Laat me ’s lands reclame zien en ik zeg je wie je bent. Over China zegt ’t vooral: hier is geld te verdienen.
Reclame is dan de liturgie van de commercie, maar ook in China regeert het geld. De advertentie- en reclamemarkt in China is dan ook booming. Wat wil je ook, zo’n grote consumentenmarkt in bloei, dat is toch de natte droom van iedere Paarse Broek? Alle grote bureau’s zijn er neergestreken en alle grote multinationals laten het geld wel rollen.
Het blog ChinaSMACK heeft de laatste weken veel aandacht voor de Chinese reclamewereld. Het is grappig om te zien dat Chinese reclame ook de nationale eigenaardigheden zo benadrukt. Net als je in Nederland veel romantische, blanke-top-der-duinen, vroeger-was-alles-beter-want-blank-(en-zwarte-mensen-komen-alleen-voor-als-typetje)-reclames ziet, trappen Chinese reclamemakers ook een paar open deuren in.
Wat te denken van de volgende voorbeelden?
Voor Pattex, JWT (Shanghai).
Voor Intel:
Maar deze tandpasta-advertentie is dan wel weer om te smullen.
En deze van Coca Cola. Ook van JWT (Shanghai):
Ik vind deze Media Markt-reclame toch wel wat beter te pruimen dan het Hollandse geschreeuw.
En zo’n reclame zou je nu weer niet zo snel verwachten, van PETA:
Meer bij ChinaSMACK.