Dit weekend zag ik op Nieuwsuur een item over een Roemenen die zijn opgepakt voor skimmen. Een samenwerking tussen de Roemeense en Nederlandse politie leidde tot arrestaties. Geen fijne zaak natuurlijk; het kost de banken miljoenen. Maar er zit toch ook een bijzonder verhaal aan vast. De werkwijze van deze criminelen is verbluffend: ze maken de apparatuur in pinautomaten exact na.
Aan het woord was een Roemeense politieman. Op de vraag hoe het komt dat vooral Roemenen zo actief zijn op dit gebied, gaf hij twee antwoorden. Ten eerste dat het niet alleen Roemenen zijn die zich met deze praktijken bezig houden. Ten tweede dat met de kennis die ze opdoen in het Roemeense onderwijssysteem dergelijke technologie goed is na te maken. Kun je burgers ook te slim maken?
Opmerkelijk en ik zocht naar aanwijzingen in de statistieken: krijgen ze daar meer en beter onderwijs in technische vakken? Zou onderstaande grafiek een deel van de verklaring geven?
Roemeense kinderen van 15 jaar besteden per week het meeste tijd aan huiswerk van alle Europeanen. Het percentage dat meer dan 4 uur per week aan huiswerk besteedt is daar het hoogst: vooral in het vak Science. In Nederland besteden de meeste kinderen minder dan 2 uur (wij hebben dan wel bijna de meeste schooluren in Europa: zou dat particulier initiatief al bij voorbaat ontmoedigen?).
Ik dacht aan mijn vader, die als kind zelf radio’s bouwde. Het bouwpakket van Philips zag ik onlangs in het museum voor Beeld en Geluid in Hilversum. Hij leerde niet alleen op school rekenen, maar ook spelenderwijs het vak elektrotechniek: thuis wel te verstaan. Hij werd ingenieur en maakte dingen die ook over de hele wereld werden verkocht.
Laten we ook eens een delegatie naar Roemenië sturen, en niet alleen naar Finland, om te zien waarom kinderen daar méér tijd besteden aan hun huiswerk. Is het ouderbetrokkenheid? Of is het een route naar meer welvaart? Ben benieuwd, als iemand het weet, laat even een reactie achter.
Key Education Data 2012, European Commission |
Reacties (4)
Raar stuk. Alsof zo’n statistiek iets zegt over technisch talent en het crimineel gebruik van techniek.
De Kelten waren de metallurgen van Europa (lees Romeinse rijk) en toch werden ze niet gewaardeerd en verslagen, onderworpen. De kennis ging achteruit. Onderwijs heeft daar niets mee van doen.
Geef mij een verhaal over talent, kennis, macht, geld verdienen enz.
Natuurlijk moet men een techniek leren, natuurlijk willen ze rijk worden. Maar of onderwijs de enkelvoudig belangrijkste schakel in dit geheel is waag ik te betwijfelen.
En jouw vader? Ik heb ook met die dozen gespeeld en ben vermoedelijk van de leeftijd van jouw vader, misschien iets jonger. Maar ik kan me niet voorstellen dat die dozen de oorzaak van inventiviteit zijn. Eerder het tegendeel. Het geheel aan inspiratie, transpiratie (creativiteit dus) is zo complex dat ik niet aan een onderwijsstatistiek op zou willen hangen.
Waar komen die gegevens vandaan trouwens? EU?
Met de groei in huiswerkbegeleiding (waarbij je zo aan 9-12 u per week zit) zal het gemiddelde in Nederland misschien ook wel toenemen…
Roemeense jeugd wordt a.g.v. een algehele lager economische peil minder afgeleid. Nauwelijks vertier/ voorzieningen, geen overvloed van spullen/ winkels, scooters, worden niet doodgegooid met de modernste mobieltjes/ apps enz.enz. Daardoor hebben ze zeeën tijd zich te volledig op 1 studie te concentreren, álle energie in 1 sport te steken (zie b.v. de wagonladingen tennissters uit het Oostblok) of 1 bepaald probleem helemaal te doorgronden als de technische werking van een (gestolen) pinsleuf. Patatgeneratie kennen ze daar niet…
Omdat hier alles al voor het grijpen en vast ligt, alles van de wieg tot het graf is geregeld, raakt hun aandacht grotendeels verstrooid en versnipperd. Uitblinken vergt uiterste concentratie kost teveel tijd is vermoeiend. Men plempt hooguit wat flarden van ideeën die echter als braaksel de cloud van sociale media vormen. Deze worden echter door een handvol nerds omgezet in nieuwe apps die ze vervolgens bij DWDD komen promoten. B.v. een app waardoor je bepaalde bedrijfseconomische ontwikkelingen uit twitterberichten kan distilleren waardoor je op de beurs een half uur “voorsprong” hebt.
*zich dan afvraagt wat er dan gebeurt als iederéén zo’n app heeft*
Misschien zijn de Roemenen wel de oplossing voor het tekort aan technici, http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5288/Binnenland/article/detail/3181515/2012/02/15/Kabinet-moet-numeri-fixi-beroepsonderwijs-snel-invoeren.dhtml. Wat mij opvalt dat de klagende bedrijven nooit overwegende salarissen van technici te verhogen, dat zou de ultieme marktwerking zijn, maar nu zal ik wel iets niet goed hebben begrepen. Salarissen gaan omlaag om met het buitenland te concurreren, maar nooit omhoog om een beroep als loodgieter, electicien of ingenieur antrekkelijker te maken.