Weekendquote – Dictate history

It is not up to the state or the politicians to dictate one version of history and stiffle or silence all other possible interpretations. This is what I critize in my country and this is what I critize in France.

Turkse schrijfster Elif Safak over de wet die in Frankrijk is aangenomen waarmee het ontkennen van de Armeense genocide strafbaar wordt.
(Uitzending Nova afgelopen donderdag, na 13,5 minuten)

  1. 4

    Eens met quote.

    Dat betekent echter ook dat we afmoeten van strafbaarstelling van bv. holocaust ontkenning (hoe die dan ook juridisch geformuleerd moge zijn).

  2. 6

    In nederland is de holocaust-ontkenning niet strafbaar. Wel haatzaaien in het algemeen en dus ook als ontkenning als zodanig wordt gebruikt. Moeten we maar zo laten.

  3. 8

    @Bismarck, Het zou ook een reactie kunnen zijn op sterk nationalisme die deel uitmaakt van Turkse zienswijze (herinnerd U zich nog Cyprus vlagincident?). Gestage stapjes vanuit de EU op weg om definitief Turkye zo te schofferen dat de lust om binnen de EU te treden wegebt (en het leger er een probleem bijkrijgt)..wellicht bedoelt U met een eeuw terug de val van het Ottomaanse rijk?

  4. 9

    @8: Ik richtte me niet specifiek op Turkije (de Canon gaat ook puur en alleen over nederland, dus in eerste instantie refereer ik naar nederlands nationalisme). Het is in heel de wereld dat nationalisme weer naar een nieuw hoogtepunt gaat. Een kleine eeuw geleden leidde dat niet alleen tot de val van het Ottoaanse rijk, maar eerst een oorlog waarin honderdduizenden mensenlevens klakkeloos opgeofferd werden ter meerdere eer en glorie van het vaderland.

  5. 10

    Maar bij die door jou gerefereerde oorlog schaarde de Ottomanen zich wel bij de Duitse imperialisten toendertijd..toch?

    Onlangs in Wadi Rum..de plek waar het gebeurde geschiedenis les gehad van Joden, Arabieren en Turken.

    Overigens, begrijp me goed, ik ben het geheel met je eens..nationalisme brengt niets dan kommer en kwel.

  6. 13

    Ach, die Duitsers wouden gewoon eens huishouden in Europa op een gelijke wijze als de rest van Europa in Afrika en Azie huishoudde. Goed voorbeeld doet goed volgen!

  7. 14

    Larie: Ik begrijp je niet, of jij hebt niet opgelet met geschiedenis. De top-imperialisten waren England en Frankrijk en dat deden ze alles behalve geweldloos. Duitsland was relatief gematigd in zijn imperialisme. Overigens werden de Turken min of meer tegen wil en dank de eerste wereldoorlog ingesleept door een duitse truc:

    Toen de oorlog uitgebroken was, was Turkije eerst nog neutraal. Ze waren zich wel aan het wapenen, om een beetje op te kunnen tegen al die oorlogsvoerders. Ze wilden graag wat moderne oorlogsschepen, England had namelijk net een verkoop afgezegd. Duitsland had er een paar in de Middelandse zee, die anders toch maar door de engelsen gepakt zouden worden. Dus gaven ze die aan Turkije, inclusief bemanning. De nu formeel Turkse schepen voeren vervolgens de zwarte zee op en bombardeerden op eigen initiatief de Russische Zwarte zeehavens. Toen kon Turkije niet meer terug.

  8. 15

    Wat is dat toch weer voor een geitewollensokken-kopje-thee-erbij-gedoe. In Nederland is het al sinds jaar en dag V.e.r.b.o.t.e.n om de WOII-holocaust te ontkennen (overigens –waarschijnlijk– historisch inderdaad wat minder correct) en je wordt sociaal gesproken ongenadig in de ban gedaan als je de dingen, die Hitler góed heeft gedaan (en die dingen waren er wel degelijk, al was het voor een beperkt deel van de bevolking; eveneens historisch correct), apart van de rest van zijn daden belicht.

    Maar nou gaat het om Turkije dat zich in de wiek geschoten voelt en nou moeten we allemaal op onze achterste benen? Hou-toch-op-schei-toch-uit zeg, gaat ff in Amsterdam wonen, de stad waar de PvdA nog gewoon openlijk corrupt kan zijn en waar de mislukking van de multiculti-samenleving nog lekker verdoezeld mag (moet) worden.

    Oftewel: eerst de zaken hier te lande goed regelen. Dus eerst ‘das Sprichverbot’ in ons eigen land opheffen en daarná pas -eventueel- kritiek gaan hebben op anderen. Splinters, balkjes en ogen en zo.

    Als het Elif Safak niet bevalt wat er in Frankrijk gebeurt moet ze vooral niet in Frankrijk gaan wonen, zo simpel draait de wereld.

  9. 16

    @TheRule: Elif Safak woont niet in Frankrijk. En wat ze doet is een spiegel voorhouden.
    Op dit moment bewegen wij (als in “europa”) de verkeerde kant op. Krampachtig regeltjes invoeren om “de waarheid” in de hand te kunnen houden.
    Dus ja, dit soort verboden moeten we vanaf. Ook al snap ik de historische reden daarvoor.

  10. 17

    Wat wij nu zien is een uitvloeisel van de multiculturele samenleving.

    Een deel van de allochtonen kan niet op een juiste manier kijken naar zijn geschiedenis.
    Een ander deel van de allochtonen maakt daar bezwaar tegen, tegen deze visies.

    (En nu worden opeens de Nederlanders zwart gemaakt omdat zij een van deze visies kiezen)

  11. 18

    @Floorjan: Ben het niet eens met wat je hier neerlegt. Het hangt wel samen met de opkomst van de multiculturele samenleving. Maar de wet die in Frankrijk neergelegd is, is er niet omdat de allochtonen iets niet onder ogen willen zien (wat misschien op een klein deel wel van toepassing is). Het is een krampachtige reactie van een regering om iets te sturen.
    Maar daarin gebruiken ze de verkeerde middelen. Een wet opstellen om te bepalen welke historische zaken “waarheid” zijn, is de rol van de staat te ver doortrekken.
    Krijgen we straks ook wetten over Darfur, Congo, Algerije?
    Is straks bij wet vastgelegd dat Stalin een massamoordenaar was en dat ontkennen strafbaar is? Of Mao? Waarom dan niet ook een wet over de Gaulle? Of over de evolutieleer?
    Het is niet aan een staat om te bepalen wat waar is en wat niet.

  12. 19

    @Steeph, buiten wat ik hierboven noemde (een tweede agenda) is het, mijns inziens, de krampachtige reactie vanuit de Turkse politiek op kritische zienswijzen vanuit de eigen en buiten kring die de kiem zaait waar nu een plantje uit groeit. Kritiek betekent six foot under..

    In Wageningen en omgeving azielzoekerscentra wemelt het van personen uit die regio die opmerkingen hebben gemaakt die niet door de beugel kunnen en voor lijf en leden moeten vluchten, martelingen zijn dagelijkse koek aldaar( Bezie de vleeshaken, is mode, littekens in de ruggen)

    Wat in Frankrijk gaande is is bijzonder complex en niet de staat bepaalt wat vastgegd is maar Louis Chirac en die zal nu Nee zeggen, de voorgestelde wet is leeg en slechts bedoeld als signaal voor intern en extern.
    Krampachtig, indeed maar wie geeft de aktie en reaktie in deze?

    Heeft U/je een idee wat er gebeurt als openlijk kritiek wordt geuit in Turkye?
    Ter zijde in bananenrepubliek nederland als penentiaire bewaarder kritiek geven (sicsic)..een schande was dat. Ik hoop dat die directeur openlijk aan de schandpaal komt..koop ik wat tomaten.

  13. 20

    @larie: ik weet wat gaande is in Turkije. Hoewel het aantal ernstige verhalen (dat mij bereikt) de laatste tijd wel afneemt.
    Maar het is niet de politiek die bovenstaande uitspraak deed, maar een kritische schrijfster.
    En ik denk dat het ook bij het volwassen worden van een land hoort als je in staat bent om gelijkertijd op een ander land en je eigen land kritiek te leveren.

  14. 25

    @Steeph#24
    Ja mooi. Mooi draadje ook. Jammer dat ik weg was :)

    Let op citaat: “Muslims are as capable of advocating the ideals of free speech as anyone; it’s just that we hear more from those who do not.

    Hoe zou dat komen? Media? Culturele (religieuze) bril?