The battle for Loeki’s brothers

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

In het hoogstaand journalistique Netwerk zag ik een reportage over een reclamebureau dat opkomt voor de rechten van dieren die in commercials worden gebruikt, Agents for Animals. De dieren krijgen namelijk “in tegenstelling tot bijvoorbeeld John Cleese niets betaald voor hun beeldrecht”. Tja, echt een poot (been) om op te staan hebben de dierenliefhebbers niet. Beroemdheden als John Cleese worden namelijk vergoed voor hun medewerking gebaseerd op hun portretrecht. Kunnen de dieren dan een beeldmerk dan claimen? Mwa, weinig kans. Sterker, een tijger die in een spotje voor een oliemaatschappij wil optreden, loopt kans om door Esso te worden aangeklaagd vanwege inbreuk op hun beeldmerk.

Achja, getuige dit verslag hebben de dieren het niet eens zo zwaar. De Melkunie-koe Lize 255 verkiest weliswaar de wei boven een hete opnamestudio, maar volgens haar begeleider Eef Vernooy, eigenaar van een veefokkerij, wil dat niet zeggen dat zo’n dier zich in de studio niet op zijn gemak voelt, “Het beste bewijs daarvoor is dat Lize in de studio gewoon gaat staan herkauwen. Koeien hebben meerdere magen, op rustige momenten boeren ze het voedsel dat ze eerder gegeten hebben op en gaan dat opnieuw kauwen.”

0

Reacties (11)

#1 Jan des Bouvrie

Ik zag het gisteren ook bij Netwerk. Redelijk bizar, want die jongens lijken het nog echt te menen ook. Volgens mij is het trouwens veel beter om bedrijven als Esso gewoon zelf te benaderen en ze te wijzen op het gunstige effect op hun imago als ze bijv. een tijger habitat in India sponsoren. Volgens mij zijn bedrijven daar best gevoelig voor. De Postbank sponsort tenslotte ook de leeuwen in Artis. Dat zouden ze nooit doen als ze geen leeuwtje als beeldmerk hadden.

  • Volgende discussie
#2 Lilith

Ik heb ook flarden van Netwerk gezien, ik dacht te horen dat de Esso een fonds sponsort dat zich bezighoudt met ‘de tijger in het wild’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Carlos

Als straks het salaris van de vleeskoe is verwerkt in de prijs van de biefstuk haak ik af…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Jan des Bouvrie

En wat te denken van al die planten die misbruikt worden. Ik zag laatst een reclame voor een tuincentrum, maar die viooltjes was niets gevraagd!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 TbosS

haha, ik denk even verder:
een Dieren-Arbowet (DARBO!).
een vakbond voor koeien.
Veerman in onderhandeling met de Boerenbond en de KOE FNV voor een nieuwe CAO.
Die koeien zijn keiharde onderhandelaars, ze blijven maar “Boe Boe” roepen. Ze houden het ook heel lang uit op het Malieveld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 nimo

Wat ik laatst ook hoorde: die sprekende M&M’s uit die reclamefilmpjes, die worden heel slecht betaald. Schandalig eigenlijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Carlos

hey nimo, de redactie is benieuwd onder welke email je te bereiken bent zou je mij even willen contacteren ? (even NOSPAM weg-deleten uit bovenstaand adres)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 nimo

Zonet heb ik je net gemaild. Ben ik ontslagen? Ik hou mijn hart vast.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Carlos

Nee hoor, niks ernstigs ik wilde je vertellen over onze nieuwe logger mark en nog een paar dingetjes.

Vanavond heb ik het druk, dus misschien mail ik je later, no worries :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Jan des Bouvrie

Zeg heren: gaan we nou ook al de interne huishoudelijke mededelingen via de weblog regelen???

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 nimo

Wij zijn heel open en transparant. Niks geen achterkamertjespolitiek bij Sargasso, mijnheer.

  • Vorige discussie