Toch nog een keer over Günter Grass

Foto: copyright ok. Gecheckt 23-09-2022

Het gedicht van Günter Grass heeft nogal voor opschudding gezorgd. In Nederland werd er al veel over bericht, ook meerdere malen hier op Sargasso, maar dat is nog niets vergeleken bij de discussie in Duitsland van de afgelopen weken. Het lijkt of iedereen het erover had. Zoveel aandacht voor een gedicht heb ik nog nooit eerder meegemaakt.

De reacties zijn, zoals bekend, meestal negatief omdat velen het gedicht als een uiting van antisemitisme zien. Misschien kan dat een beetje gerelativeerd worden omdat het ook vaak om partijpolitiek gaat. Grass is al heel lang lid van de sociaaldemocratische SPD en alleen daarom al zijn vele conservatieven, bijvoorbeeld christendemocraten, het niet met hem eens. Zo las ik dat een politicus van de christendemocratische CDU vond dat het bij Grass altijd mis gaat zodra hij zich met politiek gaat bemoeien. Dat hoeft dan echter nog niet te kloppen. Er zijn namelijk ook velen die denken dat het juist mis gaat als een christendemocraat zich met politiek gaat bemoeien. Maar dat is partijpolitiek. Ook Leon de Winter schreef zijn sinterklaasgedicht over zijn mening dat Grass als antisemiet de Joden van alles de schuld geeft voor “Die Welt”, een krant van de conservatieve Springer Verlag. “Haut dem Springer auf die Finger” heette het vroeger.

Uiteraard heeft Grass het helemaal niet over de Joden, maar over Israël en aangezien wapenhandel doorgaans een zaak van regeringen is ook niet eens over alle Israëli’s, maar alleen over hun huidige regering. Dus, hoezo antisemitisme? Nee,… ja,… maar toch… Misschien is dat niet genoeg. Frank Schirrmacher, de chef van de “Frankfurter Allemeine Zeitung” (een beetje conservatief misschien, maar in ieder geval geen Springer Verlag) ziet ook nog een gedicht achter het gedicht en daar blijken dan volgens hem weer heel andere dingen uit. Grass schrijft alsof hij een verzetsstrijder zou zijn, die waarschuwt voor het dreigende grote gevaar, hoewel hij dat vanwege zijn afkomst eigenlijk niet mag zeggen. Dus, Grass als de onderdrukte Duitser en Israël of zelfs de Joden als het grote gevaar?

Hmm… De eerste vraag bij de interpretatie van een gedicht is toch altijd: Waar gaat het over? Niemand heeft het daarover, maar het ligt zo voor de hand en het verklaart heel veel: Het gaat helemaal niet over de Joden of Israël, het dreigende grote gevaar is in werkelijkheid de explosie van een atoombom, wie hem ook gooit en waar hij ook valt.

De eerste vraag is dan natuurlijk waarom Grass het alleen over Israël heeft en niet bijvoorbeeld over Iran. Het antwoord lijkt mij duidelijk: Dat hoeft niet meer. Iedereen heeft het al over Iran. Maar dan nog, waarom heeft hij het uitgerekend over Israël?

Volgens De Winter wil Grass gewoon de oude Duitse waarheid verkondigen dat de Joden van alles de schuld hebben. Alleen, waarvan dan precies? Zij hebben toch helemaal niets gedaan. Zolang niemand een atoombom gooit, heeft ook niemand daaraan de schuld. Pas daarna. Daarna zou er wel schuld zijn, schuld die door geen van de gebruikelijke excuses zal verdwijnen. Het zou dan uiteraard weer heel genuanceerd liggen, was het toen een enorm gespannen situatie, werd een situatie verkeerd ingeschat, werd het allemaal teveel.. maar dan zou het wel gebeurd zijn. In die zin is het gedicht van Grass eigenlijk meer een welgemeend advies aan de regering van Israël om niets te doen waar zij later spijt van krijgt. Een advies overigens dat Grass ondanks voorspelde negatieve reacties wil geven omdat hij het anders -Willy Brandt aanhalend- “lafheid tegenover de vriend” zou vinden.

Over dit advies van Grass kan iedereen het zijne denken, bijvoorbeeld dat hij zich maar liever met zijn eigen zaken moet bemoeien (wat hij feitelijk al lang heeft gedaan), maar antisemitisme is het niet. Dat klopt gewoon niet.

Of zie ik nou iets verkeerd? Zo ja, wat?

Foto: WikiMedia / Florian K

Reacties (15)

#1 L.Brusselman

Misschien ten overvloede,Pammetje de Groot Israel propagandist van de Volkskrant probeert de aandacht ook af te leiden van de inhoud.
Hopeloos mislukt zoals blijkt uit de reacties.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6254/Max-Pam/article/detail/3240238/2012/04/13/Misschien-is-Gunter-Grass-vandaag-niet-meteen-een-nazi-in-1944-was-hij-dat-wel.dhtml

  • Volgende discussie
#2 weerbarst

Grass is trouwens met hartproblemen naar het ziekenhuis geweest

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Jason

Tijd om afstand te nemen van de heilige huisjes uit de 20ste eeuw

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Karl Kraut

Het is bij Grass niet dat hij voor of tegen atoomwapens is (of zou zijn), maar vooral dat hij hallucineert dat hij er het slachtoffer zou zijn; oftewel, de Duitser als eeuwig slachtoffer van buitenlandse samenzweringen.

In 2002 draaide het er bij hem b.v. om dat hij toch zo geleden zou hebben wegens Polen, enzo, zo lazen we toen in “konkret” (een beetje communistisch misschien, maar in ieder geval, óók, geen Springer Verlag), het blad dat sociaalfascisten in het vizier houdt:

http://www.konkret-verlage.de/kvv/kh.php?jahr=2002&mon=03

Er widmet sich den Unannehmlichkeiten, welche die Deutschen in und nach dem letzten Weltkrieg zu erleiden hatten. “Dieses Thema, gibt er ohne weiteres zu, tickt bei mir schon seit Jahren”,* nun ist die Bombe hochgegangen. Zwar reklamiert er nach wie vor im Interview – nicht im Buch -, die Leiden der Deutschen seien als “nachgeordnetes Unrecht” zu betrachten, ihre “Verbrechen” blieben “auslösendes Moment”, aber das muß er auch tun, um sich vom regulären Trivialnazi halbwegs abzugrenzen. Die Frage ist, ob ihm das noch gelingt. Von “nachgeordnetem Unrecht” würden die Vertriebenenverbände auch sprechen und, ähnlich wie Juden und Zwangsarbeiter auch, auf einer, wie immer “nachgeordneten”, Wiedergutmachung, das heißt Restitution von Gebieten und Eigentum, bestehen. Polen wäre wieder offen.

Polen ist wieder offen.

http://www.konkret-verlage.de/kvv/txt.php?text=polenwiederoffen&jahr=2002&mon=03

Grass was alleen tussen ’82 en ’92 lid van de SPD; het er in- en uittreden was, zoals eigenlijk alles bij hem, egotrip en publiciteitsstunt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4.1 G. Drios - Reactie op #4

Maar hij is in ieder geval ook daarvoor en daarna voor de SPD actief geweest. Gaat daar niet bijvoorbeeld “Aus dem Tagebuch einer Schnecke” van 1972 over?

Konkret is in ieder geval geen Springer Verlag, dat is duidelijk.

  • Volgende reactie op #4
#4.2 Karl Kraut - Reactie op #4.1

Inderdaad, zonder SPD-lid te zijn, ondersteunde hij destijds de verkiezingscampagne van Willy Brandt.

#4.3 L.Brusselman - Reactie op #4

Je haat hem echt he?
Zelf niet het talent om te schrijven en dan je frustraties maar uitleven op degenen die het wel kunnen.
Als ze dan nog een mening verkondigen die je niet aanstaat ga je helemaal los .Sociaalfascisten die in de gaten gehouden moeten worden ,je reinste rechtse paranoia.

  • Vorige reactie op #4
#4.4 Karl Kraut - Reactie op #4.3

Haten? Nee hoor, maar ik mag graag een beetje jonassen. Nou ja, ik had het voor jou dan toch beter maar tussen ‘ironietekens’ gezet, dat ‘sociaalfascist’, aangezien je niet vat dat het louter een citaat, of: een historisch construct, uit de linkse hoek is.

http://de.wikipedia.org/wiki/Sozialfaschismusthese

Der Begriff Sozialfaschismus wurde 1924 von Grigori Sinowjew kreiert.[1] Der Sozialfaschismusthese (weniger häufig auch: Sozialfaschismustheorie) zufolge stellte die Sozialdemokratie den „linken Flügel des Faschismus“ dar und war daher vorrangig zu bekämpfen.

Voila, het is dus een begrip uit de communistische koker. En ook na de val van de SED werden de nieuwe SPD-leden in Oost Berlijn door autonomen en andere linksen gerust uitermate familiair, of kameraadschappelijk-ironisch, bejegend als ‘sociaalfascisten’. Lezen is dus toch vooral, ook, een kunst waarbij je altijd rekening dient te houden, dat je wel eens wat historische bagage (of ballast) zou kunnen missen; om er met beide benen daar in te trappen, is toch wel koddig.

Overigens, vrijwel iedereen beter schrijven, dan Günter Grass prutsdicht. En daarbij zonder ik mezelf niet uit, terwijl ik niet eens echt besta.

#4.5 G. Drios - Reactie op #4.4

Voor velen in Grass te links, maar voor vele anderen niet links genoeg. Wat ik nog niet begrijp is jouw opmerking over de “nachgeordnete”schuld van Grass. Er is eigenlijk niets mis met wat hij zegt, alleen is jouw interpretatie dat hij het moet zeggen, waarmee je veronderstelt dat hij iets anders had willen zeggen, iets wat wél fout zou zijn?

De opmerking “… terwijl ik niet eens echt besta” viel mij ook op. Zou Karl Kraut een collectief zijn?

Hoe dan ook, mijn favoriete boek van Grass is nog steeds Katz und Maus. Misschien omdat het over puberende jongens gaat en ik zelf ook een puberende jongen was toen ik het voor het eerst las. Wij hebben het op school uitgebreid over dat boek gehad en desondanks vind ik het nog steeds prachtig.

#4.6 Karl Kraut - Reactie op #4.5

Als ik een collectief zou zijn, dan zou ik wel collectief gek zijn.

Dat ik stelde niet echt te bestaan, is omdat ik vaak maar een bepaalde tendens, die voor de vorm te denken valt, opschrijf, zonder dat ik daar zelf, als de persoon achter de nick, dus mee hoef samen te vallen.

  • Volgende reactie op #4.5
#4.7 L.Brusselman - Reactie op #4.5

Dus toch literaire aspiraties.

  • Volgende reactie op #4.5
  • Vorige reactie op #4.5
#4.8 Karl Kraut - Reactie op #4.5

Je kan iets wat al praktijken zijn, geloof ik, geen aspiraties meer noemen; invallen zijn altijd sterker dan je zelf in de hand kan hebben.

Vreemd genoeg wordt in Nederland vandaag reeds de landelijke Dag Van De Duitse Taal gehouden, want indien ze daar nog een etmaal mee hadden gewacht, dan hadden ze dat morgen kunnen laten samenvallen met de zoveelste viering van de geboortedag van een voor de Tweede Wereldoorlog met Nederland bevriend buitenlands staatshoofd.

http://www.duitslandweb.nl/actueel/uitgelicht/2012/4/dag-van-de-duitse-taal-op-19-april-2012.html

  • Vorige reactie op #4.5
#5 L.Brusselman

@8 Oke ,maar ik ben ook niet zo’n” Duitslandkenner”als jij.
Jij identificeert je zo met dat land dat je in dezelfde pavlovreactie schiet als de Duitse media dat doen.
Hoe die lui zich zelf ook noemen ik blijf het toch een vorm van rechtse paranoia vinden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie