Wie zijn wij eigenlijk?

Serie:

ACHTERGROND - In de publiciteit is aandacht voor het jongste boek van Abram de Swaan, ‘Compartimenten van vernietiging’. Het gaat over genocidale regimes en hun daders. Miljoenen mensen zijn omgebracht, vooral door de eigen regeringen. De Swaan puzzelt over de daders.

Hannah Arendt en Harry Mulisch waren in Jerusalem, bij het proces tegen Eichmann. Arendt sprak over de ‘banaliteit van het kwaad’; ook Mulisch verbaasde zich over de vlakheid, de raadselachtige leegte van de verantwoordelijke voor de massatransporten naar de vernietigingskampen.

Het begrip ‘banaliteit van het kwaad’ is Arendt behoorlijk kwalijk genomen. Daar zit wel iets in: het kwaad heeft niets banaals, dat is onmetelijk, verschrikkelijk, onbevattelijk. Het zijn de daders, die soms banaal zijn en daardoor intrigerend zijn, meent Abram de Swaan.

Hij vertelt in zijn boek en interviews over het beroemde experiment over gehoorzaamheid van Stanley Milgram. Het gaat om een taal-experiment: een proefpersoon moet woorden leren en krijgt een schok als hij een fout maakt. De proefpersoon is een toneelspeler en kermt realistisch. Het echte object is de persoon, die de schok moet toedienen en het onderzoek is gericht op zijn conformisme. Het gaat om ‘Befehl ist Befehl’ en soortgelijk ontduiken van verantwoordelijkheid.

Het onthutsende van het experiment was dat circa twee derde van de proefpersonen schokken toediende tot 450 volt, waarvan de proefpersoon kon veronderstellen dat deze potentieel dodelijk waren. Maar De Swaan volgt Milgram in zijn belangstelling voor de ongehoorzamen, toch nog wel een derde van de deelnemers.

In het VPRO programma Boeken vertelt De Swaan over een proefpersoon, die te horen kreeg dat hij ‘geen keus’ had en moest doorgaan met het toedienen van schokken van steeds hoger voltage. Deze proefpersoon zei: ‘Ik geen keus? Natuurlijk heb ik keus.’

Milgram had de mogelijkheden noch de kans om juist de weigeraars te onderzoeken. Ook Abram de Swaan biedt vooral speculatie: waarom heeft iemand geen moeite met moorddadige arbeid, waarom de ander wel? Wat heeft het te maken met de aanwezigheid of afwezigheid van algemene empathie? Kan dat worden onderzocht?

De Holocaust heeft diepe sporen getrokken in ons bewustzijn, in onze cultuur. Auden schreef, ruim voor het Eichmannproces en Arendt:

More than ever
life-out-there is goodly, miraculous, loveable,
but we shan’t, not since Stalin and Hitler,
trust ourselves ever again:
we know that, subjectively,
all is possible

Het gevoel waar Auden naar verwijst is het gevoel dat iedereen tot verschrikkelijke handelingen in staat is. Maar is dat zo? Of zijn er misschien toch aspecten aan een persoonlijkheid, die de een tot massamoordenaar (of bereidwillige beul) maken en de ander niet?

Dat gevoel dat iedereen kan moorden is door Arendt versterkt en door het experiment van Milgram onderstreept. De Swaan neemt evenwel afstand van deze gedachte:

  • Hij beschouwt niet het kwaad maar de daders als banaal;
  • Hij vindt de ongehoorzamen minstens zo boeiend als de volgzamen;
  • Hij twijfelt aan de geloofwaardigheid van de experimentele situatie;
  • Hij ziet een gebrek aan empathie als een persoonlijkheidstrek bij daders.

De Swaan heeft weinig onderzoek beschikbaar naar deze empathische gebreken.

Simon Baron Cohen, in zijn boek The Science of Evil, pleit voor een nieuw ziektebeeld in de DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders), dat empathy disorder zou kunnen heten. Maar het pleidooi in zijn hoofdstukje Rethinking Psychiatry maakt je bijna gek.

Moeder steekt haar kinderen dood, om het prille geluk van haar ex te vernietigen. Was zij normaal? Ja, volkomen. ‘Maar het feit dat ze haar kinderen doodstak, moet toch wel wijzen op gebrek aan empathie?’ vraagt Baron Cohen. Niet echt, zegt de forensisch psychiater, want in de psychiatrie kun je geen oordeel geven over de geestesgesteldheid van een persoon op basis van zijn handelingen. Baron Cohen sputtert tegen: sommige handelingen moeten per definitie een geestesgesteldheid onthullen en het in koelen bloede vermoorden van een onschuldig kind hoort daar bij.

Het boek van Abram de Swaan is een voltreffer, omdat het grenzen overschrijdt: nu eens is het geschiedenis, dan weer sociologie, sociaal-psychologie en ook psychiatrie.

Zoals Ian Kershaw ooit schreef: ‘The path to Auschwitz was paved with indifference.’ Misschien geldt dat wel voor alle genocides. Maar dat is een historisch oordeel. De raadsels waarvoor het kwaad ons stelt, zijn daarmee niet afdoende verklaard.

Abram de Swaan, Compartimenten van vernietiging, Amsterdam, 2014

Simon Baron Cohen, The Science of Evil, New York, 2011

Reacties (3)

#1 Satou

Baron-Cohen wijst in zijn boek ook op autisten die weinig tot geen empathie hebben, terwijl zij zich toch in het algemeen houden aan het maatschappelijke morele systeem en niemand kwaad willen doen. Je kan je dan ook afvragen of empathie per definitie nodig is voor het hebben van compassie met ander leven, of dat dit misschien ook op puur rationele basis mogelijk is. Bovendien er is ook nog zoiets als het hebben van meer empathie richting je ‘in-group’ (en ze dus meer willen gunnen), terwijl dit ten koste kan gaan van anderen buiten die groep.

  • Volgende discussie
#2 Derpjan

Mooi dat de Swaan laat zien dat het niet allemaal zo eenvoudig ligt. Voor sommigen is het een gebrek aan empathie, anderen kunnen makkelijk iemand dehumaniseren, de meesten hebben een “het doel heiligt de middelen” redenering (de Nazi’s geloofden dat ze miljarden levens redden door miljoenen te doden) en wat als je heilig gelooft in een hiernamaals of vindt dat je door iemand van 60 te doden je dat leven alleen maar met 1/4 verkort en daardoor doden of gedood worden niet zo’n big deal vindt?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Tom van Doormaal

@1: klopt, maar het woord compartimenten dat de Swaan gebruikt, gaat precies daarover. Hij schrijft ook over moordenaars, die lieve vaders zijn voor hun kinderen en na het moorden musiceren.
@2: daar gaat het nu net om: de ultieme vraag hoe je totale moorddadigheid rationeel en emotioneel kunt verklaren. Hoe ook de daders dat deden en konden? Koop het boek…

  • Vorige discussie