Welkom
Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.
Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!
Cafépraat (5883)
Meer dan de helft van de zaken van de toeslagenaffaire dateert van voor de politieke ophef over de Bulgarenfraude uit 2013. Die ophef ligt dus helemaal niet aan de basis van dat schandaal.
Die cijfers zijn al een tijd bekend, maar de conclusie die eruit volgt heb ik nog nergens in het nieuws gezien. (En blijkbaar ben ik niet de enige, want Wikipedia is er nog niet van op de hoogte. Zie de laatste zin uit de tweede link hierboven.)
Interessante gedachten. Je gaat je dan wel ook afvragen hoe de algoritmes werken als ze niet aanslaan op frauderende Bulgaren? Ik heb nog nergens een onafhankelijk en openbaar onderzoek gezien naar de werking van de betreffende algoritmes. Dat vind ik best storend.
Stof tot nadenken voor wie nog steeds gelooft dat de basisprincipes van democratie en rechtsstaat veilig zijn in de handen van de VVD onder Yesilgöz:
En:
Zo’n opdracht verlenen buiten de aanbestedingsregels om schijnt een ambtsmisdrijf te zijn.
Het meest zorgwekkende is voor mij dat het OM zich niet onafhankelijk opstelt ten opzichte van de minister.
De spagaat is wel dat als je als bestuurder niets ertegen doet, dan moet de burger maar zien hoe hij dat soort knapen op een profylactische armlengte afstand houdt, zoals zo ongelukkig werd gesuggereerd na die beruchte nieuwjaarsnacht in Keulen. Dan kun je wel raden wat dat met een verkiezingsuitslag doet.
De oorzaak is dat er voor Noord-Afrikaanse jongeren aldaar absoluut geen perspectief is. Kinderen van twaalf dromen al van de reis naar West-Europa, waar de merkkleding voor het oprapen ligt. Daar kan West-Europa dan wel prachtige ontwikkelingshulpprogramma’s voor bedenken, maar nog los van de schaal die nodig is, zit je ook nog eens met een politiek aldaar die dat primair als kritiek op het eigen functioneren ziet.
Moeilijk.
Er niets tegen doen? Investeer in de slagkracht van de IND. Zorg dat de procedures sneller gaan. Jaren geleden was er de zogenaamde A-C-procedure. De IND had dan 24 (later 48) werkuren om op een aanvraag te beslissen. Als dat niet lukte ging de aanvrager door naar de ‘gewone’ procedure. De rechter toetste vervolgens de afwijzing binnen enkele dagen. Iets dergelijks zou weer moeten worden ingevoerd.
https://www.trouw.nl/home/justitie-moet-zich-bij-aanmeldcentra-houden-aan-24-uur~b14c054d/
Wat is er sindsdien veranderd? Het is alleen maar verslechterd.
Waarom lukt het niet om de aanvragen van ‘veilige-landers’ binnen 8 dagen af te ronden?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/procedure-asielzoeker.
Ook een herinvoering van het drie-jarenbeleid (in de link een goede uitleg daarvan) zou de stroperigheid kunnen verminderen.
https://www.njb.nl/blogs/de-aarde-is-plat/
Het punt is helemaal niet dat ze niet zou moeten of mogen doen. Maar als ze iets doet, moet dat wel volgens de regels van de democratische rechtsstaat. Als er iemand is die zich daaraan zou moeten houden, dan is het wel de minister van justitie.
Yesilgöz gedraagt zich meer en meer als een PVV-er. Met één groot verschil: de PVV komt er openlijk voor uit dat de rechtsstaat ze niet zoveel kan schelen, terwijl Yesilgöz kiezers wijs blijft maken dat ze die wel belangrijk vindt.
Hoeveel arrestaties zij er al verricht? Die lui sporen echt niet als ze asbest in brand steken. Laat de EU trouwens maar alle landbouwsubsidies afschaffen als de boeren het zelf allemaal beter weten.
https://www.nu.nl/binnenland-en-buitenland/6300113/boerenblokkades-op-zeker-vier-plekken-in-ons-land-mogelijk-asbest-in-brand.html
Ondertussen komt vd Plas steeds meer onder vuur te liggen omdat ze de acties van de radicale FDF niet wil veroordelen. Omtzigt zet vdPlas onder druk om er alsnog afstand van te nemen. Ondertussen lijden de goedwillende boeren onder de extremen die alleen maar uit zijn op escalatie en geen enkele verandering (inkrimping veestapel) willen.
Mijn voorspelling: de kabinetsformatie zal binnenkort stuklopen.
https://nos.nl/artikel/2507335-veel-kritische-reacties-op-van-der-plas-na-uitspraken-over-fdf-actie
https://www.trouw.nl/politiek/omtzigt-tegen-van-der-plas-neem-afstand-van-verkapt-dreigement-van-fdf-voorman~b0ebb496/
Ook ik denk dat de formatie stukloopt.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom NSC en VDD ooit met extreem-rechts een kabinet vormen wilde.
Maar misschien hebben ze nu wel een leuk argument in handen om de formatie te beëindigen.
Ja, Omtzigt lijkt toch nog over een redelijk functionerende ruggengraat te beschikken. Het zal dus inderdaad wel stuklopen, waarna de drie populisten (Wilders, Van der Plas, Yeşilgöz) alle verantwoordelijkheid op hem af zullen schuiven.
Zie hier de voorbereidingen voor het afschuiven van verantwoordelijkheid door het populistentrio.
Nou ja, asbest in brand steken is sowieso al onmogelijk. Het brandt namelijk niet.
Het maakt ook weinig uit. Asbest dumpen op plekken waar anderen ermee in aanraking kunnen komen is misdadig. Of je nou probeert het in brand te steken of niet.
Het is het bindmateriaal dat asbest samenhoud dat verbrand.
“Asbest is bestand tegen zeer hoge temperaturen en sterke krachten. Daarom blijven, bij een asbestbrand, storm of sloop, de eigenschappen en daarmee de risico’s van de asbestvezels behouden.
Het ‘bindmateriaal’ (zoals karton/papier, kunststof of cement) raakt bij incidenten vaak zeer zwaar beschadigd. Het verbrandt of versplintert tot kleine stukjes. Over het algemeen verspreiden deze (stukjes) asbesthoudende restanten zich in de directe omgeving van het incident.
Asbest verandert pas boven de 1200 °C van structuur. Door die structuurverandering verliezen asbestvezels hun gevaarlijke eigenschappen voor de mensen. Bij een brand worden deze hoge temperaturen maar zelden bereikt. Na 1 uur is de temperatuur ongeveer 925 °C. Asbestcement spat al voor het bereiken van deze temperatuur uiteen.
Vaak gaat het om brand in of schade aan gebouwen waarin asbestcement is verwerkt. Natuurlijk zijn er ook branden waar spuitasbest, losse isolatielagen, asbesthoudende vloerbedekkingen enz. aanwezig zijn. De problemen die de diverse materialen met zich meebrengen verschillen sterk.
https://www.infomil.nl/onderwerpen/asbest/asbestbrand/
Verbetering na onjuiste informatie van reaguurder: RTV Oost meldt dat onderzoek uitwees dast er asbest is gedumpt.
RTL heeft het ook over asbestbrand en gewonden als gevolg van rook op de weg. Hoeveel arrestaties zijn er al verricht?
En landbouwtrekkers op de snelweg beboet?
Ze hebben nu een kenteken…
Hebben de boerenorganisaties al afstand genomen van deze methoden?
En moet een minister nog met hun vertegenwoordigers praten als ze dergelijke methoden niet veroordelen?
Ondertussen gaat het pamperen van de boeren in de EU gewoon door. Omdat men schijtbenauwd is voor een populistische golf bij de EU verkiezingen. Tot dan zal er ook wel geen kabinet gaan komen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/06/brussel-doet-boeren-nieuwe-handreiking-pesticidereductie-van-tafel-a4189215
Het is toch van de gekke dat men zich laat gijzelen door een stelletje k#$% boeren en agri sector waardoor het hele milieu verkloot wordt?!
Nog zo’n dingetje. Boeren willen minder klimaatbeleid, en altijd een lage waterstand zodat ze met zware machines het land op kunnen, maar ze willen ook meer vergoedingen voor droogte als gevolg van waterwinning:
Blijkbaar is al het grondwater in Nederland in principe eigendom van de boeren. En is dat ook nog eens wettelijk geregeld. (Al weet ik niet precies hoe dat zit in de Omgevingswet, die volgens mij het grootste deel van de Waterwet vervangt.)
De eerste slag hebben ze al binnen. Salvini juicht alvast triomfantelijk om het feit dat we voorlopig nog evenveel pesticiden in bodem en oppervlaktewater houden.
Ze vragen maar een nieuwe lening bij de bank voor lichtere machines…
Anouk was al niet mijn muziek.
Dries van Agt overleden. Na in 1999 de Westelijke Jordaanoever bezocht te hebben werd hij een fervent pleitbezorger voor de Palestijnse zaak en richtte de Rights Forum op. Hij werd 93 jaar.
Blijkt zo’n corona-vaccin soms toch dodelijke gevolgen te hebben:
Terzijde: waarom komt steeds dat sprookje dat de kiezers een rechts kabinet wilden?
Had de Yesilgöz in de campagne gezegd dat zij niet zonder Wilders regeren wilde?
Had Omtzigt gezegd dat hij liever met extreem-rechts onderhandelt?
En de NOS doet nu alsof het aan Omtzigt ligt
https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2507853-omtzigt-nsc-nog-steeds-open-voor-onderhandelingen
Uit opiniepeilingen blijkt duidelijk dat de kiezers op dit moment in meerderheid een rechts kabinet willen. Dat is dus geen sprookje. Laten we die realiteit onder ogen zien.
Maar laten we dat ook niet te groot maken. Uit de verkiezingsuitslag sec is helemaal geen voorkeur voor een coalitie te halen, alle combinaties met meer dan 76 zetels zijn in principe mogelijk.
En mensen zijn natuurlijk vooral voorstander van het idee van een rechts kabinet, niet zozeer van het beleid wat dat kabinet in de praktijk zal gaan voeren. Iedereen projecteert er zijn eigen voorkeuren op. Dat maakt het in de praktijk dus ook lastig om compromissen te sluiten.
En het voorlopig klappen van de formatie op dit moment ligt natuurlijk wel degelijk aan Omtzigt, hij stapt er uit om eerlijk gezegd vrij onnavolgbare redenen. Wat ik waardeer overigens.
Bij de achterbannen van PVV en BBB leeft nog steeds het sprookje dat men maar bakken met geld kan uitgeven aan sociaal wenselijke thema’s. Die mythe moet eerst maar eens door geprikt worden. NSC (en VVD) zullen moeten laten zien dat Wilders en vdPlas links lullen maar eigenlijk helemaal niets op linkse thema’s kunnen doen.
Omtzigt stopt (voorlopig?) met onderhandelen:
https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2507827-voor-nsc-is-deze-formatieronde-ten-einde-houdt-mogelijkheden-open
En nu wat? Wilders, van der Plas en yesilgoz mogen dan wel heel eensgezind boos worden op Omtzigt, maar een alternatief voor een meerderheid hebben ze met z’n drieën niet.
Misschien toch een zakenkabinet, wellicht met Timmermans.
Ik zou denken dat de sleutel bij Omtzigt en de VVD ligt (als sinds de verkiezingsuitslag) want met GL/CDA/D66/VVD/NSC is er ook een meerderheid.
Dan heb je meteen de 1e kamer erbij.
Maar ja, Yesilgöz heeft de deur eigenlijk al dichtgegooid en Omtzigt is braaf met VVD/PVV/BBB praten gegaan, terwijl hij haar al veel eerder onder de neus wrijven kon dat de VVD niet de enige partij is.
Het lijkt mij niet verstandig als Timmermans in een minderheidskabinet stapt. Zonder een meerderheid in de tweede kamer is zo’n kabinet vleugellam
Teveel partijen en oude wijn in nieuwe zakken. Dat valt binnen de kortste keren, evenals trouwens de combinatie van de partijen die nu aan het onderhandelen waren.
het idee is juist dat Timmermans een extraparlementair kabinet gaat leiden dat door de middenpartijen op hoofdlijnen gesteund wordt. Met vakministers met wat afstand tot de politiek, en een gemixt politiek profiel. Dus wel met voldoende steun om te kunnen regeren. Dan kunnen de rechtse partijen zeggen dat ze niet met links in de regering zitten, terwijl ze in de praktijk toch de regering mogelijk maken.
In dit scenario moet Timmermans natuurlijk wel het partijleiderschap opgeven.
Of het gaat verder zoals nu:
Er zijn ministers, en de Tweede Kamer stemt over voorstellen.
(tot nu toe blokkeerden de rechtse partijen ieder voorstel dat geld kost – maar die afspraak gold alleen tijdens de onderhandelingen.
Dus eigenlijk zou het voorstel over het verlagen van het eigen risico in de zorg nu opnieuw in stemming gebracht worden moeten.
En over de compensatie voor slachtoffers van de toeslagenaffaire ook).
Waarom krijgt de informateur informatie die de Tweede Kamer niet krijgt?
https://nos.nl/collectie/13962/artikel/2507853-omtzigt-nsc-nog-steeds-open-voor-onderhandelingen
De formatie is verplaatst van de achterkamertjes naar de achterkamertjes van die achterkamertjes: een geheime locatie en zonder Plasterk. Want de formateur kan in zijn verslag aan de Kamer natuurlijk niks zeggen over een overleg waar hij zelf niet bij aanwezig was. Of zouden ze Plasterk gewoon helemaal zat zijn?
Eigenlijk snap ik niet waarom partijen een formateur nodig hebben om te overleggen.
En ik denk dat de tweede kamer maar gewoon beginnen moet met wetten te bespreken, we zien vanzelf wel wat de partijen daarna stemmen.
Of is alles controversieel tot er een nieuw kabinet is?