Dat is nu jammer voor de communicatiejongens en meisjes van Hivos. Het Hivos-spotje ‘Energiebesparing hier scheelt rampen daar’ roept bij mij niet de gewenste reactie op. Ik voel niet de aandrang tot gedragsverandering. Ik draai de doucheknop niet eerder uit om de levens van Pakistanen te redden. Zou een verandering van het regime dáár niet veel meer slachtoffers voorkomen? Ook laat ik mijn auto niet staan om klimaatrampen te voorkomen, maar omdat het parkeren in het centrum zo duur is. Ten slotte zorgt mijn autogebruik niet voor rampen. Al rij ik de godganse dag in mijn benzineslurpende vierwieler rond, de aarde zal niet gaan schudden. Echt niet.
Enfin, even zonder muggenziften nu. Laten we aannemen dat wij westerse consumenten dé veroorzaker zijn van klimaatrampen. Zou deze campagne dan zorgen voor minder CO2 gebruik? Ik geloof er niets van. Dat komt volgens mij door het gebrek aan respect voor de ontvanger van de boodschap. Een goed verhaal is geen van a tot z voorgekauwd verhaal over hoe de wereld in elkaar steekt. Een goed verhaal zet je op subtiele wijze aan het denken en geeft niet direct alle antwoorden op een presenteerblaadje. Daarbij komt: een goede boodschapper neemt de ontvanger serieus, niet alle consumenten zijn achterlijk.
De acteur in Touareg kostuum ontroert niet me niet. De belerende toon van de voice-over irriteert me. Kortom: De simplistische en bevoogdende manier van aanspreken werkt niet. Waarom proberen de jongens en meisjes van Hivos niet eens een beetje humor? Gewoon, een beetje lachen om al die rampen die ons nog te wachten staan. Mag best hoor. En misschien, heel misschien, bereik je er ook nog wat mee.
Reacties (16)
De meeste consumenten zijn wel achterlijk, dat hebben de afgelopen twee decennia vol (blijkbaar succesvolle) telsell spotjes wel bewezen lijkt me. Dus laten we vooral achterlijke spotjes blijven maken om die achterlijke consumenten tot nuttige gedragsverandering aan te sporen.
dat het simplistische en bevoogdende spotje voor jou niet werkt dat zegt natuurlijk helemaal niets (n=1….)
Het heeft ook geen zin te dreigen met dijkdoorbraken, want dan gaat de consument nog liever geld uitgeven aan hogere dijken dan minder rijden.
De eerste campagne die me aanzet tot gedragsverandering moet nog worden gevoerd, dus ben ’t met je eens dat het vrij nutteloos is allemaal. Wel vind ik het een goede zaak dat deze link wordt gelegd. Voor ons is klimaatverandering niet zo’n ramp, voor de kwetsbaarsten op aarde wel. Als iedereen hier tot in lengte van dagen in benzineslurpende auto’s rondrijdt, ondervinden zij weldegelijk de ergste gevolgen. Jij maakt je eerder druk om parkeergeld; schrijf daar dan eens een stukje over.
Je opmerking over parkeergeld past overigens mooi in het rijtje ‘respect voor de ontvanger’, ‘ontroert niet me niet’ en ‘een beetje lachen om al die rampen’. De consument heeft het maar zwaar tegenwoordig!
Natuurlijk zal er geen aardbeving komen als je de auto start, het gaat om het collectieve gedrag van alle westerlingen. Overconsumptie in het algemeen versterkt het effect van de klimaatverandering. Eén auto minder zal daar niets aan veranderen. Vandaar dat ze ons oproepen om allemaal ons (onverantwoordelijke) gedrag te veranderen.
En ‘gebrek aan respect voor de ontvanger van de boodschap’? Ons gedrag naar de slachtoffers van klimaatverandering is meer respectloos dan een campagne die een keer zegt waar het op staat.
AB: “Daarbij komt: een goede boodschapper neemt de ontvanger serieus, niet alle consumenten zijn achterlijk.” Spijker op de kop, zegt meer over de humorloosheid bij de makers van het spotje.
Overigens leg ik de kreet van het spotje geheel terzijde.
Misschien neemt de consument zichzelf wel iets te serieus.
weer zo’n gesubsidieerd reclame-spotje met NUL effect ( of gaat dit spotje soms de klimaatverandering tegenhouden?) ===> subsidie intrekken
@Sig #3: >> Voor ons is klimaatverandering niet zo’n ramp, voor de kwetsbaarsten op aarde wel. << De kaart van West-Nederland wel eens bekeken? Wat gebeurt er denk je als de zeespiegel een meter of 10 stijgt?
@9 Om die mensen te beschermen gebeurt nu al ontzettend veel. Rijkswaterstaat zit, zacht uitgedrukt, niet stil. Los daarvan zijn de gevolgen nog steeds onvergelijkbaar.
De godganse dag hoor en zie je ‘energiebewuste’ reclames van wasdroger verkoper BCC of gloeilampenproducent Philips. Daar vooral geen kritiek op hoor. Breedbeeld is toch mooier! Plus dat deze arme bedrijven – op een JSFje en belastingvoordeel na – geen subsidie ontvangen. Zodra een club, die verkopen niet als hoogste doel stelt, iets roept wordt alles op een goudschaaltje gewogen. Dan schreeuwen PVV’ers (en een Sargassoblogger) meteen moord en brand. Humor is inderdaad ver te zoeken, maar waar blijft de sympathie voor een boodschap die aanzet tot nadenken over ons eigen gedrag?
Als je in welvaart in deze tijd leeft ben je dan schuldig?
In Pakistan in de bevolking de afgelopen 30 jaar verdrievoudigd. Dat soort (impliciete) politiek heeft helemaal niets met duurzaamheid te maken. Het Nederlandse of Chinese beleid is wat dat betreft vele en vele malen duurzamer.
@11 Voor zo’n boodschap zou ik wel sympathie hebben. Deze boodschap roept bij mij echter aversie en weerstand op. Zou iemand n.a.v. deze spot wel bewuster gaan nadenken over zijn eigen gedrag? Ik kan het me niet voorstellen. Jij denkt van wel?
@9: 10 meter stijging van de zeespiegel… Welk sprookje van Grimm lees jij voor het slapengaan?
@11: in die spotjes wordt het met een luchtige overdrijving (= duidelijke humor) gebracht.
@12: dat probeert het spotje ons wel aan te praten. Het spotje munt ook uit in kwaadwillige naïviteit.
alt. johan, vele malen crimineler bedoel je http://www.wefeedtheworld.nl/content/rub1_sub1_synopsis.html
Laten we aannemen dat wij westerse consumenten dé veroorzaker zijn van klimaatrampen. Zou deze campagne dan zorgen voor minder CO2 gebruik? Ik geloof er niets van.
dit is het probleem
Mensen die zich fabeltjes door de staatspropaganda hebben laten aanpraten. Het co2-fabeltje, het westerse consumenten-fabeltje. Koop lekker elke 5 jaar een nieuw ikea interieurtje, rijd lekker met de auto voor en vraag jezelf daarna af waarom je je eigen gedrag niet aanpast. Omdat de reclames, 12 minuten van elk uur van de X uren dat je voor de televisie a.k.a. kijkkastje/propagandaapparaat/dommaakmachine zit, je vertelt dat de oplossing ligt in meer spullen kopen die je niet nodig hebt. Een sausje van angstpropaganda eroverheen, bijvoorbeeld met de boogieman van de klimaatverandering. Daarna koop je die spullen samen met de rest van 16 miljoen tokkies die wonen op het stukje grondgebied dat door internationale verdragen Nederland genoemd wordt. En maar afvragen wat de oorzaak is…. En maar janken bij beelden van zielige negertjes, negertjes die leven onder een dictatuur waarvan de met ontwikkelingssamenwerkingsgelden omgekochte/doorgesmeerde dictator wapens in het westen koopt die hij betaalt met voedsel en drugs. Nog even snel een goed gevoel kopen bij warchild of een andere oncontroleerbare organisatie die claimt de “beste” bedoelingen te hebben.
Hee er zit een knop op die TeeVee
die helpt je zo uit de puree
….
@3 Voor ons is klimaatverandering niet zo’n ramp, voor de kwetsbaarsten op aarde wel.
Dit is nog zo’n voorbeeld van iemand die zich een fabeltje heeft laten aanpraten en er inmiddels heilig in gelooft. Dat heilige geloof maakt het ook direct gevaarlijk. Gevaarlijk omdat deze mindset/instelling de basis vormt voor verregaande bemoeienissen met andermans leven zonder enig verstand van het probleem of de oplossing, als die er al zijn.
@9 wat gebeurt er als de hemel naar beneden valt? Of de styx overstroomt? Of de zon explodeert? Of de maan naar de aarde valt? Of de Amerikanen nog wat kernbommen gooien? Wat kan je verwachten???? Die zeespiegelstijging waarschijnlijk het minst en dat van die Amerikanen waarschijnlijk het meest.