CO2 emissies India dalen voor het eerste in 40 jaar

ANALYSE - De CO2 uitstoot van India is in het fiscale jaar dat eindigde in maart voor het eerst in 40 jaar gedaald, dat blijkt uit een analyse van Carbon Brief. Zowel de vraag naar kolen als olie is gedaald door de lockdown ten gevolge van het coronavirus.

De tijdelijke gevolgen van de coronacrisis kunnen om verschillende redenen een blijvende impact op de ontwikkeling van de toekomstige CO2 uitstoot van India kunnen hebben:

  • Post-crisis economic stimulus could be directed towards reinvigorating the country’s renewable energy programme.
  • Plummeting electricity demand has brought the power industry’s long-brewing financial problems to a head, necessitating bailouts with the potential for structural changes.
  • Experience of exceptional air quality could add momentum to efforts against air pollution, resulting in strengthened targets and standards.

Of India daadwerkelijk een duurzaam herstelpakket gaat maken blijft de vraag. Het lijkt zekerder dat de grote verbetering van de luchtkwaliteit tot meer maatschappelijke druk zal leiden om luchtvervuiling aan te pakken. Het aanpakken van luchtkwaliteit vergt aanpak van kolencentrales en vervanging van diesel door elektrische voertuigen.

Open waanlink

  1. 2

    India is een ontwikkelingsland, waar sowieso een groot gedeelte van de bevolking onder de armoedegrens leeft en waar sinds de lockdown, meer dan 100 miljoen mensen werkloos zijn en zonder inkomen. Prioritering van problemen is daar fundamenteel anders. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat luxeproblemen als luchtkwaliteit en CO2-uitstoot niet bovenin het laatje liggen.

    https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52559324

  2. 5

    @4: @3: Weer een reeks open deuren.
    Wat werkelijk telt is wat er na corona/de economische crisis gaat gebeuren. Daar is zelfs uw eigen tweede link uiterst pessimistisch over; geen verdere daling maar hooguit gelijkblijvend of zelfs weer stijgend.

  3. 6

    @5:

    Wat werkelijk telt is wat er na corona/de economische crisis gaat gebeuren.

    Inderdaad. Zo lang de prijs van fossiele energie laag blijft, zal de productie (van olie en steenkool) niet aantrekken.

  4. 9

    @8: [ er zijn ook andere factoren ]

    Uw aanvulling in uw gebruikelijke stijl van “ik blijf opzettelijk vaag omdat ik weet dat ik geen sterke argumenten heb”.

  5. 11

    @10: U moet het ook niet voor mij doen, maar voor de algemene lezer hier. U maakt de discussie zelf eindeloos door opzettelijk vaag te blijven. Om uiteindelijk met ad hominem via de achterdeur weg te sluipen.

  6. 12

    @2 Je link heeft het wel over het aantal werklozen, maar geen enkel woord over je bewering dat India maatregelen die luchtkwaliteit kunnen verbeteren of CO2-uistoot verlagen in het laatje laat liggen.

    Het nieuwste pakket van twee dagen geleden laat wel zien dat India aandacht heeft voor de onderkant van de maatschappij en voor energiebedrijven (met name netwerkbedrijven):
    https://qz.com/india/1856488/details-of-modis-coronavirus-package-atmanirbhar-bharat/

    Nog geen woord over het redden van bv de noodlijdende kolencentrales. Oftewel: geen onderbouwing beschikbaar van je bewering.

    @8 andere factoren die zorgen voor een lage vraag? Wordt eens specifiek. Je opmerking in @6 dat bij lage prijzen voor olie, kolen en gas de productie ook laag blijft is te algemeen. Zolang de kostprijs lager is dan de marktprijs gaat de productie opgestart worden zodra de vraag weer aantrekt.

  7. 13

    @12: Mijn bewering was gebaseerd op het feit, dat ik uit niks op kan maken dat India op een substantiele en betekenisvolle manier aan de slag gaat met CO2-uitstoot en luchtverbetering. Jouw link verandert daar niks aan.

  8. 14

    @13: de emissies pp zijn daar veel lager. Ik kan me voorstellen dat ze zich daar eerst richten op bestrijden van armoede.

  9. 15

    @14: Je hebt CO2 en andere vervuilende stoffen én concentratie.

    “‘Ademen in India soms zo slecht als het roken van tien sigaretten’
    Bijna nergens is de lucht zó vervuild als in India. Tien van de vijftien steden met de ergste luchtvervuiling ter wereld bevinden zich in het land. Longarts Arvind Kumar uit New Delhi ziet steeds meer kinderen met problemen. “Ze hebben dezelfde zwarte vlekken op hun longen als rokers.”

    Zieke mensen worden zelden rijk maar kosten veel geld, dus armoede.

  10. 16

    @12 ik stel in #0 dat de huidige situatie een effect KAN hebben, maar dat dat nog niet zeker is. Jij stelt in #2:

    Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat luxeproblemen als luchtkwaliteit en CO2-uitstoot niet bovenin het laatje liggen.

    Die bewering staaf je niet de link waar je naar verwijst. Dus nogmaals: graag onderbouwing, want zoals je zelf graag Thoreau citeert: iedere bewering zonder bewijs is waardeloos.

    @14 met de enorme daling van de kosten van wind- en zonne-energie zie je India weg draaien richting meer duurzame energie en zich afkeren van kolen:

    “The shrinking coal pipeline in India forced by huge overcapacity, subdued demand for electricity, falling utilisation factor, falling prices of renewable energy, drying investments and increasing public resistance due to pollution gives hope for a future with reduced fossil footprint for India,” said Sunil Dahiya, Analyst at Centre for Research on Energy and Clean Air.

    https://indiaclimatedialogue.net/2020/03/27/coals-power-wanes-in-india-despite-new-additions/

    Kijk nou, ik kan mijn bewering dat er groeiende maatschappelijke weerstand is tegen luchtvervuiling onderbouwen. Jouw beurt Michiel.

  11. 17

    @12: andere factoren, die zorgen voor een lagere olieprijs:
    – de opkomst van hernieuwbare energie: zon, wind, witte steenkool
    – de overstap naar elektrische auto’s en bussen op aardgas
    – de koopkracht van de lagere en middenklasse daalt door hogere woonlasten, hogere belastingen (BTW), duurder voedsel en stijgende zorgkosten.

    De vraag naar aardolieproducten kan alleen stijgen als er genoeg koopkracht is om die producten te kopen.
    In de afgelopen 15 jaar is de prijs van voedsel (eerste levensbehoefte) gemiddeld 20% gestegen: https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=food-and-beverage-price-index&months=180

    De prijs van energie is de afgelopen 15 jaar gedaald:
    https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=energy-price-index&months=180

    Het mondiale verbruik van steenkool piekte in 2013 en 2014 en daalt sindsdien. De afname van het steenkoolverbruik in Europa, Noord-Amerika en China is groter dan het stijgende verbruik in India.
    https://www.iea.org/data-and-statistics/charts/global-total-coal-demand-1971-2020
    Er is de afgelopen 10 jaar iets veranderd in de wereld. Ik denk dat we de voorspelde Grenzen aan de Groei bereikt hebben.

  12. 18

    @17: [ De prijs van energie is de afgelopen 15 jaar gedaald: ]
    De prijs van olie is ongeveer 1 op 1 met de prijs van energie.
    En van olie weten we dat het verbruik daarvan onafhankelijk is geweest van de prijs en onafgebroken steeg met pakweg 1,5% per jaar, met slechts een dipje tijdens grote crises.

    En als we naar de afgelopen 4 jaar kijken zien we echter een stijging van de olieprijs van 31 naar 63 dollar, totdat Corona kwam.
    De toenemende aantallen e-auto’s en a-bussen en hoeveelheden hernieuwbare energie die er de afgelopen 4 jaren overduidelijk zijn geweest, hebben dus geen zichtbare invloed op de olieprijs gehad.

    Dit alles is u al meerdere keren verteld, dus ik snap wel dat u liever roept: “er zijn ook andere factoren” omdat u al eerder meermaals is verteld dat de prijs van olie vrijwel los stond van de gestaag stijgende vraag. Tot de Corona crisis.

    https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=crude-oil&months=360
    https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=energy-price-index&months=360

  13. 19

    @18:

    En van olie weten we dat het verbruik daarvan onafhankelijk is geweest van de prijs

    Probeer dit nu eens te onderbouwen.
    De meeste mensen zullen zeggen: als olie duurder wordt, ga je er minder van gebruiken. Je koopt een zuiniger auto, je maakt vliegtuigen zuiniger enz.

    Dit alles is u al meerdere keren verteld,

    Er is mij ook al meerdere keren verteld dat de aarde plat is en dat de Noordpool binnen enkele jaren ijsvrij zal zijn in de zomer. Probeer eens te onderbouwen wat je beweert:

    dat de prijs van olie vrijwel los stond van de gestaag stijgende vraag

    Hoe zo vrijwel? Is de prijs van olie nu wel gekoppeld aan de vraag of niet?

    Als de vraag naar olie wegvalt vanwege de pandemie, dan stort de prijs in. Het lijkt mij dat de prijs weer gaat stijgen als de vraag weer stijgt, toch?

  14. 20

    @19: Onderstaande grafiek met gestaag stijgend olieverbruik komt totaal niet overeen met grafiek van de prijs van olie gedurende dezelfde periode. Dat heb ik u al verschillende keren laten zien én uitgelegd. Dus u kunt óf niks meer onthouden, óf u speelt dommetje, maar nooit heeft u aannemelijk kunnen maken dat de prijs destijds vraaggestuurd was.

    Nu de vraag echter dramatisch is ingestort na decennia van lichte stijging en oliehandelaren letterlijk verzuipen in de olie, ja nu is de prijs wél afhankelijk van de vraag. Dat is de laatste keer dat ik het uitleg.

    [ De meeste mensen zullen zeggen: als olie duurder wordt, ga je er minder van gebruiken. Je koopt een zuiniger auto, je maakt vliegtuigen zuiniger enz. ]

    Probeert u nu voor eens en voor altijd te onthouden dat de vraag in NL of EU en VS kan dalen maar dat de mondiale vraag inclusief de rest van de wereld dan nog steeds kan stijgen omdat mondiaal “de meeste mensen zeggen: ik wil ook een (grotere) auto en airco in huis”. Ook dat is u verschillende keren uitgelegd.

    Probeert u dit nu eens definitief te onthouden.

    https://transportgeography.org/wp-content/uploads/worldoilproduction.png

  15. 22

    @21: U denkt teveel in economieboekjes met vraag + aanbod > prijs.
    Er is politiek, boycots, handelsverdragen, oorlogen, toekomstverwachtingen, kartelvorming (OPEC), speculatie, contracten, termijncontracten, productiemethoden, transportfaciliteiten en zo voorts. En de noodzaak dagelijks te blijven rijden, vliegen, verwarmen en producten fabriceren.

    Kijk eens in de grafiek naar periodes dat de olieprijs sterk steeg. Nam de olieconsumptie af? Nee!
    Als wc-papier morgen geen 30 maar 60 cent per rol kost, gaat u dan minder schijten? Nee! En als de prijs halveert dan…?

    Juist vandaag de dag blijkt hoe nauwkeurig de olieproductie (is niet gelijk aan aanbod!) is afgestemd op de consumptie. Olieproductie stilleggen kan de bron beschadigen met minder toekomstige opbrengst. Olieverwerking in de raffinaderijen stilleggen kan de raffinaderij beschadigen en weer opstarten kost enorm veel geld. Olie stil laten staan in kilometers pijpleidingen onder de grond leidt tot verstoppingen. Dus je blijft zo lang mogelijk olie produceren, raffineren en transporteren tot je letterlijk verzuipt in de olie en geld gaat bieden aan een ieder die het af komt halen. Het is dus niet momenteel zozeer het vrijwillige aanbod dat de prijs nu bepaalt, maar de gedwongen productie. En contractuele verplichtingen.

    De oliemarkt (en vele andere markten ook) voldoen helemaal niet aan het simpele vraag + aanbod > prijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren