serie

Closing Time

Foto: Ted (cc)

De dagelijkse afsluiter met muziek en heel soms wat anders


Closing Time | 50 jaar na einde Vietnamoorlog

Gimme an F…, Gimme a U…, Gimme a C…, Gimme a K…

Zo spel je ‘oorlog’ in de ‘Feel Like i’m Fixing to Die Rag’, waarmee Country Joe Mcdonald samen met het publiek van Woodstock ’69 protesteerde tegen de Amerikaanse oorlog in Vietnam.

Zes jaar later kwam die oorlog ten einde. Van staatswege wordt dat 50-jarig jubileum herdacht met tromgeroffel en wapengekletter. Meer dan 5 miljoen gewone stervelingen likken nog steeds hun wonden, toegebracht door het giftige Agent Orange.

Closing Time | Acrobat

Naar verluidt zat U2 er als band creatief zo doorheen, dat ze in aanloop van het magistrale album Achtung Baby (1991) op het punt stonden uit elkaar te gaan.

 

Closing Time | Skin Chamber

Langzame, dreunende, industrial noise / metal van Skin Chamber. Is weer eens heel wat anders, dit deuntje ‘sucked inside’. Kwam ik ooit, heeeeeeeel lang geleden, tegen op het verzamelaartje At Death’s Door II, van Roadrunner Records, en is om de één of andere reden blijven hangen.

Closing Time | Knocking on Heaven’s Door

_

Uiteraard kunnen we niet helemaal voorbijgaan bij het overlijden van Paus Franciscus. Het beeld van een paus die aan de hemelpoort klopt, heeft iets tragikomisch.

Dit optreden is van Bob Dylans toernee in Australië, 1986, waarbij hij werd begeleid door Tom Petty and the Heartbreakers. Het optreden werd gefilmd voor de concertfim ‘Hard to Handle‘.

Closing Time | Like a Rolling Stone

Een rollende steen vergaart geen mos, zeggen ze wel eens. Wat waren die MTV Unplugged concerten toch vaak goed.

Ik heb nog getracht een goede tv-registratie op te snorren, maar dan krijg je filmpjes van matige kwaliteit. Of het lied wordt voortijdig afgebroken.

Heeft iemand hier die nieuwe biopic (met Timothée Chalamet als Bob Dylan) al gezien? En, is het wat?

Closing Time | Angel of the Morning

P.P. Arnold is het pseudoniem van de Britse soulzangeres Patricia Ann Cole. Eind jaren zestig boekte ze successen met ‘The First Cut Is the Deepest’ en bovenstaand lied.

In de jaren tachtig en negentig deed ze musicals en zong ze als achtergrondzangeres op de hit van Peter Gabriel ‘Sledgehammer‘.

Sinds 2017 maakt ze weer albums.

Vorige Volgende