In mijn serie over de ‘proef met de bijstand‘* had ik beloofd dat ik jullie af en toe mee zou nemen in interessante wetenschappelijke literatuur. Vandaag gaan we het hebben over: re-integratie. Wat ‘werkt’ als je als beleidsdoel hebt dat mensen zo snel mogelijk uitstromen uit de uitkering naar werk? Eerder kwam dat al zijdelings aan bod, in artikelen of in de discussie in de comments. Maar nu dus als hoofdgerecht, naar aanleiding van het wetenschappelijke artikel ‘Persistent or temporary? Effects of social assistance benefit sanctions on employment quality’ van Markus Wolf.
Daarover later meer. Heel in het kort was de algemene wijsheid van studies naar ‘active labor market policies’, zoals beleid in de (voornamelijk) economische literatuur wordt genoemd dat als doel heeft mensen uit een uitkering naar een baan te krijgen, dat 1) loonkostensubsidie (geld geven aan een bedrijf om iemand aan te nemen die niet volledig rendabel is voor dat bedrijf) werkt 2) sancties (straffen en boetes geven als iemand niet genoeg solliciteert of bepaalde soorten werk niet wil doen) werkt 3) training en scholing een beetje / soms werkt en 4) gesubsidieerde arbeid mensen weg houdt van een baan. Internationaal zijn daar bekende meta-studies naar gedaan, bijvoorbeeld door wetenschappers als David Card en Jochen Kluve. In Nederland heeft Pierre Koning hierover geschreven, onder andere onder de wat provocatieve titel ‘beter een stok dan een wortel’.
Geheel terzijde, ik heb me altijd verwonderd over bovenstaande wijsheden, omdat de uitkomst van dit soort onderzoek volgens mij deels al is vastgelegd in de definities. Gesubsidieerde arbeid wordt in dit soort onderzoek niet gezien als ‘echte’ baan, dus als iemand gesubsidieerd werk gaat doen en dat blijft doen, dan is de interventie mislukt. Werk waar mensen terecht komen met loonkostensubsidie wordt wel gezien als ‘echte’ baan, dus dat is per definitie succesvol als iemand met loonkostensubsidie aan het werk gaat.
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Dus als de overheid een zak geld er tegenaan gooit om iemand met veel afstand tot de arbeidsmarkt nuttig werk te laten doen, zeg koffie schenken en mensen gezelschap houden in een verzorgingstehuis, is dat fout en mislukt. Maar als diezelfde overheid voor diezelfde persoon een greep doet uit diezelfde zak geld, en dat geld geeft aan een bedrijf, zodat dat bedrijf die persoon kan laten werken maar niet het minimumloon hoeft te betalen, dan is dat goed en succesvol. (Ondanks dat het risico op verdringing van de arbeidsmarkt in dat laatste geval groter is, want zo’n bedrijf wil gewoon winst maken).
Hoe dan ook, de disclaimer bij dit type onderzoek was altijd: we weten niet zeker of mensen die middels sancties uit de uitkering verdwijnen niet ook weer snel terugkomen, en het kan dat er schadelijke neveneffecten zijn. Daar zijn we inmiddels wel over uit: ja, die zijn er volop. In de overzichtsstudie The Impacts of Benefit Sanctions (door Serena Pattaro en anderen) worden die negatieve effecten uitgebreid beschreven: een lagere kwaliteit van banen, minder baanvastheid, en daarnaast meer armoede, gezondheidsproblemen, en indicaties van kindermishandeling en minder welbevinden bij kinderen in gezinnen die hier mee te maken hebben.
En dan kwam onderzoek van meneer Wolf vorig jaar nog langs: hij gebruikt data van meer dan een half miljoen mensen, van wie tienduizenden daadwerkelijk een (forse) sanctie kregen, over een periode van meer dan zes jaar. Dat grote aantal mensen en (vooral) die lange periode dat hij mensen volgt maakt de studie interessant. Hij ziet inderdaad, in lijn met eerdere ALMP-studies dat mensen op de korte termijn sneller aan het werk gaan. Maar de kwaliteit van het werk (loon, mate waarin het aansluit bij opleidingsniveau) is minder, en mensen vallen relatief snel weer terug in de uitkering. Maar dan: op de lange termijn is deze groep, qua kans op werk en kwaliteit van werk, slechter af dan de groep die nooit sancties kreeg!**
Ik heb het hier geloof ik al eens eerder gezegd: het is net alsof mensen op straffe van de bedelstaf dwingen werk te doen dat ze niet willen, kunnen en/of waar ze helemaal niet geschikt voor zijn er toe leidt dat deze mensen ongelukkig, gestrest en ongezond worden en ze zo snel mogelijk weer stoppen met dat werk. En de negatieve effecten daarvan werken dus nog jarenlang door ook. Hadden we dat met een beetje gezond verstand echt niet eerder kunnen bedenken?
*Jajaja, die was eigenlijk al afgelopen maar hee dit is interessant en een mens moet ergens over schrijven, toch?
** De volledigheid gebied me overigens wel te zeggen dat er ook een onderliggende oorzaak kan zijn die én er toe leidt dat mensen een sanctie krijgen en ook minder kans hebben op werk (correlatie is geen causaliteit enzo) – ze zouden bijvoorbeeld minder gemotiveerd kunnen zijn, iets waar geen cijfers over zijn en dus niet voor gecontroleerd kan worden. Tegelijkertijd zijn er talloze kwalitatieve studies die laten zien dat sancties negatieve effecten hebben op tal van leefgebieden, dus in dit geval ga ik er van uit dat de uitkomsten van Wolf inderdaad het negatieve effect van sancties laten zien en niet iets onderliggends.
Reacties (10)
mensen hebben recht op een zinvol bestaan en daarom moeten er duidelijke aansluitingen zijn op scholing en werk. als er in een maatschappij bepaalde ontwikkelingen zijn waardoor er nieuwe arbeidskrachten aangetrokken of oude afgeschaft moeten worden moet dit direct leiden tot gratis scholing en daarna het aanbieden van een vast contract voor jonge mensen. er moet een herwaardering komen voor een groot aantal beroepen en concurrentie tussen zelfstandigen moet binnen de perken blijven. er zou helemaal geen werkeloosheid moeten bestaan en een ieder zou zoveel uren moeten werken als aangenaam is. het inkomen zou genoeg moeten zijn om goed van te leven maar overmaat zou moeten worden tegengegaan. balans hierin te vinden zou een geniale uitvinding zijn of onhaalbare droom. jammer dat het met een communistisch systeem zelfs niet lukt dit te bewerkstelligen. maar goed, mensen hebben altijd wel één talent al is maar geduld.
Maar je moet wel onthouden: geduld is een schone zaak, met veel plezier en veel vermaak … maar als het op is, is het op!
Wat ik me afvraag is waar de grens ligt of iemand als werkloos in de bestanden komt bij de gemeente. Want twee uurtjes werken plus inkomen en de rest aanvullende bijstand zou al niet meer werkloos zijn. Of niet?
Ik weet niet of er een officiële definitie is van werkloos, maar voor de bijstand heb je volgens mij toch al gauw +/- 24 uur werk/week nodig (op basis van minimumloon) om er uit te raken. Met twee uur in de week werken ben je in ieder geval bijstandsgerechtigd (maar in letterlijke zin denk ik niet werkloos).
Zijn mensen die andere mensen helpen reintegreren (en UWV’ers die dat allemaal moeten controleren) niet eigenlijk ook een soort van gesubsidieerde arbeid?
Ja, want het is een verdienmodel! Janos schrijft over loonkostensubsidie, maar dat is niet het enige. Zoiets wordt vastgesteld aan de hand van een loonwaardemeting. Dit houdt in dat men de prestaties van de gehandicapte werknemer afzet tegen een ‘normale’ werknemer. Het percentage bepaald welk bedrag de werkgever krijgt, omdat de werknemer niet voor 100% meedraait in de werkzaamheden. En de kosten om dat vast te stellen komen op het bordje van? Juist, de uitkeringsinstanties (vaak gemeenten omdat die mensen vanuit de Bijstand komen). Daarnaast zijn er vaak aanpassingen nodig en kan er gebruik worden gemaakt van een jobcoach … allemaal op de kosten van … de uitkeringsinstanties (wederom m.n. de gemeenten). Daarnaast loopt de werkgever bij uitval geen risico: dat is allemaal voor … de uitkeringsinstantie (raad eens wie?).
Neem dan ook in overweging dat het meestal dead-end baantjes zijn. Zoals al gezegd: sluiten niet aan op het niveau of zelfs ambitie van werknemers. Of ze dan door de drie jaar heen komen en aan het einde een contract krijgen? Ik ken er maar weinig die deze stap kunnen maken.
Ik heb toch nog een vraag voor je: je schrijft over mensen die vanuit een uitkering aan het werk gaan. Maar ik zie steeds meer mensen vanuit de bestaande WSW-bedrijven in dienst genomen worden. Mensen die in feite al onder dak zijn onder de noemer Begeleid Werken.
Wat zou een reden kunnen zijn om die binnen te halen?
… Tja, ik zat er al een heel verhaal achter te schrijven, maar eigenlijk werd het me duidelijk: die mensen komen niet in dienst van de nieuwe werkgever, maar blijven onder andere vormen in dienst van het WSW-bedrijf (detachering of zo). Loon en andere regelingen worden betaald door WSW-bedrijf. In feite is dit een vrijwel gratis werknemer voor een bedrijf. Wat er op de lange termijn met zo’n werknemer gaat gebeuren is dan de vraag.
Andere vraag: hoe zit dat met de WSW-bedrijven? Zijn die, na tien jaar, nog steeds aan het afbouwen? Waar komen die werknemers dan terecht? Je kunt de werkbedrijven, als die niet zelfstandig kunnen worden, niet op een paar mensen laten draaien. Komen die weer terug bij de Banenafspraken? Of verdwijnen die weer terug in de Bijstand?
Ik kan de meeste van je vragen niet beantwoorden, daarvoor weet ik te weinig van hoe de re-integratie wettelijk/technisch is geregeld. De sociale werkplaatsen zijn volgens mij nog steeds in afbouw (geen nieuwe instroom maar mensen die er al in zaten kunnen blijven tot hun pensioen), in plaats daarvan is er de banenafspraak en beschut werk.
Als ik het goed heb, is de sociale Werkvoorziening bedoeld voor mensen met een handicap.
En ik dacht dat de subsidie bij “begeleid werken” vooral erin bestaat dat werkgever bij ziekte geen kosten heeft.
Ik denk niet dat gewone werklozen onder de naam “begeleid werken” bij een gewoon bedrijf in dienst komen.
Ik ken de termen allemaal net wat anders (maar het kan goed dat er lokale variaties zijn) – als je met begeleid werken ‘beschut werk’ bedoeld dan is dat inderdaad voor mensen die alleen met begeleiding kunnen werken. Maar één van de lumineuze ideeen van de Participatiewet was juist dat dat niet meer gebeurde in sociale werkplaatsen (die moesten dicht en waren te duur) maar juist wel bij gewone bedrijven en organisaties (dat werd de ‘banenafspraak)’.
Bedrijven kunnen loonkostensubsidie aanvragen voor mensen met een ziekte of handicap die wel kunnen werken, maar (in het afgrijselijk tranentrekkende jargon dat hoort bij dit onderwerp) ‘minder arbeidsvermogen hebben’, waardoor, als een bedrijf hen in dienst neemt en minimumloon betaald, ze de kosten er niet uit halen. Dus wordt het arbeidsvermogen van iemand vastgesteld, en als dat bijvoorbeeld 70% is krijgt een bedrijf dat iemand aanneemt voor minimumloon 30% subsidie.
Maar loonkostensubsidie kan gegeven worden voor mensen die beschut werk doen, maar ook voor mensen die daar niet onder vallen (maar wel verminderd arbeidsvermogen hebben). Om het allemaal nog makkelijker te maken