1. 3

    Voor het gebruik op carpool stroken is dit een zinvol onderzoek.
    Als alleen de “intellligente” voertuigen op de strook toegelaten worden, dan wordt de capaciteit van het wegennet veel beter benut.
    Alle wegen/stroken lijkt me praktisch onuitvoerbaar. Alleen al in Nederland alle 7,5 miljoen bestaande voertuigen aanpassen is ondoenlijk.

  2. 6

    Het lijkt me dat het niet anders kan dan dat dit over een jaar of twintig volstrekt normaal. Vijf jaar gelden reed er al een BMW zelfstandig (mbv gps-navigatie over het Top Gear circuit. Weinig voetgangers op dat moment trouwens.

    http://www.bmwblog.com/2010/10/10/bmw-makes-self-drive-car-with-active-cruise-control/

    De essentie is denk ik ook niet nog meer auto’s op de weg te proppen, maar te laten zien dat de wegen met de juiste in car technologie nog voldoende ruimte bieden voor de enorme groei die we mogen blijven verwachten.
    we moeten met dit toekomstbeeld dus niet investeren in meer asfalt (duh) maar in automotive innovation.

    Want dat openbaar vervoer he, dat is het hem gewoon niet

  3. 7

    Trein en metro zijn prima. Het probleem zit hem in al die eindeloos door de wijk meanderende, maar eens per half uur rijdende bussen. Vaak doe je eerst een half uur over de twee kilometer naar het station, dan rijd je in een uur 100km met de trein en sta je op het aankomststation 20 minuten te wachten op weer zo een trage bus.

    Geen wonder dat de OV-fiets zo een enorm succes is voor de NS, alleen is de paradox dat die weer net niet beschikbaar zijn op de kleine stations met de slechtste busaansluitingen.

  4. 8

    trein en metro zijn prima. ik moest hem even een paar keer lezen. Je bedoelt dat die in een min of meer rechte lijn bewegen, denk ik. maar als onderdeel van de keten voldoen ze natuurlijk niet

    Een knip zetten tussen de verschillende modi is voor mij als reiziger totaal niet interessant. De trein brengt me van waar ik niet moet zijn naar waar ik niet moet zijn, op die ene uitzondering na: het Handelsgebouw in Rotterdam, waar ik zo eens in de drie jaar moet zijn voor mijn werk.

    De keten is waar het om draait, en die is in een land nooit zo in te richten dat hij in tijd en gemak kan concurreren met persoonlijk/individueel vervoer. Dat is voor de meeste bewegingen met geen snelbus op te lossen.

    Ik woon in Arnhem, op een minuut of tien van het station (heuvel af op de heenweg). Als ik naar de conferentiegevangenis tegenover het station (de Eenhoorn) in Amersfoort moet, ben ik veel en veel sneller uit met de auto. scheelt me meer dan een uur in totaal.

    Dat is geen trip van Dinxperlo naar Cadzand, maar van de ene ‘grote’ stad naar de andere, zonder noemenswaardig voor- en natransport. Echt, het OV is verleden tijd.

  5. 9

    @MB
    Het is dan ook beter om de treinen af te schaffen en de rails te vervangen door wegen. Kwestie van wat asfalt leggen en een paar op- en afritten aanbrengen.
    Dat geeft een prima aanvulling op het wegennet met een capaciteits- verbetering en ongelijksvloerse wegen er bij die gelijk is aan de bestaande capaciteit van het hoofdwegennet (ong. 2800 km).
    .
    @Martijn.
    Er rijden nog heel veel auto’s rond die meer dan 15 jaar oud zijn. Ook over 15 jaar zijn dat er nog meer dan een miljoen en die zullen allemaal moeten worden omgebouwd voordat dit systeem in het hele hoofdwegennet gebruikt kan worden.
    Er rijden naar schatting ruim 150.000 voertuigen in Nederland die geen wegenbelasting betalen. Ga die maar eens ombouwen.

  6. 10

    Ik woon in Arnhem, op een minuut of tien van het station (heuvel af op de heenweg). Als ik naar de conferentiegevangenis tegenover het station (de Eenhoorn) in Amersfoort moet, ben ik veel en veel sneller uit met de auto.

    Dat is natuurlijk ook precies het soort tripje in dunbevolkt plattelandsgebied waar OV niet zo goed werkt. Maar bijvoorbeeld van Rotterdam Centrum naar Den Haag Centrum met de Randstadrail is sneller dan met de auto, dat is bij de opening door de lokale tv nog getest. De auto kan ook echt niet tegen de Fyra op, op Rotterdam – Amsterdam. En dat is dan nog een brak excuus voor een hogesnelheidslijn vergeleken met het TGV-netwerk van Frankrijk.

  7. 11

    Helaas ben ik niet de enige die in Arnhem woont, of buiten de randstad. Ik denk dat mijn bezwaren veel mensen bekend in de oren klinken.

    Maar je hebt natuurlijk gelijk, zeker in de spits. Wie van amsterdam cs naar Rotterdam cs moet, kan het beste de trein nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren