1. 1

    Aha dus dat is een algoritme. Is dat even leerzaam!

    Los daarvan staat er ook nog eens niks zinnigs of nuttigs in. Of misschien zie ik het over het hoofd? Het ruikt als iemand die iedere week “iets” moet schrijven en uit wanhoop over de naderende deadline maar met dit non-artikel komt:P Ik blijf in ieder geval zitten met een “ben ik nou gek of staat er daadwerkelijk niets boeiends in dat artikel waarvan Dimitri de moeite heeft genomen er een waanlink naar te plaatsen?!”…

  2. 3

    Zmoc: ik vond het een aardige illustratie van hoe er met je informatie wordt omgegaan. Veel mensen hebben totaal geen besef hoe of wat een algoritme uberhaupt is. Laat staan dat ze weten wat er met hun digitale informatie gebeurt. In het hele privacydebat is deze profilering nog behoorlijk ondergeschoven, terwijl het volgens mij van grote invloed is op ons leven, op wat voor beslissingen er over ons genomen worden.

    De schrijver maakt het met een aantal simpele voorbeelden duidelijk. Vandaar. Blijkbaar weet je dit allemaal al. Good for you.

  3. 4

    Eens met Dimitri. Het is wel een zinnig artikel. Al leert het meer over domme advertentieprogramma’s dan over hoe algoritmes informatie over ons verzamelen.

  4. 7

    @Dimitri Tokmetzis, #3 Ik vind het juist een bar slechte illustratie. Om twee redenen met name.

    De eerste is de terminologie; “my own personal algorithm”. Wat? Een algoritme is een reeks instructies in wiskunde of in een computerprogramma. De manier waarop hij het woord gebruikt is zelfs in internet-profiling-land niet gangbaar.

    De tweede – veel belangrijker – reden is dat alle voorbeelden die hij noemt geen zak te maken hebben met internet profiling en dus ook niks met “me and my algorithm”. Het zijn allemaal stomme wordmatchers die een halfslachtige poging doen de getoonde advertenties af te stemmen op de getoonde content. En niet op de bezoeker, zoals hij u wil doen geloven. Geen van de voorbeelden raakt ook maar ietsiepietsie aan het daadwerkelijke privacy-(schendende-)aspect van Internet profiling.

    Als je de leek wil informeren over Internet profiling dan is dat persoonlijke aspect juist belangrijk. Bijvoorbeeld hoe je facebook-gegevens gebruikt worden om passende advertenties te tonen voor jouw leeftijd, geslacht, of de plek waar je woont, hoe wat je zegt op twitter ineens kan zorgen voor andere advertenties en hoe de informatie over je fototoestel in de plaatjes op je flickr een indicatie kan zijn van je rijkdom en interesses. Hoe je klik-historie op heel veel sites subtiel de content die je aan de zijkant ziet afstemmen op de paginas die je eerder hebt aangeklikt, hoe advertenties worden afgestemd op welke sites je eerder hebt bezocht, hoe je op basis van verzamelde informatie al vrij snel “herkend” kunt worden als je aan een computer plaatsneemt waar je nooit eerder achtergezeten. En hoe op basis van al die gegevens samen een verkoop-pagina speciaal voor jou subtiel anders wordt ingericht, daarmee soms wel 300% meer omzet genererend dan wanneer iedere bezoeker dezelfde pagina krijgt. Dat is waar profiling over gaat.

    Ik dacht even dat de link sarcastisch bedoeld was, zo niet interessant zijn de voorbeelden in het artikel, zelfs niet voor de leek. Ze zijn hooguit vermakelijk.