“Je kunt als bedrijf wel vinden dat kranten goedkoop zijn, maar uit onderzoeken blijkt dat lezers krantenabonnementen duur vinden. De vraag is hoever je de prijzen kan opdrijven voordat klanten weglopen.”
(Woordvoerder Wegener)
Het is curieus dat insiders in de krantenbusiness zo van mening kunnen verschillen over zoiets fundamenteels als de prijs van hun product. Bovenstaande quote komt van het Nederlandse krantenconcern Wegener, en was een reactie op de uitspraak van de topman van de concurrent, Christian van Thillo van de Persgroep (o.a. de Volkskrant) dat kranten nog altijd spotgoedkoop zijn. Nu heeft de Persgroep net een verdubbeling van de nettowinst naar 64 miljoen euro getoond. Dus daar hoor je niemand over. Maar het zit er niet in dat de advertentieomzet nog ouderwets gaat stijgen in deze internettijden. De prijs van de grondstof papier zal naar verwachting ook gaan stijgen. Dus voorspelt (lees: wil) Van Thillo dat de prijzen van kranten de komende jaren gaan stijgen. Bij Wegener geloven ze daar dus niet in. En waarschijnlijk terecht. Maar als je niet meer geld voor een papieren krant kunt gaan vragen dan is het niet denkbeeldig dat er voor het eind van het decennium een landelijke papieren krant gaat omvallen. Is dat erg? Of zitten we nu zo ruim in het aanbod van nieuws, achtergrond en opinie dat het verdwijnen van zo’n papieren krant niets uitmaakt?
Reacties (8)
Ik voorzie überhaupt het verdwijnen van de papieren krant als medium. Ik kom net terug van vakantie in London, het aantal mensen dat daar in de ondergrondse de krant leest via bv een Ipad is veel groter dan hen die zich nog met drukinkt aan de vingers door, een ongemakkelijk te lezen, papieren exemplaar heen worstelen.
Sinds ik internet heb, thuis en op mijn werk lees ik geen enkele papieren nieuwsdrager meer.
“Nu heeft de Persgroep net een verdubbeling van de nettowinst naar 64 miljoen euro getoond.”
Ja, maar hoeveel droegen de krantenafdelingen bij aan die winst? Ik vermoed dat het merendeel komt van de magazines, tv-zenders (waaronder de grootste commerciële zenders van Vlaanderen), radiokanalen en drukkerij-activiteiten die ook allemaal van De Persgroep deel uitmaken.
De vraag is hoever je de prijzen kan opdrijven voordat klanten weglopen.
De vraag is meer wanneer papier als informatiedrager voor vluchtig nieuws zich definief zal voegen in de eeuwige jachtvelden der mediadragers bij onder andere gegroefd vinyl als drager voor muziek, magnetische tape als drager voor film, de dia als drager voor beeld en het kleitablet als drager voor schrift.
@3: Ik zie vinyl nog wel langer drager van muziek blijven dan de krant drager van nieuws.
Hoe zit het trouwens met het aantal krantenabbo’s in Nederland? Hebben we het eigenlijk nog wel over een relevant medium?
De eerste digitale drager die zich vrijwel moeiteloos vijfhonderd jaar laat bewaren, moet ik nog tegenkomen.
/Nee, dat geldt niet voor kranten-papier, dat weet ik ook wel.
Wat overblijft zijn gratis kranten zoals spits en metro. Kost niks, wordt in de trein dus nog gewoon gelezen, en valt dus advertentiegeld uit te halen.
@6 Wat overblijft? Daar is er ook al eentje omgevallen, en de overige drie staan er ook niet al te florisant voor. ‘Kost niks’ is geen voordeel wanneer die andere inkomstenbron, advetentiegelden, opdroogt.
Ik weet niet of de mensen hier 20 jaar geleden ook al de krant lazen maar het niveau van de verslaggeving is met een raket de grond in geboord.
Het probleem van de krant:
continue stijgende kosten +
continue dalende abonnee-aantallen
dat leidt tot een voortdurend omzetgedreven beleid en heeft een hausse aan bestuurlijke ego’s met zich meegebracht die dachten dat ze de krant persoonlijk gingen redden met een zus of zo katern, een “restyling”, een verbeterde shop; allemaal troep waarvoor nog geen lezer ooit een abonnement heeft afgesloten.
In plaats van de krant te redden met een goede redactie: met leuke stukjes van leuke mensen die je niet ergens anders vindt, komt er dan weer een hol katern bij om de adverteerder een plezier te doen. Tegelijk worden die redactieleden afgeknepen en kunnen ze tegen een krap salaris de halve krant volschrijven. Dat zie je eraan af. Een gestresste redactie schrijft waardeloos; ook als het een goede redactie is. Meer mensen zeggen op. En de krant glijdt verder af naar iets dat je nog niet gratis zou willen hebben.
Het is net Ajax.