoorden.
    In de volgende generatie vast een veelvoud aan positieve resultaten vanwege al die nieuwe ouders die empatische aandacht hebben gehad als kind en dat door kunnen geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren