Spoorwegen Out of Control

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Een paar jaar geleden werd de NS geprivatiseerd. Dit zou tot gevolg moeten hebben dat men efficienter ging werken, ofwel meer kwaliteit voor minder geld. Eenieder kan nu wel beamen dat dat niet echt is gelukt, maar nu wordt het toch echt te zot.

Indertijd is de NS verdeeld in aparte bedrijven. Het bedrijf ProRail is verantwoordelijk voor de infrastructuur. Omdat ProRail werknemers vrijdag staakten (en dit wellicht de komende weken zullen herhalen) leidt de huidige NS (dat de daadwerkelijke treinen laat rijden) verliezen. De NS wil onder andere de abonnementshouders een vergoeding uitkeren. Deze vergoeding plus gederfde inkomsten van de losse verkoop wil NS verhalen op… ProRail. Dus eigenlijk wil het schade gaan verhalen op een bedrijf dat in de oude situatie bij hunzelf hoorde…!

Uiteindelijk wordt niemand die met het spoor reist hier dus netto beter van. Alleen de advocaten die de zaak zullen afhandelen wrijven in hun handen. Overheid, gooi dat zooitje ongeregeld toch weer fijn samen in een bedrijf, want dit heeft totaal geen zin…

Reacties (1)

#1 Joost

Bij normale bedrijven zou zo’n systeem werken. Maar je hebt hier te maken met twee monopolisten die elk één klant hebben.

Hoe zet je dan druk achter procesverbeteringen enzo? Bijna onmogelijk. Ze hadden de NS in 4 bedrijven moeten opsplitsen en Pro-Rail ook, of dat laatste bedrijf niet apart verzelfstandigen.