Rel om foto Turkse ministersvrouw

Bewust Apart Lunchen (BAL)... In Turkije is opschudding ontstaan om een krantenfoto van een ministersvrouw die apart van haar man de lunch nuttigt. De situatie was als volgt: AKP minister van Transport zit met een groep heren rond de tafel in een restaurant. Vijf minuten later komt zijn vrouw binnen en terwijl er nog plaats is aan tafel bij het gezelschap gaat zij gedwee in haar eentje aan een tafeltje ernaast zitten. Een van de heren zit zelfs naast een lege stoel met zijn rug naar de ministersvrouw ? De AKP van premier Erdogan is een conservatieve islamitische partij die bij haar aantreden met argus-ogen werd bekeken, maar die er in de laatste jaren alles aan heeft gedaan zich te profileren als de islamitische versie de Europese christen-democratische partijen. Echter een dergelijk voorval met een kruiperige ministersvrouw doet aanhangers van een seculier Turkije vol verontwaardiging reageren, zo ook het weblog Turkish Torque:

But is this how the AKP will bridge the “civilizational divide” between Muslim-East and the Christian-West? Is this how Prime Minister Erdogan offers Turkey to the EU as a role model to prevent the “clash of civilizations”? In no other European country would a Minister’s wife eat her food alone just a few feet away from her powerful husband and his companions… (TurkishTorque)

Turkish Torque spreekt in een volgpost over een sociaal contract waarin het niet zozeer gaat om “mannen die vrouwen onderdrukken” maar eerder om een formule waarin ook de vrouwen toestemmen altijd als slachtoffer te worden gezien. Dit doet mij denken aan de bekeerde en voormalig hinderlijk-gevolgde moslima Jolanda die gisteren in het nieuws was. Wat haar persoonlijke beweegredenen zijn geweest om haar Hollandse vrijheden op te geven voor een burka zal ik wel nooit begrijpen. Maar ook zij stemde toe in een sociaal contract om altijd tweede viool te spelen. Rest mij nu nog af te sluiten met een wanhopige quote van de pro-Europese Turkse collega-logger over het toekomstperspectief van zijn land:

I’m one of those who believe that, unless one half of a nation achieves EQUALITY in that invisible social contract, a country can never achieve the economic, social and political development levels seen in the West today. (TurkishTorque)

  1. 1

    In wezen is het al behoorlijk emancipatoir dat deze foto genomen/gepubliceerd/geschandaliseerd wordt.
    Sociale schizofrenie.
    Het zal toch van vrouwen moeten komen, social changes.

  2. 3

    ‘Het zal toch van vrouwen moeten komen, social changes.’

    Het begint met een ‘h’ en het eindigt met…oofddoekjes!

    Oftewel, alle hoofddoekjes de wereld uit, lijkt me een prachtig begin. Laat alle moslimvrouwen het teken van fundamentalisme verbranden!

  3. 4

    Wel Jacobine, we zijn het zeldzaam eens.
    Uiteraard kan ik niet 100% voor een verbod zijn, veel voors&tegens, maar àls er beslist moet worden, dan kantel ik naar een tegen.

  4. 5

    Alsi k een lunchbespreking heb met mijn collega’s heb ik ook liever niet dat iemand die daar niet mee te maken heeft erbij komt zitten. Dat verstoort de vergadering!

  5. 8

    Maar als iemand nu om wat voor reden dan ook niet met anderen aan een tafel wilt zitten, waarom zou diegene dat dan omwille van vrijheid en gelijkheid dan toch MOETEN? Storm in een glaswater. In een oprechte democratie moet iedereen doen wat ie wil als ie daar anderen niet fysiek mee hindert.

  6. 9

    Nope, niet akkoord, Caprio.
    Deze afbeelding duidt een waarde. Of het nu gaat om haar privébeslissing: het is een symbool voor iets wat vandaag absoluut aan de orde is. Het mediterrane machismo.
    In het latijnse amerika kan dat opwindend zijn, in het noordelijke een privézaak, maar op het byzantijnse slagveld waar er omtrent emancipatie en toetreding van het Turkse banier met het Oude Europa gaat -het is het oprechte afvragen wanneer er een Rosa Parks opstaat en gaat Zitten.

  7. 10

    Caprio heeft de strekking van het bericht duidelijk niet begrepen.

    Natuurlijk heeft iedereen het recht om alleen aan een tafel te gaan zitten. De vraag is alleen of daar hier sprake van is, of dat mevrouw wordt geacht aan een andere tafel te gaan zitten. Stel de mannen waren wit en de vrouw was zwart (of een zwarte man), zou het dan duidelijker zijn?

  8. 11

    Ik kan mij na de orkaan in New Orleans nog de rel om bijschriften bij 2 foto’s herinneren. Ook toen was het niet maar dan een rel die gesmoord werd in de constatering dat niemand het fijne er van wist.

  9. 12

    Als mijn vrouw minister was en aan het lunchen met belangrijke heren en dames dan ging ik daar ook niet gezellig aanschuiven en meelunchen.

    Voor zo’n minister is zo’n lunch gewoon werk en daar hebben buitenstaanders niks te zoeken. Zeker niet als je tijdens de lunch over iets aan het onderhandelen bent of zo.

  10. 13

    @DP

    Lijkt me nogal asociaal om je 1) je vrouw buitenstaande te noemen en 2) je vrouw op zo’n manier te behandelen terwijl je ook na de lunch kunt gaan vergaderen.

    Dit soort kleine voorbeelden tonen het obsessieve “goed-praten-gedrag” aan waar mensen zoals jij onder lijden.

  11. 15

    Als DP mijn man was, dan mocht hij ook niet bij mij aan tafel zitten, maar dat is niet de quintessens hier!

    Als dit een werkoverleg zou zijn, slegs vir leeden, wat doet deze vrouw dan überhaubt in die ruimte?

  12. 17

    @TRS: je schetst het beeld zoals dat op menig school, werkplaats het geval is. Overigens heb ik nooit spanning ervaren tijdens een dergelijke segregatie, volgens mij voelen verschillende ethniciteiten zich gewoon prettiger binnen de eigen zuil, zal ik maar zeggen. Ik zie het probleem niet. Vooralsnog ga ik ervan uit dat de vrouw net zo goed vrijwillig daar zo kan zitten. De ‘strekking’ zoals jij die denkt te zien, zie ik evengoed niet. Nu jij …

  13. 18

    “je schetst het beeld zoals dat op menig school, werkplaats het geval is.”

    kun je deze uitspraak toelichten?

    Verder is vrijwilligheid is vaag begrip. In afrika werken veel, zo niet de meeste vrouwen “vrijwillig” en actief mee aan vrouwenbesnijdenis. Snap je nu wat ik bedoel?