Tjakketjakke! Woensdag en wat-dag? Jawatte Snapposchermschotdag it is! Met een NIET IN KLEURfilm voor de raders die wachten op hun deel van de buit en dat is bloody ten points, zo puntig dat een coole Juules Deelder en een anorexiie ballerina er jaloers op zouden zijn. Komaan, gaan met die Afgaan, scoren met die Noren en winnen met die Finnen!
Poort
******************************************************
DE SCHERMSCHOTQUIZ: Rond pakweg Schermschot #100 ontvangt de beste Sargassale Schermschutter een prijs na een shootout tussen drie (of vier) finalisten. De 1e finalist is Lothar Matthäus.De tweede en derde finalist zijn bekend na resp. #66 en #99.
Reacties (40)
La dolce vita
neep
The Haunting?
neup
Subida al cielo
noop
Subida al cielo, leuke film…
pfff, lastig, gokje: The Third Man ?
Roma, città aperta
Henrik: RROFFELDE ——– o nee, the Third Man was Schermschot #58.
Stargate.
shit YP, je hebt weer 2 poenten aan de fietsband kleven. :-)
(doet me er aan denken, ik neem die inspiratie bij je Arc du Triomphe ooit nog eens ter hand …)
dan blijft er maar een mogelijkheid over:
The Elephant Man.
lol, nee, er blijft nog een andere ene over.
A, dos puntos met een schot in het luchtledige, nooit weg natuurlijk.
Italiaans, wel een bel herkenning maar geen idee verder. Verzot op human interest en in barokke stijl gefilmd enzo.
Nu wel benieuwd of de Arc er ooit nog wel een beetje ordentelijk bij kan staan…
Der Himmel über Berlin (1987) – Wim Wenders
Jammer, Rigu, ook niet. En iets teveel kleur voor dit schermschot.
Roman Holiday
en dan verwijst Poort naar la Bocca della Verita
Ik kreeg unheimische kafkaiaanse rillingen bij de plaatjes.
Is het proces verfilmd, aha ook Wells: Procès, Le ?
(Aufseher) »Sie sind nur verhaftet, nichts weiter. Das hatte ich Ihnen mitzuteilen, habe es getan und habe auch gesehen, wie Sie es aufgenommen haben. Damit ist es für heute genug und wir können uns verabschieden, allerdings nur vorläufig. Sie werden wohl jetzt in die Bank gehen wollen?«
»In die Bank?« fragte K., »ich dachte, ich wäre verhaftet.« »Wie kann ich denn in die Bank gehen, da ich verhaftet bin?«
»Ach so«, sagte der Aufseher, der schon bei der Tür war, »Sie haben mich mißverstanden. Sie sind verhaftet, gewiß, aber das soll Sie nicht hindern, Ihren Beruf zu erfüllen. Sie sollen auch Ihrer gewöhnlichen Lebensweise nicht gehindert sein.«
»Dann ist das Verhaftetsein nicht sehr schlimm«, sagte K. und ging nahe an den Aufseher heran.
»Ich meinte es niemals anders«, sagte dieser. »Es scheint aber dann nicht einmal die Mitteilung der Verhaftung sehr notwendig gewesen zu sein«, sagte K. und ging noch näher. Auch die anderen hatten sich genähert. Alle waren jetzt auf einem engen Raum bei der Tür versammelt.
»Es war meine Pflicht«, sagte der Aufseher. »Eine dumme Pflicht«, sagte K. unnachgiebig. »Mag sein«, antwortete der Aufseher, »aber wir wollen mit solchen Reden nicht unsere Zeit verlieren. Ich hatte angenommen, daß Sie in die Bank gehen wollen. Da Sie auf alle Worte aufpassen, füge ich hinzu: ich zwinge Sie nicht, in die Bank zu gehen, ich hatte nur angenommen, daß Sie es wollen.
Proficiat Cole #20 ! Merk ook op hoe de thumbnail van #62 en #63 allebei shots zijn van het Justitiepaleis in Brussel (Poelaert).
RRRROFFELDERD ROFFELDDREDROEMS OLOOOOOOOOOOOOO!!
Le procès (The trial)
Orson Welles
1962
http://www.wellesnet.com/trial%20bbc%20interview.htm
Voor de poort staat de wet, zo opent de film … Kafka dus, magistraal verfilmd in Parijs, Zagreb, Brussel, … met als belangrijkste locatie het toen leegstaande Gare d’Orsay (zie huidig schermschot).
—
Extra superspannende tussenstand na #63 :
01 – Bzkrt (80)
02 – Cole (70)
03 – Dinges (55)
04 – Hayek, MT en Su (elk 30)
07 – YP (22)
08 – Brutus (20)
09 – Guri (15)
10 – Bas, Henrik, Kangal, Christian, Popeye, Inverted PM, Pepijn en Bever (elk 10)
18 – Carlos en Guri (elk 5 punten).
(Jury, spreek me tegen.)
#12 hierboven niet meegerekend, C’t, herstel indien ernstig …
07 – YP (24) ?
Voor Kafkaiaanse atmosfeer is elegant Praag volkomen ongeschikt en heeft men terecht uitgeweken naar een land waar de Kafkaiaans Volksempfinden zich spiegelt in de architectuur.
Mijn eerste opwelling was: het is te pompeus voor Duits, misschien Oostenrijks?
Ik heb de film niet gezien maar het boek begint in de (slaap)kamer van een in bed ontwakende K.:
Erstes Kapitel
Verhaftung – Gespräch mit Frau Grubach Dann Fräulein Bürstner
Jemand mußte Josef K. verleumdet haben, denn ohne daß er etwas Böses getan hätte, wurde er eines Morgens verhaftet.
Wel de film is een adaptatie van het boek, en opent en sluit dus met een “kader” over de poort en de wet. Naar ik me meen te herinneren geschreven door Welles zelf o.i.v. Kafka, maar het is meer dan tien jaar geleden dat ik me over beide heb gedocumenteerd.
http://www.youtube.com/watch?v=RBp464uBH9A
http://www.ac-creteil.fr/lettres/pedagogie/lycee/terminale/wellesdecoup.htm
http://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Proc%C3%A8s_(Orson_Welles)
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Trial_(1962_film)
Zeer terechte opmerking over Praag, overigens.
En er is dus een fijne dvd box met daarin “The trial” (echte titel “Le procès”), “Touch of evel” en “The third man” (van Carol Reed maar met Orson Welles), zie Schermschot #58.
26bis “Touch of evil” (correcte spelling) ; en vergeet vooral “Citizen Kane” niet in uw queeste naar Welles, en “The lady from Shangai”, en en en …
Dank, ik zet hem nu direct op mn sintlijst als monument voor deze glorieuze donderdag.
nog even in defense voor Rigu, #16, 17:
der Himmel uber Berlin is zwart-wit, totdat Bruno Ganz van engel sterfelijk wordt. Had dus gekund….
Praag zoals #25… op een paar dingen na, Cole. Eerst en vooral : het oude station van Praag. Compleet in verval, met uitdragerijen erin en zo … en het nieuwe eronder is eigenlijk ook alweer in verval (zie bv. de aparte gokhoek). Daarnaast heb je her en der ook merkwaardige plekken waar een Aronofsky Pi-gewijs wel iets Kafkaïaans van de 21e Eeuw zou kunnen neerzetten, zoals bv. die raket van een radio-antenne, of die ene moderne wijk, het eigen La Défense. Of die nachttrams alleen al.
Hey en zou Dinges in het M. werken ?
excuus Paul, da’s wel ook weer waar.
En diepe buig voor der cole, kuddookes.
dat “kader” is een set tekeningen van Welles zelf, storyboardachtig, met een lang verhaal omtrent een wachter en een wachtende om binnen te mogen. Orson trekt er alle stemregisters in open.
@30 Welk station? Hlavní nádraží of Praha-Holešovice of Masarykovo nádraží.
Mijn favoriete overstap is: Praha-Vršovice en lekker zitten doe ik graag op Praha-Branik.
le sang d’un poete
Jean Cocteau
@30 Zou iemand die daar werkt zo mis kunnen schieten?
Mijn favoriet station is … waar Hrabal de plak zwaaide ;-)
tsss… Vlakové Nádraží v Loděnici
Lodenice, maar ook een ander stadje wat verder buiten Nymburk.
En qua Praag : ja dus het grote centrale station langs die gore boulevard met aan de overkant de junkie parking he … Hlavní nádraží ! (Yikes, die Praha-Holešovice ziet er ook lelijk uit.) (Ben ook in Masarykovo nádraží geweest, cute maar niet dezelfde, zij het vervlogen, envergure als het hoofdstation.)
@#32 ja de beelden zijn van Welles, maar de tekst … ik dacht woorden van Welles geïnspireerd door Kafka, maar niet rechtstreeks woorden van Kafka …
Echte wereldsteden zoals Praag en Parijs hebben geen hl.n. (Hauptbahnhof).
Kaiser-Franz-Joseph-Bahnhof of Wilsonovo nádraží moet in 2011 weer in volle glorie zijn hersteld. (Duitse Wiki vergeet wel weer lot van standbeeld Wilson te vermelden)
Praagse stations ademen echt nog de ČSSR-zeitgeist.
@38 Mijn eerste gok voor vandaag:
miT Dingemans, commercieel technisch adviseur in de buitendienst en werkzaam sinds maart 2007, is verantwoordelijk voor het onderhoud van de contacten in België, Luxemburg en het noordelijk deel van Frankrijk.