Welkom
Welkom in het café! Hier kunt u onder het genot van een virtueel drankje, nootje en/of kaasplankje alles bespreken wat elders off topic is.
Klets gezellig mee, of start hier een nieuwe discussie. En oh ja, lees voor de lol ook eens onze huisregels!
Cafépraat (7217)
Je verwacht het niet …
https://twitter.com/telegraaf/status/1380424370301108232
Hier wordt iedereen toch schijtziek van.
Maar hij had wel een (renteloze?) lening van 1 miljard (en nog dik 2 miljard garantstelling) van de Nederlandse overheid weten los te peuteren. Voor zulk goed lobbywerk verdien je wel een dikke bonus, toch?
Argh.
[ Maar hij had wel een lening van 1 miljard … weten los te peuteren. ]
Daar is de bonus dan ook deels voor. Het zonder € leesbare NOS artikel geeft nuances.
Overigens heb ik al eerder betoogd dat bij zulke staatssteun iedereen zijn salaris naar het maximum ww bedrag zou moeten.
Hoe goed de topman ook gesaneerd heeft (wie zijn daarvan overigens het slachtoffer?), er is eigenlijk geen geld voor salarissen, dan ook niet voor een bonus, zelfs niet als het een langetermijnbonus van vóór de coronacrisis is.
“Hij krijgt de bonus onder meer voor het doorvoeren van bezuinigingen die nodig waren om steun te ontvangen voor Air France-KLM.
Air France KLM wijst er in een statement op dat een van de voorwaarden om de bonus definitief uit keren is dat 75 procent van de overheidssteun terugbetaald moet zijn.
Naast de voorwaardelijke toezegging van de aandelenbonus kreeg de Canadees verder circa 296.000 euro aan onkosten vergoed en een compensatie voor zijn verhuizing naar Frankrijk. Zijn basissalaris was vanaf 23 maart wel met 25 procent verlaagd.
De aandelenbonus valt onder de variabele compensatie voor de lange termijn. De kortetermijnbonus voor 2020 kwam vanwege de coronacrisis te vervallen na kritiek van onder meer minister Hoekstra van Financiën.
https://nos.nl/artikel/2375988-miljoenenbonus-voor-topman-air-france-klm-die-overheidssteun-regelde.html
Dat ligt voor de hand: Tjeenk Willink voorgedragen als informateur. PVV en FvD zijn tegen. Vanmiddag debat.
De formulering van die bijzin wekt de indruk dat alternatieve feiten een serieuze optie zouden zijn…
Waarom wil Baudet die man dan nog niet als informateur???
Geen idee of dit een selectieve quote was, maar ik denk het haast niet, want de NOS koppenmaker maakt duidelijk wat de echte prioriteit is: “250 geiten omgekomen bij stalbrand, ook trouwauto’s verloren”
https://nos.nl/artikel/2375460-250-geiten-omgekomen-bij-stalbrand-ook-trouwauto-s-verloren.html
De onfrisse quote van de eigenaar: “”We wonen er vijf minuten vandaan. Mijn man griste de sleutels mee en wilde de auto’s uit de loods halen.”
Nu weet ik dat de Chrysler PT Cruiser op veel haat mag rekenen bij flink wat autoliefhebbers, dus die kunnen zich dubbel ergeren, maar om het ‘dure auto’s te noemen gaat erg ver. Dat waren en zijn het niet. Ik haat die dingen niet, maar wie wil er nu trouwen in zoiets?
Anyway, RIP geiten en aan alle andere dieren in de veehouderij: kom in opstand. Niemand die je helpt, behalve boeren, de vuurdood in. https://nos.nl/artikel/2373915-onderzoeksraad-voorkomen-stalbranden-heeft-bij-veeboeren-en-overheid-geen-prioriteit.html #MaarOnsBoerenImago
Toen ik zestien was moest ik stagelopen bij een bloemisterij. Daar hadden ze allerlei Cadillacs te huur voor bruiloften.
Jammer, telkens branden met ontzettend veel dierenleed. Verzekeringen willen meer regels, maar boerenlobby vindt alles te duur.
Weerbericht soms niet gelezen? Het is vandaag -ook in Achterveld- nat , koud en winderig.
Andere vraag: Wie wil er trouwen in een auto die naar beesten ruikt?
Niet onbelangrijk detail: De eigenaar van de auto’s werd door de eigenaar van de geiten ingelicht. Andermans geiten redden kan dan -in elk geval theoretisch- als diefstal worden uitgelegd. Het eigenlijke probleem blijft natuurlijk de ontoereikende wettelijke veiligheidseis, waarbij een stal met levende beesten gelijk staat aan een loods oud ijzer.
Cookies out, FloC in.
“We stand at a fork in the road. Behind us is the era of the third-party cookie, perhaps the Web’s biggest mistake. Ahead of us are two possible futures.
In one, users get to decide what information to share with each site they choose to interact with. No one needs to worry that their past browsing will be held against them—or leveraged to manipulate them—when they next open a tab.
In the other, each user’s behavior follows them from site to site as a label, inscrutable at a glance but rich with meaning to those in the know. Their recent history, distilled into a few bits, is “democratized” and shared with dozens of nameless actors that take part in the service of each web page. Users begin every interaction with a confession: here’s what I’ve been up to this week, please treat me accordingly.
https://www.eff.org/deeplinks/2021/03/googles-floc-terrible-idea
1x raden welke het wordt…
Goed voor het Firefoxgebruik.
Ik gebruik al 10 jaar Firefox en ik blijk tot een kleine minderheid te behoren.
Geen wonder dat ze bij Ziggo steeds roepen “in Chrome werkt het wel…”.
Wat is de aantrekkingskracht van Chrome dat mensen massaal in de zoveelste valkuil van Google trappen?
Als er op Twitter talloze grappen worden gemaakt over je geheugen verlies, misschien is het dan tijd om op te stappen. Tis maar een idee…
https://twitter.com/4ernst/status/1378053274570518528/photo/1
https://twitter.com/Timpie76/status/1378354660357124106/photo/1
https://twitter.com/LoesjeNL/status/1378395521186947073/photo/1
https://twitter.com/cdgrit/status/1378256380172374018
‘Papa, als ik lieg kom ik dan in de hel?’
– ‘Nee jongen, in de regering….’
Wie nog niet genoeg kan krijgen van lange bestuursdebatten: Er is vandaag een provinciale remake: https://www.1limburg.nl/live-extra-statenvergadering-over-affaire-vrehen …
En volgende week nog eens…
Na corona en de oplopende spanningen tussen China en de VS, nu weer een nieuwe dreun voor de wereldhandel.
Er ligt een containerschip overdwars het Suez-kanaal te blokkeren :-D
De eerste reders zijn al om en besluiten weer de lange route om Kaap de Goede Hoop heen.
https://nos.nl/artikel/2374238-eerste-schepen-varen-om-maar-wat-bij-suez-ligt-kan-niet-een-twee-drie-keren.html
We weten allemaal dat de wereldhandel weer zal gaan krimpen. Het heen en weer slepen van spullen kost gewoon te veel energie en/of veroorzaakt te veel CO2-uitstoot. Maar dat het op deze manier zou gebeuren, daar sta ik dan wel weer van te kijken.
De boot is nu weer los, maat juich niet te vroeg want het is een lang kanaal…
Binnenkort wordt het dringen als ze allemaal tegelijk in de Rotterdamse haven aankomen. Zou die tot dusver werkloze Ceres-terminal in Amsterdam met dat doel voor ogen gebouwd zijn?
De grote containerkranen van de Ceres-Terminal zijn vijf jaar gelden al verkocht.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/scheepvaart/2015/08/27/amsterdam-neemt-afscheid-van-laatste-containerkranen-act/
Na het Covid-19 debacle met ontbrekende capaciteit voor mondkapjes, handschoenen, vaccins e.d. kondigt zich nu het zoveelste zwakke punt van “Just In Time” aan.
Een blokkade van het Suez kanaal is absoluut geen uitzondering, maar de impact is honderden malen groter dan in 1967 toen het kanaal 8 jaar op slot ging. Dat kon toen nog zonder grote gevolgen en leidde tot de ontwikkeling van supertankers voor olie.
De wereldhandelsvloot is voor het overgrote deel afhankelijk van aardolie als brandstof. Als de hoeveelheid olie, die geproduceerd wordt, verder afneemt, dan moeten er keuzes gemaakt worden.Willen we blijven vliegen en rijden of willen we miljarden tonnen aan grondstoffen, voedsel en goederen over de wereld blijven verslepen? Willen we achter de ontwikkelingen aanlopen of zullen wij ons alvast voorbereiden op een krimp van de wereldhandel?
Het opraken van fossiele brandstoffen gaan we heel erg veel eerder/harder elders voelen (met name in de Portmonee en de kamertemperatuur) dan in handelsvloot. Die vloot stoomt desnoods nog verder op kolen, dat gaat wat moeilijker met vliegtuigen. Bovendien is er nog wel een ander fossiel gerelateerd probleempje (waar jij nogal neigt naar bagatellisering) dat de scheepvaart eerder in de problemen gaat brengen.
[ dan moeten er keuzes gemaakt worden. ]
Die keuzes worden allang gemaakt, maar met uw oogkleppen wilt u die niet zien.
“Iets meer dan een op de zeven wereldwijd bestelde nieuwe schepen gaat varen op een alternatieve brandstof. LNG is daarbij duidelijk favoriet.”
https://www.nieuwsbladtransport.nl/scheepvaart/2020/12/01/een-op-de-zeven-nieuwe-schepen-vaart-op-alternatieve-brandstof/
https://www.portofrotterdam.com/nl/zakendoen/logistiek/lading/lng-liquefied-natural-gas/lng-als-brandstof
Maak je geen illusies, Frank. LNG is ook eindig.
Jij gaat het allemaal nog meemaken, de transitie weg van vloeibare brandstof. Heb jij al een elektrisch voertuig?
[ LNG is ook eindig. ]
Wow! Nog meer open deuren, meester Verbeek?
Hier nog een: de zon is eindig! En toch worden er massaal zonnepanelen aangeschaft.
Zo worden er ook massaal LNG (transport)schepen gebouwd worden en leidingen gelegd.
Dus “die keuzes” worden allang gemaakt, maar u wilt u die niet zien. U mag zich als een baby achter het gordijn verschuilen voor de waarheid, maar niet liegen.
De originele verkiezingsposter van D66 is uitgelekt.
https://ibb.co/WF7GGPP
Rutte gezicht nieuwe overheidscampagne.
Voorwaarden voor freelancers die voor Hearst Media (uitgever van o.m. Vogue, Quote en nog een hele hoop andere bladen) werken:
Het hele artikel is trouwens lezenswaardig, want die andere voorwaarden ( verplicht eigen spul kopen, geen auteursrecht, artikel mag worden gepubliceerd onder andere naam etc ) zijn niet minder bizar. Woordslaven gezocht.
Vergeet ook de foto- en illustratieslaven niet!
Vergeet ook de redactieleden in de bewegende media niet!
Vergeet ook de vertaalslaven niet.
“Freelancers zijn het kapitaal van deze organisatie.”
Wat een gelul. Ze zijn de nieuwe slaven van de organisatie die zelfs hun eigen zweep moeten meebrengen.
Eerst zijn alle werknemers door goedkope manipuleerbare freelancers vervangen, vervolgens ontnemen ze die al hun rechten.
En als de freelancers zich verenigen en als blok willen onderhandelen of staken, dan mag dat niet, dan is het kartelvorming.
Hoog tijd dat de wetgeving, die altijd ten gunste van het kapitaal is, op de schop gaat.
“Geen auteursrecht” is in Nederland onmogelijk.
Hearst meent anders van wel kennelijk:
“Freelancers die akkoord gaan met de opdrachtovereenkomst dragen niet alleen hun auteursrechten over, maar doen ook afstand van hun persoonlijkheidsrechten. Daardoor kunnen ze zich niet verzetten tegen wijzigingen in hun werk of tegen publicatie van hun werk zonder naamsvermelding of onder naam van iemand anders. “
Je kunt je intellectuele eigendom verkopen, of weggeven, zoals dat ook voor ander eigendom geldt.
Ik zou me op zich nog wel voor kunnen stellen dat een uitgever zelf de rechten wil hebben over iets dat in opdracht van hen is geschreven. Maar het zou wel redelijk zijn als ze voor die rechten zouden betalen. In werkelijkheid worden de tarieven voor freelancers (in elk geval degenen die ik ken) alleen maar steeds lager en raken ze ook nog hun rechten kwijt. Ze worden, kortom, aan alle kanten afgeknepen.
Het rommelt heel hard in Brazilië, Bolsonaro versleet al ministers in hoog tempo, maar gisteren stapte de minister van Buitenlandse zaken op, terwijl vandaag die van Defensie is ontslagen. Daarop zijn meteen de opperbevelhebbers van de marine, land- en luchtmacht ook opgestapt, vermoedelijk omdat ze niet willen meewerken aan het uitroepen van de staat van beleg.
En terwijl Bolsonaro goed weer speelt over Covid, sterven er deze maand gemiddeld 2000 Brazilianen per dag aan.
Misschien nog ter aanvulling waarom Bolsonaro zo graag de noodtoestand uitroept (behalve puur om macht): Niet omdat hij vindt dat er een coronacrisis is, maar juist omdat hij dan de gouverneurs opzij kan zetten, zodat hij de avondklok die meerdere van hen heben ingesteld ongedaan kan maken. Als je zocht naar een definitie van gevaarlijke gek…