Rustige dag op veel Amsterdamse scholen.

De regering heeft al besloten de urennorm iets te versoepelen. Toch weerhield dat een aantal scholieren in Amsterdam er niet van om door te rellen. Geen wonder, je krijgt maar zelden een kader aangereikt waarbinnen je je eens lekker uit kunt leven met eieren en fietsen naar dienders gooien en over auto’s stampen. Het gevolg voor de scholen is natuurlijk dat leraren en leerlingen die iets aan kennisoverdracht willen doen in de klas daar eindelijk eens ongestoord aan toe kwamen.

  1. 1

    Gaat het nu om 1040 klokuren per jaar? Das dus gedeeld door 38 lesweken

    iets meer dan 27 uur en 20 minuten per week. Dat zijn dus bijna 33 lesuren van 50 minuten. Gedeeld door 5 lesdagen met twee pauzes tussen de lessen door geeft dat dus 6.5 lesuur per dag.

    8.30 – 9.20
    9.25 – 10.15
    10.20 – 11.10

    11.10 – 11.30 pauze

    11.35 – 12.25
    12.30 – 13.20

    13.20 – 13.45 pauze

    13.45 – 14.35

    en twee keer per week
    14.40 – 15.30

    Lijkt mij redelijk. Een echte baan gaat deze kinderen nog rauw op het dak vallen.

  2. 3

    Het probleem is ook niet het aantal lesuren, maar de verdeling ervan.
    Tegenwoordig hebben scholieren gedurende de hele week les tussen bijvoorbeeld 9:30 en 17:00 uur. Door het lerarentekort worden ze echter geconfronteerd met erg veel tussenuren (soms wel 4 per dag).

    Nu willen de scholen aan de norm komen door per dag een 9de lesuur toe te voegen (tussen 17:00 en 18:00 uur). De leerlingen protesteren tegen het feit dat er aan de grote hoeveelheid tussenuren niets veranderd. Zij zien deze liever opgevuld i.p.v. een extra uur aanhet eind van de dag toegevoegd.
    En eerlijk gezegd geef ik ze dan wel gelijk.

    Overigens denk ik niet dat een gemiddelde protesterende leerling weet waar hij/zij voor protesteerd, maar dat terzijde.

  3. 5

    Kaasploeg, Bij een ‘echte’ baan hoef je niet urenlang nieuwe stof tot je te nemen. Een beetje ‘echte’ baan is vooral routine werk en bij alles wat nieuw is weerstand tonen. En hebben ze tegenwoordig geen huiswerk meer? Of telt dat niet mee in het uren staatje?

  4. 8

    De Kaasploeg 1

    Niet een echte baan maar een studie valt de meesten al zwaar op hun dak. Tijdens mijn studie slavistiek was er een docente die eens uitlegde dat je studeerde voor je zelf en niet voor haar of anderen. De deur was aan het einde van het lokaal.

    Dat hoef je niet te doen op een middelbare school dan stroomt de klas leeg. Je blijf verkapt politieagent(e) op een middelbare school.

    lostboyscout,

    Ondanks het feit dat er een leraren te kort is moet het toch mogelijk zijn dat persoon (of programma) een beetje redelijk programma inelkaar zet voor leerlingen.

    tussenuren….lees je de krant of maak je huiswerk.

    MP.

    nieuwe stof tot je nemen? Laten we wel wezen. Ik heb meer mensen in de problemen zien komen op de universiteit dan op de middelbare school. Met twee vingers in de neus het VWO door was bij menigeen het credo kan ik mijn nog wel herinneren.

  5. 9

    Ik heb in de jaren ’80 ook aan menige scholierenactie meegedaan. Hartstikke goed om zo te leren voor je mening op te komen en het democratische middel van demonstraties te leren gebruiken om je stem te laten horen. Ook toen werden er wel eieren gegooid e.d. Maar ik heb nu wel een beetje het idee dat er wel erg veel rotzooi wordt getrapt. En dat is jammer, want dan keert de publieke opinie zich tegen de scholieren. Maar goed. Dat is ook een waardevolle les om te leren zullen we maar zeggen.

  6. 10

    De media zijn altijd op zoek naar extremen, stond zelf ooit tijdens een studententdemonstratie naast een jongen (hbo-er) die opeens zijn rechterarm gestrekt omhoog steekt. Fotograaf erbij: FLITS! Volgende dag voorpagina Volkskrant (toen ook al een mateloos tendentieus medium).

    Vandaag bepalen de supermarktplunderingen en de “Hamas, hamas joden aan het gas” filmpjes het beeld van de scholierendemonstraties. Vakkundig afgeleid van waarom het werkelijk gaat, mission accomplished with a little help of the brainless ones.

    Waarom 1040 lesuren te weinig zijn

    1 Minuut gratis shoppen bij de BONI

  7. 11

    @Carlos: de media zijn onderdeel van het democratische systeem. En dat de media er de extremen uitpikken is van alle tijden. Toch zijn er genoeg demonstraties/protesten geweest die wel positief in beeld kwamen. Goed gebruik maken van je democratische recht op demonstreren betekent volgens mij dan ook dat je op zo’n manier demonstreert dat de media je dusdanig portreteren dat je de sympathie van het volk wint.

    Volgens mij gaat dat het best door A) met heel veel mensen te zijn B) iets grappigs te doen waarmee je een authority figure, bijv. de premier, op zo’n manier te kakken zet dat Jan met de Pet het wel lachen vindt C) het over iets te hebben dat Jan met de Pet zelf raakt of iemand dicht in zijn omgeving en D) te zorgen dat je de underdog positie blijft houden, d.w.z. de arme zwakke kindjes tegen die machtige overheid.

    Dat wordt dus niets met de scholieren: ze zijn niet met extreem veel mensen, ze hebben nog nauwelijks ludieke acties laten zien, ze hebben het over iets dat Jan met de Pet denkt op zijn best geen reet interesseert en waarvan hij op zijn slechtst denkt: “ik heb ook een puberzoon/dochter en laat die alsjeblieft zo veel mogelijk uren per jaar op school blijven”, en tenslotte verspelen ze door vernielingen e.d. meteen elke underdog positie die ze mogelijkerwijs hadden, want vanaf dat moment zijn de slachtoffers van de vernielingen de underdog.

  8. 14

    Het gaat al lekker in politiek den haag:

    CDA: GroenLinks gooit olie op vuur

    Toch fijn om te zien dat onze politie krachtdadig kan optreden tegen kinderen, het mag weer. In bepaalde probleemwijken hebben ze daar meer moeite mee. Ik krijg echt weer dat warme vijftiger jaren gevoel. Papa die het vlees aansnijdt, lekker stil onder eten, gewoon weer lijfstraffen bij ongehoorzaamheid of onvoldoendes op school, geen discussies.

  9. 15

    @MP
    Staken is geen ongehoorzaamheid maar een recht en de politie gaat echt veel te ver door deze stakingen met grof geweld uiteen te slaan. We mogen blij zijn dat de scholieren zo betrokken zijn bij de samenstelling van hun lesprogramma, studenten durven geen vinger meer uit te steken.

  10. 17

    Ik maak geen grap, ik ben het volkomen eens met die scholieren, in je schooltijd moet je niet alleen data in je hoofd stampen maar jezelf ook ontwikkelen, dat gaat niet als je van 8 tot 6 op school zit elke dag. En daarna thuis huiswerk moet gaan maken.

    Bovendien tast het de vrijheid van onderwijs nog al aan, scholen moeten zelf kunnen bepalen met hoeveel lesuren ze de beste opleiding kunnen bieden. Scholen waar mensen zelfstudie en zelfdisciple wordt aangeleerd zijn zeker niet per definitie slecht.

    En denk eens aan het leraren tekort, meer lesuren betekent nog meer leraren nodig, en minder geld voor lerarerensalarissen. Minder lesuren = kwalitatief betere leraren.

    En ja okay niet al die stakende scholieren zullen dat zo mooi kunnen uitleggen als ik, maar ze begrijpen wel dat ze in hun vrijheden worden aangetast. Dat is trouwens bij elke staking zo, er is altijd maar een kleine kern die de grote meerderheid mobiliseert. Maar waarom is dat slecht?

  11. 18

    En dat de politie extreem geweldadig reageert blijkt wel uit het feit dat de burgemeester uit zichzelf zijn excuus aanbied, dat gebeurt niet zomaar hoor.

  12. 19

    @Freek:

    Er is een wezenlijk verschil tussen staken en rellen. Ik wil best respect hebben voor scholieren die door protest hun ongenoegen willen kenbaar maken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat de vertegenwoordigers van deze scholieren ergens een steekje hebben laten vallen waardoor een legitieme vertoon van macht is vervallen tot baldadige chaos. Wellicht biedt wat nieuwe lesstof bij maatschappijleer uitkomst.

  13. 20

    Freek mijn ironie is je ontgaan.

    Ik verbaas mij over de uitbarsting bij deze scholieren. Er lijkt iets te broeien. En Balkenende kan alleen maar roepen dat het verwerpelijk is en de Vries roept op tot hard optreden.

  14. 22

    Natuurlijk kunnen een stelletje blanke nerdjes uit de leerlingenraden van het vwo in rozendaal de kutmarokkaantjes uit de gettho’s in de randstad niet onder controle houden, het is naief om dat wel te verwachten. En dat vervolgens als argument gebruiken om meteen alle protesten te negeren.

  15. 23

    Ik zat eerder aan de scholierenvakbonden te denken dan aan de leerlingenraden voorzover dat niet overeenkomt. Kijk maar hoe ze worden overrompeld in plaats van dat ze de regie overnemen, lijkt mij nogal een kerrntaak van ze.

  16. 25

    Als de scolieren daadwerkelijk demonstreren tegen de kern van de zaak, dat het lesprogramma minder wordt, dan ben ik blij. Maar ik ben bang dat de scholieren enkel demonsteren omdat het mooi uit komt.
    Zeg nou zelf, ieder scholier wil minder les uren. Hoe minder hoe beter. En als je daar ook nog leuk voor kan rellen is dat geweldig. Zo was dat ook met de 2e fase stakingen. Mensen die er niks mee te maken hadden gingen staken voor het staken. Elke vrije uur is mooi meegenomen.

  17. 27

    @esgigt
    Dwars heeft er natuurlijk alle belang bij om weer eens wat jongeren te interesseren in GL…

    Blijft natuurlijk dat het gewoon een domme wet is. Een incidenteel uitvallende les moet nu gewoon vervangen worden. Of dat nu gebeurt door iemand die iets van het vak weet of niet… trieste betutteling.

  18. 28

    Vandaag bepalen de supermarktplunderingen en de “Hamas, hamas joden aan het gas” filmpjes het beeld van de scholierendemonstraties. Vakkundig afgeleid van waarom het werkelijk gaat,

    Waar gaat het dan om?

  19. 30

    @26: Dwars =/ GL, maar dat terzijde. Veel erger vind ik dat de CDA-staatssecretaris de bijeenkomst vrijdag op het Malieveld probeert tegen te houden via allerlei slinkse trucs. Wat nou recht op vrijheid van vergadering en betoging?

  20. 31

    De reacties hier zijn wel zeer kortzichtig vind ik, er is nl veel meer aan de hand: men heeft via internet tot deze wilde staking opgeroepen en men is erin geslaagd vele duizenden te mobiliseren in tientallen plaatsen in ons land; het zit dus blijkbaar met het gemeenschapsgevoel en organisatievermogen, alsmede computervaardigheden wel snor. Ten tweede volgt op ieder verlies van controle op de samenleving een paniekreactie van de overheid; die ziet de bui van een burgeroorlog al hangen als het geen lieve kindertjes waren geweest; Parijs, anyone? Als laatste punt kun je stellen dat als zoveel jongeren een vuist maken en de reactie het opsluiten of veroordelen is ipv inhoudelijke tegemoetkoming er wel degelijk grondig iets mis is in het onderwijs. En ja er broeit iets in het land, nl. Grote woede en opgekropte frustratie opgebouwd over de afgelopen jaren, en dankzij deze regering is het tegenwoordig overal oorlog. Onderschat de scholieren niet het zou weleens een voorbode kunnen zijn.