Een lang, maar lezenswaardig stuk van Robert Went en Hella Hueck over globalisering voor op een druilerige zondag. Onderwerp:
Het is fijn om voor een habbekrats de wereld over te kunnen vliegen en overal de vertrouwde H&M binnen te kunnen lopen. Maar wat hebben we straks zelf nog te zeggen over de kwaliteit en productie van de spullen die we kopen als het voorgenomen vrijhandelsverdrag (TTIP) tussen de VS en de Europese Unie er komt? De euro en democratie lijken in toenemende mate met elkaar op gespannen voet te staan, en eurokritische partijen krijgen steeds meer aanhang. Wat gaat er mis? En hoe kan het beter? Daarover gaat deel 4 van de reeks De economie van overmorgen, waarin Hella Hueck (RTL Z) en econoom Robert Went van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) de kennis van vandaag proberen te vertalen naar de samenleving van de toekomst.
Reacties (6)
“Maar wat hebben we straks zelf nog te zeggen over de kwaliteit en productie van de spullen die we kopen als het voorgenomen vrijhandelsverdrag (TTIP) tussen de VS en de Europese Unie er komt?”
Net zoveel als dat je dat nu hebt. Als je scharrelkip wilt koop je scharrelkip als je plofkip wilt koop je plofkip. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat factfree sensatie gedoe over TTIP komt me wel een beetje de keel uit. Dacht dat het wel mee viel met bullshit media beïnvloeding van de bevolking maar dat neemt met TTIP wel extreme vormen aan.
@1:
Droom maar lekker verder ;-)
Trolschje…
Het is een steeds kleiner groepje mensen dat de wereld overvliegt en de H&M binnenstapt.
De Egyptenaren, Tunesiers, Libiërs, de Grieken, de Oekraïners, de Russen en de Brazilianen zijn er al mee gestopt.
@1: Verschil is dat je als consument het verschil waarschijnlijk niet zal weten. De eindverkoper gaat echt niet (om HET voorbeeld maar te gebruiken) adverteren met: “NU! Echte Chloorkip 99 cent per kilo!”. Je kan je zelfs afvragen of bijvoorbeeld ook aan de uit de VS geïmporteerde spullen de zelfde label verplichtingen gaan hangen. Wellicht wordt dat wel zo een fijn tribunaal: NL wil dat er “chloor gebruikt bij verwerking” op de verpakking komt te staan (want pas als je dat weet, dan pas kan je een keuze maken…), de producent zal daar minder om staan te springen…Verkopende partijen zullen hun best doen om het hele keuze proces te vertroebelen, neem nu bijvoorbeeld in NL de wildgroei aan keurmerken die geraffineerd de “markt”worden ingezet waarvan je als consument vaak ook niet weet of dat nu wel of niet iets voorsteld/waarmaakt wat het pretendeert.
@4: “steeds kleinere groep mensen dat de wereld overvliegt”
– Bekijk eens de statistiek, de luchtvaart groei jaarlijks met 5%