Ik heb natuurlijk veel liever dat dit per ongeluk gebeurt dan dat vissers het expres doen, maar:
– Wat is er dan ineens veranderd dat er nu zoveel meer bruinvissen tussen scheepsschroeven terecht komen? Zijn de motoren stiller, de walvisjes opdringeriger?
– Volgens de Nioz-medewerker die autopsies deed, was bij een aantal dieren het haasje verwijderd.
– Pakken we de lijst met walvisstrandingen erbij (http://home.planet.nl/~camphuys/Walvisstrandingen.htm) dan zien we toch wat opmerkelijkheden. Hoe zorgt een scheepsschroef voor ‘stropsporen om de staart’, bijvoorbeeld? En wat voor vreemde beweging moet een bruinvis wel niet maken om zijn kèel door te laten snijden met een schroef?
Reacties (4)
Ik heb natuurlijk veel liever dat dit per ongeluk gebeurt dan dat vissers het expres doen, maar:
– Wat is er dan ineens veranderd dat er nu zoveel meer bruinvissen tussen scheepsschroeven terecht komen? Zijn de motoren stiller, de walvisjes opdringeriger?
– Volgens de Nioz-medewerker die autopsies deed, was bij een aantal dieren het haasje verwijderd.
– Pakken we de lijst met walvisstrandingen erbij (http://home.planet.nl/~camphuys/Walvisstrandingen.htm) dan zien we toch wat opmerkelijkheden. Hoe zorgt een scheepsschroef voor ‘stropsporen om de staart’, bijvoorbeeld? En wat voor vreemde beweging moet een bruinvis wel niet maken om zijn kèel door te laten snijden met een schroef?
Inderdaad BartB, er zijn nog heel wat vragen.
Volgens mij is de conclusie dat die beesten al dood zijn en dán pas worden geraakt door een schroef.
Hoe ze dood zijn gegaan, daar heeft men het niet over.
Een losse flodder: is er wel eens naar gehoorbeschadiging gekeken?