Rijden op Schapenpis

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

schaapZo af en toe sijpelt er wel eens een interessant berichtje door over biodiesel, ook op sargasso.nl. Meestal wordt met biodiesel bedoeld de standaard diesel die we al lang kennen welke wordt vermengd met een beetje biologisch spul, de olie- en autoindustrie vinden dit wel “bio”. Sommige mensen gaan echter al een stap verder en produceren thuis zelf hun eigen biodiesel.

Rijden op slaolie is natuurlijk veel beter. Veel auto’s met dieselmotoren kunnen zonder aanpassing, of na een kleine aanpassing rijden op PPO (pure plantaardige olie). Dit kan bijvoorbeeld gloednieuwe zonnebloem olie van de ALDI zijn maar ook gebruikte plantaardige olie van de McDonalds.

Het aller aller beste is natuurlijk helemaal bio, hoewel geen diesel, namelijk: schapenpis. In Engeland rijden tegenwoordig dus bussen “op” schapenpis. Is rijden op pis een goed idee of niet ? Gezeik daar hebben we immers meer dan genoeg van.

P.S. en als toegift: Chicken Powerrr !
UPDATE: reageerder Spuyt12 wijst terecht op het feit dat de schapenurine geen brandstof o.i.d. is maar alleen een middel om de uitstoot van diesel schoon te maken. Zelf had ik het berichtje opgepikt op Planet Internet, waar het nu nog steeds staat; “Urine als brandstof“. In het Guardian artikel staat echter heel iets anders dan in het Planet artikel, maar ik had het Planet artikel gelezen en daarna gelinkt naar het Guardian artikel, aangezien dat als bron werd genoemd door Planet. Conclusie: Planet Internet niet meer geloven, en de Engelse bussen moeten maar op slaolie gaan rijden dan hebben ze die schapenpis helemaal niet nodig.

Reacties (25)

#1 Spuyt 12

Als ik het goed begrijp rijdt de bus niet echt op pis, maar wordt dat geïnjecteerd in de uitlaatgassen om schadelijke stoffen om te zetten naar onschadelijke(r) stoffen.

  • Volgende discussie
#2 Spuyt 12

rijdt? tsk…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 KingKoen

Of een vrachtwagen op kippenvet:

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=616

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Degtyarev Pekhotny

@Spuyt12; correct. Ze rijden helemaal niet op schapenurine. Ik zal het berichtje even aanpassen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 phonkee

Hoeveel hectare landbouwgrond heb je nodig om 1 auto een jaar op biodiesel te laten rijden?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Degtyarev Pekhotny

Geen idee maar vooralsnog schijnt de gemiddelde slaolierijder zo’n 1000 euro per jaar te besparen. En dan kopen ze het gewoon per losse liters in de supermarkt.

zie:

http://www.baseportal.com/cgi-bin/baseportal.pl?htx=/fmsonl/ppo

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 NoName

@phonkee,

Stel 20.000KM per jaar met een verbruik van 1 op 10 is 2000 brandstof per jaar.

Wat ik heb kunnen vinden is dat de olieopbrengst van koolzaad grofweg kan variëren van 1290 tot 1720 kg olie/ha per jaar en de olieopbrengst van oliepalmen zo’n 10.000 liter per hectare per jaar is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 KingKoen2003
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 KingKoen2003

@ NoName

Je maakt een rekenfoutje volgens mij. Je rijdt geen 1 op 10 met koolzaad als brandstof. De energie inhoud is wat lager dan benzine of diesel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Degtyarev Pekhotny

volgens intermediair zou je voor alle NL auto’s 3/4 van de oppervlakte van NL moeten beplanten. Maar ja dat is koolzaad.

http://www2.intermediair.nl/artikel.jsp?id=79140

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Degtyarev Pekhotny

Op dat forum van die slaolierijders wat ik hierboven link zeggen ze dat het verschil tussen slaolie en normale diesel helemaal niet zo groot is, en dat zijn ervaringsdeskundigen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Carlos

The urea-injection system was developed by Darlington-based engine manufacturer Cummins.
Ha Cummins! Dat is hetzelfde bedrijf dat noodgeneratoren naar China exporteert, wat een zieners!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 KingKoen2003

@11
Dat is dus sla-olie en geen lijnzaad olie…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Degtyarev Pekhotny

Slaolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, werkt allemaal even goed. En, belangrijker, het is allemaal goedkoper dan bij het tankstation, en de reden is als volgt: accijns. Zodra ze op het tankstation slaolie gaan verkopen komt er accijns op. Zodra de EU lucht van krijgt van deze oneerlijke concurrentie krijgen we accijns op plantaardige olie. Dus als je een diesel hebt; op naar de ALDI. Nu het nog kan. Geen schapenpis in je tank gieten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Spuyt 12

De discussie hoeveel je moet beplanten hebben we geloof ik al eens gehad. (wanneer komen de oude comments terug?)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Degtyarev Pekhotny

Wellicht binnenkort.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 NoName

@KingKoen2003, die 1 op 10 was ook maar een voorbeeld, een beetje diesel is een stuk zuiniger maar er is inderdaad wat prestatieverlies tov diesel.

@DP, ik geloof dat je zelfs accijns af moet dragen als je zelf biodiesel maakt (dus het omzetten van sla of andere olie in biodiesel) omdat je dan als brandstofproducent word gezien.

Ik weet dat dit in Engeland zo is, hier in Nederland zou ik het na moeten zoeken, maar zoals je zelf al zegt “Zodra de EU lucht van krijgt van deze oneerlijke concurrentie krijgen we accijns op plantaardige olie.” het gaat ze tenslotte meer om de economie als het milieu.

De man in dit linkje heeft het allemaal wat groter aangepakt: http://www.rerorust.de/index_nl.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Spuyt 12

Volgens mij is het in Nederland verboden biodiesel te gebruiken zonder vergunning? (Er staat me zoiets bij)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Degtyarev Pekhotny

Voor zover ik weet is er geen accijns op slaolie zolang je het niet als brandstof verkoopt.Er zijn auto’s die er op rijden. Of biodiesel maken, “a different ballgame” , verboden is, weet ik niet, ik weet wel dat ze pas accijns kunnen heffen als je het verkoopt als brandstof. Als ik zelf voor eigen gebruik bier maak kunnen ze toch ook geen accijns heffen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Degtyarev Pekhotny

Maar goed ik zie hier dat de diesel bij de shell en esso ongeveer een euro/liter is.
http://www.brandstofprijzen.nl/

Zonnebloemolie van de ALDI is 59 cent. Verschil is 40 cent. Scheelt dus 800 euro op jaarbasis bij 1 op 10, 20.000 km/jaar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Degtyarev Pekhotny

Volgens dit linkje is het inderdaad verboden, op plantaardige olie rijden.

http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/607

Waarom verbaast mij dat weer niks :/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Degtyarev Pekhotny

Maar goed dit klinkt beter, van het CDA forum,

“gebruik koolzaadolie en slaolie

Auteur: mr.drs.j.g.c. van schaik (—.adsl.wanadoo.nl)
Datum: 02/09/04 09:52

Ik ben een fervent voorstander van het gebruik van biobrandstoffen in mijn auto. Het is uiterst millieuvriendelijk, en legt geen beslag op fossielel brandstoffen. Iedereen kan om te beginnen rustig een aanzienlijk percentage slaolie of koolzaadolie bijmengen bij je dieselolie, en ik doe dat dan ook, (zie het forumonderwerp “Jouw kestie” en “rijden op slaolie”) maar voor gebruik van pure biobrandstof is een (kleine) aanpassing van de auto nodig. Als ik echter vervolgens (noodgedwongen) in Duitsland mijn diesel om wil bouwen voor het gebruik van puur koolzaadolie (kosten: een paar honderd euro, maar je rijdt verder ingevolge richtlijn 2003/30/EG wel accijnsvrij) en ik bij de RDW en de Motorrijtuigenbelasting navraag welke consequenties dat heeft voor mijn kentekenbewijs en de wegenbelasting (behoor je van vrijgesteld te worden), lijkt het wel of men het in Keulen hoort donderen. Dat terwijl de Nederlandse overheid verplicht is om uiterlijk 31 december 2004 alle wet- en regelgeving, ook de bestuursrechtelijke en fiscale, met betrekking tot het rijden op zuivere biobrandstof in werking te hebben laten treden, en het publiek in brede kring dient voor te lichten over het gebruik daarvan. ”

http://afdelingen.cda.nl/debat/read.php?f=119&i=2&t=2

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Pelayo

Er zijn grafieken online beschikbaar waaruit blijkt dat olievelden die horizontale boorgaten hebben een hubbert-curve hebben die geen zuivere klokvorm hebben maar meer neigen naar een zaagtand. Het voorbeeld van de link is een saoedisch veld. De productievermindering van de noordzeevelden is momenteel 17% per jaar. Zeventien procent!

Mijn inschatting is dat mobiliteit an sich, en onze verslaving daaraan aan een heroverweging toe is. En dan gebruiken we de slaolie waar het voor is:

Recept:

Vinegraitte

3 eetl. slaolie
1 1/2 eetl. wijnazijn.
1 theel. mosterd
1 theel. honing
evt. paar blaadje verse dragon
snufje peper en zout

Snijdt de dragonblaadjes, indien voorradig, klein en meng alle ingerdienten in een kom. Sla met een garde totdat de saus dik en lobbig wordt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie