New York Timesstijl betaalsysteem: beperkt aantal gratis artikelen, daarna $20 per jaar, gelinkte artikelen tellen niet mee. Hij neemt 2 man personeel mee, dus iets van 10.000 abo’s zijn wel nodig. Zou het lukken?
New York Timesstijl betaalsysteem: beperkt aantal gratis artikelen, daarna $20 per jaar, gelinkte artikelen tellen niet mee. Hij neemt 2 man personeel mee, dus iets van 10.000 abo’s zijn wel nodig. Zou het lukken?
Reacties (10)
Dikke kans dat hij dat doet omdat hij geen andere keuze heeft. Z’n contract met Daily Beast zit erop. Ik vraag me, gezien Sullivans opmerkelijke stap op juist dit moment, sterk af of de gestelde targets zijn behaald, en of Andrew Sullivan de meerwaarde heeft bewezen die zijn salaris plus dat van zijn staffers rechtvaardigt.
Waarschijnlijk niet, want waarom zou je je in een onzeker avontuur storten als je de zekerheid van vaste inkomsten, plus de exposure van een welbezochte blogomgeving hebt?
Denk je nu werkelijk dat als een blad als Slate of Rolling Stone hem de mogelijkheid geeft om voor een leuk salaris hetzelfde te blijven doen als wat hij nu doet, hij dan ook voor zichzelf zou beginnen?
Allemaal mooi weer-toneel dus, van die Sullivan, dat hij voor deze optie gaat omdat hij zijn lezers nog meer kwaliteit wil bieden en abonnementen op individuele journalisten de enige weg is om online journalistiek een zeker bestaan te geven (ik heb die Daily Dish wel eens bekeken, en dat was niet meer dan een aaneenschakeling van korte stukkies waarin hij kort zijn mening gaf over dingen die meneer op het internet had gelezen/gezien – tja, dat kan iedereen met teveel vrije tijd).
Het model zou kunnen slagen, maar alleen in een land met zeer veel inwoners. In NL is er slechts zeer beperkt ruimte voor zoiets.
Ik zie meer in het wikipedia of Informed Comment – model : een jaarlijkse fundraise-orgie. Maar uiteindelijk is er de bottomline : ben je goed genoeg en zijn er voldoende lezers.
Ik geef hem een goede kans dat het gaat lukken. Ik kan in ieder geval niet zonder Daily Dish.
@3: “ben je goed genoeg en zijn er voldoende lezers.”
Was het maar zo makkelijk.
@5: Er staat nergens dat dit makkelijk is.
Het is makkelijker in de VS dan in NL.
@7: Het heeft vooral met de taal te maken. Engelstalig heb je een groter potentieel publiek dan Nederlandstalig.
@8: volgens mij heb je in de VS ook iets meer mensen die bereid zijn om ergens voor te betalen. Krenterigheid zit diep ingebakken in de nederlandse cultuur.
Het lukt hem:
http://andrewsullivan.thedailybeast.com/2013/01/the-dish-model-the-data.html