Ik ben het hier volmondig mee eens. Bij mijn zusje op het gymnasium kon de halve klas het niveau niet aan. Een jongen stond zelfs voor 14 van de 15 vakken een onvoldoende. Vervolgens kregen ze allemaal het stempeltje hoogbegaafd op aandringen van hun ouders en mochten ze allemaal over. Wat er nu gebeurd is dat leerlingen er met de pet naar de gooien omdat ze weten dat als ze dat doen het stempel hoogbegaafd krijgen en dus met alles weg kunnen komen.
Dit bleek wettelijk niet legaal te zijn, maar toch gebeurde het omdat de school goede cijfers wil presenteren.
#2
Bismarck
Helaas legt het artikel wel erg de nadruk op de helft van het probleem. Tussen de regels door lees je dat kinderen van laagopgeleide ouders ondergediagnostiseerd zijn en dus veelal “zonder stoornis” hun school moeten doorlopen.
Overigens komt het wel een beetje overeen met mijn waarneming, ook op de universiteit is in de afgelopen paar jaar een epidemie aan dyslexie en ADHD (en andere stoornissen) ontstaan, op mijn faculteit ongeveer 5% van de instroom (sinds een jaar of drie, daarvoor was het rond de 2%).
Reacties (2)
Ik ben het hier volmondig mee eens. Bij mijn zusje op het gymnasium kon de halve klas het niveau niet aan. Een jongen stond zelfs voor 14 van de 15 vakken een onvoldoende. Vervolgens kregen ze allemaal het stempeltje hoogbegaafd op aandringen van hun ouders en mochten ze allemaal over. Wat er nu gebeurd is dat leerlingen er met de pet naar de gooien omdat ze weten dat als ze dat doen het stempel hoogbegaafd krijgen en dus met alles weg kunnen komen.
Dit bleek wettelijk niet legaal te zijn, maar toch gebeurde het omdat de school goede cijfers wil presenteren.
Helaas legt het artikel wel erg de nadruk op de helft van het probleem. Tussen de regels door lees je dat kinderen van laagopgeleide ouders ondergediagnostiseerd zijn en dus veelal “zonder stoornis” hun school moeten doorlopen.
Overigens komt het wel een beetje overeen met mijn waarneming, ook op de universiteit is in de afgelopen paar jaar een epidemie aan dyslexie en ADHD (en andere stoornissen) ontstaan, op mijn faculteit ongeveer 5% van de instroom (sinds een jaar of drie, daarvoor was het rond de 2%).