Vrij als een vogeltje

De elektronische enkelband is nu nog voorbehouden aan tbs’ers met verlof, maar die tijden zijn binnenkort wellicht voorbij. Met de nodige EU-subsidies is men aan het University College London bezig met de ontwikkeling van een heus elektronisch trackingsysteem voor vliegtuigpassagiers. Een en ander in het kader van terrorismebestrijding veiligheid. Maar de techniek zou ook uitkomst kunnen bieden bij het lokaliseren van zoekgeraakte kinderen, zo legt ontwikkelaar Paul Brennan uit.

Men gaat eerst proefdraaien in Hongarije, maar als dat bevalt zou u zomaar bij een van uw volgende vakanties onderworpen kunnen worden aan dit systeem. Hoe het de veiligheid moet vergroten, is mij niet helemaal duidelijk. ‘Hij bevond zich in de cockpit toen hij de piloot neerstak.’

Die andere toepassing zie ik daarentegen wel voor me: ‘Wil Petertje Jansen de speelgoedwinkel verlaten en zich voegen bij zijn bezorgde ouders in vertrekhal 3, balie 17.’

  1. 1

    Vergeet de poster niet het gegeven dat in vrijwel de gehele wereld, behalve bij de besten van de klas, er bij passeren van grens of gemeenten er , bijzonder mors en dictatoriaal, van alles aan U wordt gevraagd en dat in de regel door zwaar bewapende enge mensen die dan ook nog ’s een ” donne moi une cadeau” of varianten daarop laten klinken ?

    Mondiaal, niks bijzonders.

  2. 4

    Ontzettend debiel plan. Vanaf een vliegveld dat dat invoert hoef ik niet meer te vliegen. Dan pak ik wel een stukje de trein.
    Ik dacht trouwens dat die chips redelijk makkelijk te mollen waren. Minuutje magnetron moet voor een paspoort voldoende zijn. Ok, voor een been wat lastiger, maar met EUR 0.05 aan aluminiumfolie waar je zo’n band inwikkelt heb je volgens mij geen probleem meer.

  3. 7

    Zelfs die tweede toepassing voor zoekgeraakte kinderen zie ik niet zo zitten. Dan leren die kinderen alleen maar dat ze gerust weg kunnen lopen.
    Net zoals met traphekjes: die verlagen de veiligheid eerder dan dat ze die verhogen. Een beetje kind klimt over het traphekje heen om vervolgens nog wat harder te vallen. Zonder traphekje leert een kind onder begeleiding de gevaren kennen, zo geldt dat ook bij weglopen e.d.

  4. 9

    Volgens mij heeft de schrijver helemaal niets van het onderwerp begrepen.
    Het artikel gaat over veiligheid en efficientie op vliegvelden en dan is de opmerking “Hij bevond zich in de cockpit toen hij de piloot neerstak” niet echt relevant.
    Veel mensen verdwalen op vliegvelden. Hoe vaak hoor je niet omroepen dat bepaalde personen met naam en toenaam worden gemaand om zsm naar het vliegtuig te gaan. Die zijn meestal aan het winkelen of aan het drinken. Als je weet waar die mensen zitten hoef je alleen maar in dat deel om te roepen.
    Ook kun je mensen beter begeleiden en als er op een bepaald deel veel mensen verdwalen de bewegwijzering verbeteren.
    Reizigers kunnen ook informatie krijgen op hen toegesneden. Bijv. iemand reist naar een bepaalde bestemming. Dan mag die persoon dit wel en dit niet meenemen/invoeren, makkelijk bij aankoop.
    Terrorisme is een verre afgeleide van de toepassing maar de kop van het artikel noemt alleen security.
    Het onderwerp is ook niets nieuws.

    http://ubiks.net/local/blog/jmt/archives3/cat_applications.html
    Even kijken bij 8 februari.

  5. 10

    @ Minik

    Ik snap nog steeds niet hoe dit systeem de veiligheid dan vergroot. Dat ik er terrorisme bij haal, zal wel een Pavlov-reactie zijn; als ik de woorden vliegveld en veiligheid in een zin hoor, moet ik de laatste vijf jaar altijd aan terrorisme denken.

  6. 11

    Paddy
    Allereerst wordt er geen gebruik gemaakt van enkelbanden. Alleen het feit al dat je daar mee begint zet de toon voor het artikel.
    In het originele artikel;
    Optag could also ensure that passengers get to a gate on time to board aircraft. Dr Brennan said that flight delays due to late-running passengers cost airlines €100m a year in Europe.
    Dat scheelt toch een slok op een borrel.
    .
    Veiligheid. Als er in een bepaald deel van een terminal brand uitbreekt dan wordt er omgeroepen iedereen er uit.
    Ik heb zelf in de UK meegemaakt dat niet iedereen er uit ging. Men bleef gewoon rondlopen want je zag geen rook of vlammen. Ik kan je verzekeren dat als er wordt omgeroepen. He Jansen!!! Jij ook er uit! oid, dat dat beter werkt en met zo’n systeem kan dat.
    Als een persoon wordt beschouwd als verdacht, en dan heb ik het ook over een zakkenroller, dan kan hij voortdurend gevolgd worden. Op het moment dat er geen signaal meer is (de RFID chip is gesaboteerd) dan is die persoon extra verdacht en kunnen er maatregelen worden genomen voordat hij het vliegtuig in gaat. Al was het maar een extra controle. Er is veel diefstal op vliegvelden en dus ook behoefte aan systemen om dit te bestrijden.
    Als mensen sneller en beter naar de gate worden geleid is dat ook een vorm van veiligheid zonder direct aan terrorisme te denken.
    Er zijn talloze voorbeelden die niet alleen over veiligheid gaan.
    Er zijn verschillende supermarkten die een aantal loyalty passen (bijv Air miles) voorzien hebben van een RFID chip. Hiermee kunnen ze zien hoe iemand loopt en hoe lang iemand stil staat voor een bepaald deel van de winkel. Dit geeft waardevolle informatie voor een betere inrichting.
    Bij vliegvelden geldt dit natuurlijk nog veel meer want de ruimte is vele malen groter en de indelingen en aantallen dienstverleners zijn aanzienlijk groter en diverser.
    Nogmaals er is zoveel meer dan alleen veiligheid. Maar zowel de schrijver van het originele artikel als jij leggen de nadruk op dat ene onderdeel hoewel het artikel wel andere dingen noemt en jij niet.

  7. 12

    @Minik
    Nu ga je zelf de fout in.

    Dat scheelt toch een slok op een borrel

    Kon geen getal vinden voor de totale Europese vliegtuigmarkt. VK maatschappijen maken een omzet van 1,5 miljard pond. Ongeveer 2,25 miljard euro. 2250 miljoen euro. 4%. Voorzichtige aanname dat de Engelsen 25% van de Europese markt hebben, kom je uit op 1%. Mijn borrels/slokken zijn vaak wat groter…
    http://www.bharatbook.com/bookdetail.asp?bookid=9938&publisher=

    En dan de vliegvelden. Rfid is een techniek met een redelijk beperkte reikwijdte. Om dus iedereen op elk moment in de gaten te kunnen houden heb je een bos aan lezers nodig. Voor elk vliegveld. De investering wordt dan dus ook gigantisch. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om enkel op enkele strategische plekken die palen neer te zetten (winkels, bars, casino), maar dan weet je dus nog steeds niet waar iedereen uithangt. Klein kind bij en raam naar een vliegtuig staat te kijken vind je dan dus ook niet terug. Brandverhaal idem onzinnig.

    Wat over de veiligheid van een vliegveld? Waar denk je dat het meest gestolen wordt, bij het deel voor of na de incheck balies. Wilde je iedereen een band omdoen die het publieke deel van de luchthaven bezoekt? Waarom zou je dan stoppen bij de grens van de luchthaven, doe dan het hele land! Verder is de techniek natuurlijk nog steeds te ongevoelig. Komt er iemand naar de politie met het verhaal dat hij gerold is bij de paspoortcontrole, kan de politie alle 10 mensen gaan zoeken die op dat moment binnen 2 meter van hem stonden. Dat wel graag binnen het uur, want anders zijn ze gevlogen.

    Nog meer goede ideeën?

  8. 14

    @11: Daar snij je een geheel nieuw effect aan waar ik niet op zit te wachten: Commercie. Gaan ze die chips ook nog gebruiken om mij meer geld uit de tas te kloppen. Nee dankje!

  9. 15

    @Minik: ik snap best wat je bedoelt, maar hou alsjeblieft op zeg. Omdat er een paar lui zijn die bij het uitdelen van intelligentie niet helemaal vooraan stonden en dus verdwalen op een vliegveld (hoe is dat in godsnaam mogelijk), of gewoon heel asociaal in een soort van alleen-op-de-wereld-roes lekker lang blijven drinken of winkelen, moet ik zeker met een RFID gaan rondlopen op een vliegveld en inderdaad zoals Bismarck zegt, lastig gevallen worden met op mij toegesneden reclame. Nee, dank je. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid. Goedkoper lijkt me bijvoorbeeld de nieuwe Schiphol aanpak. Je naam wordt 1 keer omgeroepen om je te waarschuwen. Kom je dan nog niet op tijd, vette pech. Vliegtuig vertrekt zonder jouw en je bagage. Is dan dus je eigen probleem. Zelfde geld voor evacuatie. Mensen die niet luisteren naar oproepen doen dat bewust. Dat is ook eigen verantwoordelijkheid. Als je bewust een risico neemt (niet mee-evacueren), moet je ook de gevolgen van dat risico willen dragen (verbranden als er echt brand is).

    Ik vind dit nogal vergaand. Bovendien leg je een link naar de Airmiles pas. Nou heb ik al jaren zo’n ding, en ik heb nog nooit een op mij toegesneden reclame-uiting gezien. Dus kennelijk werkt dat toch allemaal niet zo goed als men hoopt (of is het gewoon te duur en is een prijzenoorlog een interessantere besteding van reclamebudget).

    Met andere woorden: ik wil die RFID niet, en het lijkt vooralsnog, zeker in het huidige klimaat waar het om veiligheid gaat, meer een soort van Big Brother dan een oprechte interesse in wat goed voor mij zou zijn.

  10. 16

    @arieT
    Ik schreef loaylty passen en gaf als voorbeeld van een loyalty pas Air Miles. Ik heb hiermee zeker niet bedoeld dat het gaat om Airmiles.
    Waar het in de RFID loyalty pas proef om gaat is dat men kan zien hoe of mensen lopen. Je kunt er van op aan dat dit niet wil zeggen dat er straks een melding komt; Psst Arie de pindakaas is in de aanbieding.
    Het is meer in de richting van; een winkelmanager of vliegveldwinkelmanager of een vliegveldmanager kan zien waar mensen stil staan en waar ze rondlopen of langslopen. Dat gedrag kun je vertalen naar een beter aanbod. Als er ergens producten staan en iedereen loopt er langs enz…
    Als er op een vliegveld een ontruimingsonfening is dan kun je meten hoe en waarheen mensen lopen en daarop kun je de bewegwijzering en ontruimingsprogramma’s op aanpassen.
    Reclame is alleen voor multimiljonairs toegesneden op 1 persoon. Voor de rest en dus ook voor ons is het de grootste gemene deler.
    Wat jij overigens een paar mensen noemt die te laat komen kost de vliegvelden in het VK € 100 miljoen per jaar.