Quote van de Dag: Weer uitstel vrije postmarkt

“Heemskerk toont zich onbetrouwbaar voor de consument maar de beste belangenbehartiger van monopolist TNT. […] Dat kan natuurlijk alleen omdat TNT het monopolie heeft voor geadresseerde post tot 50 gram.”

VVD-kamerlid Aptroot reageert op het uitstel van de vrije postmarkt door staatssecretaris Heemskerk (EZ) en de verhoging van de kerstzegels met 17 procent.

  1. 1

    Ja, eh, ik vond t sympathiek dat de PTT (later TPG, toen TNT) met een Kerstzegel op de proppen kwam. Zijn ze niet verplicht, lijkt me. En ze hebben de prijs zes jaar lang ongemoeid gelaten.

    Evengoed koop ik graag mijn postzegels zo goedkoop mogelijk.

    Wat mij eerder stoort (understatement) is dat je op Postkantoren sinds enkele jaren niet meer één losse postzegel kan kopen. Dat zou per ommegaande weer toegestaan moeten worden!

  2. 2

    Als de arbeidsvoorwaarden van postbezorgers goed geregeld worden komt die vrije postmarkt vanzelf. Daarnaast neemt de markt van geadresseerde post sowieso af vanwege de toename van e-mail etc. Wat zit de VVD nu te zeuren?

  3. 3

    Als ik het goed lees had TNT het afgelopen jaar voor hun postzegels kunnen vragen wat ze wilden, aangezien de OPTA daar geen zeggenschap over had. Dan hebben ze zich het afgelopen jaar toch redelijk sympathiek gedragen. Misschien had Aptroot zich daar druk over moeten maken. Kennelijk zijn wij het afgelopen jaar overgeleverd geweest aan de goedheid van Peter Bakker en kornuiten.

    Dan de prijsverhoging: 17% in 6 jaar is 2,65 procent per jaar, dat lijkt mij redelijk.

    Ik durf overigens te voorspellen dat als de anderen nu ook op contractbasis moeten gaan werken de post de komende jaren niet goedkoper gaat worden… :-)

  4. 4

    Zie onder het kopje ´prijsoorlog´ in dit artikel wie er in 2007 al stonden te trappelen om Sandd bijvoorbeeld over te nemen. We hebben er echter het volste vertrouwen in, dat deze voormalige monopolisten na liberalisering van de markt plotseling een open en transparante volledig vrije markt zullen creëren, en dat zij natuurlijk geen prijsafspraken met elkaar zullen maken, ook niet stilzwijgend. En toen kwam er een olifant met een hele lange snuit…

  5. 6

    Een prijsoorlog ja, dat klopt. Een prijsoorlog om “primair TNT Post op de
    eigen thuismarkt te treffen in de harde cashflow, daar waar het het meeste pijn doet”, en jammer “voor de andere
    grote concurrent van La Poste: Deutsche Post”, die “zitten dan immers met Selekt
    Mail Nederland in dezelfde prijsoorlog”.