Quote du Jour | “Black” is a construct

SargQdJ09

Both phenomena, of blacks who chose to pass and of blacks who could but abstained, illustrate the porous reality of race, and more crucially, how it’s distinct from ethnicity. On one hand, “black” is a statement of identity. It describes a certain culture and a certain history, tied to the lives and experiences of enslaved Africans and their descendants. It’s a fluid culture, with room for a huge variety of people, from whites, to blacks, to people of Latin American and Caribbean descent.

On the other hand, however, it describes the bottom rung in the American racial hierarchy. It’s a construct, but it was built from physical features, as colonial Americans took Africans, made them slaves, and made them “black.”

Rachel Dolezal gaat al tien jaar door het leven als zwarte vrouw. Ze is voorzitter van de NAACP in Spokane en universitair docent Afrikaanse kunst in de afdeling African Studies aan de universiteit aan Eastern Washington University.

Nadat de verdenking ontstond dat Dolezal zelf dreigbrieven had gepost in de postbus van haar NAACP-afdeling, besloten haar ouders haar echter te ‘outen’ als blank.

Je moet niet liegen over wie je bent en wat je achtergrond is, vinden zij. Dolezal bleek haar halve biografie gefingeerd te hebben, inclusief foto’s met een zwarte vader die haar vader niet bleek te zijn.

Twitter drijft inmiddels al twee dagen de spot met Dolezal, en één gewiekste trol heeft de kwestie zelfs succesvol aangegrepen om het hele bedrijf van social justice activism op de hak te nemen, door met dezelfde verontwaardiging alle argumenten van LGTB-, gekleurde en moslimactivisten te parodiëren.

‘Ik ben in het verkeerde lichaam geboren’, zo houdt Godfrey Elfwick vol, en ‘als jullie mij niet accepteren zoals ik werkelijk ben, is dat net zo bevooroordeeld als wanneer je transgenders niet gelooft.’ De hashtag #WrongSkin is inmiddels de hele wereld overgegaan.

Alle gekkigheid daargelaten, betoogt Jamelle Bouie dat de zaak Dolezal ondanks alle problematische aspecten daarvan best een serieuze vraag oproept. Want ‘ras’ is, zo laat hij aan de hand van diverse voorbeelden zien, wel degelijk fluïde en wie er als ‘blank’ wordt bestempeld en wie tot ‘zwart’, mag dan wortelen in biologische kenmerken, het is in hoge mate een sociale constructie.

Ik ben geneigd hem daarin bij te vallen. Zo was er een tijd in de Amerikaanse geschiedenis dat Joden, Italianen en Ieren niet als ‘blank’ beschouwd werden.

“What is an Irishman but a nigger turned inside out?”, vraagt de premiejager Jellon Lamb in The Proposition (2005), in een echo van dergelijk racisme.

Kort en goed is het onderscheid tussen ‘blank’ en ‘niet-blank’ in het leven geroepen om alles wat niet blank genoeg is uit te kunnen sluiten, uitgaande van de notie van blanke superioriteit.

Sta daar even bij stil, volgende keer dat je het woord ‘allochtoon’ leest, of je bij Opsporing Verzocht verneemt dat de dader ‘getint’ is, of wanneer populistische politici of media de angst voor een immigratiegolf aan Roemenen en Bulgaren aanwakkeren: daarmee worden hele groepen mensen impliciet bestempeld als ‘niet blank genoeg’.

  1. 1

    @0: Je weet dat The Proposition fictie is en zich bovendien niet in Amerika afspeelt, maar in het (slavernijloze, maar uiteraard wel met een geschiedenis van strafkolonies opgezadelde) Australië van de 19e eeuw?

  2. 5

    “Sta daar even bij stil, volgende keer dat je het woord ‘allochtoon’ leest, of je bij Opsporing Verzocht verneemt dat de dader ‘getint’ is, of…..daarmee worden hele groepen mensen impliciet bestempeld als ‘niet blank genoeg’.”

    Bij opsporing verzocht is de kleur van een persoon belangrijk (bijv getint) om praktische redenen lijkt mij. Het is lastig om daders/verdachten te signaleren wanneer je niet weet hoe ze eruit zien. Daar schuilt geen impliciete bestempeling van “niet blank genoeg” achter. Bij opsporing verzocht zullen ze niet snel allochtoon zeggen, aangezien dat niets over je kleur zegt…..

  3. 6

    De echte vraag is natuurlijk hoe het kan dat iemand die al tien jaar lang als voorman van de zwarte gemeenschap in Spokane door het leven gaat -en dus dagelijks omringt wordt door andere zwarten- nu pas ge-out wordt. En dan niet door diezelfde zwarte gemeenschap maar door haar eigen ouders.

    Volgens mij is er echt iets serieus mis met zo’n clubje.

  4. 8

    Ik heb Wikpedia er maar eens bijgehaald, voor wat perspectief.

    According to the 2010 Census, Spokane had a population of 208,916

    Dus zo’n beetje Tilburg.

    The racial makeup of the city was 86.7% White, 2.3% African American, (…) 4.6% from two or more races

    .

    Dat zullen zo’n tien- tot vijftienduizend inwoners met Afrikaanse roots zijn. Hoeveel zullen er daarvan actief zijn in de burgerrechtenbeweging? Een paar honderd? Blijkbaar heeft die mevrouw het vertrouwen van die mensen gewonnen. Dat is alles. Het gaat dus zeker niet over een 21e eeuwse MLK die van haar voetstuk is gevallen.

  5. 9

    Zwarte piet mag niet van sargasso, 10 jaar lang zwarte piet spelen krijgt op deze website meer sympathie. Vreemd.

    Kort en goed is het onderscheid tussen ‘blank’ en ‘niet-blank’ in het leven geroepen om alles wat niet blank genoeg is uit te kunnen sluiten, uitgaande van de notie van blanke superioriteit.

    Ik wacht op gelekte documenten uit de protocollen der blanke wijzen die dit bevestigen.

    Sta daar even bij stil, volgende keer dat je het woord ‘allochtoon’ leest, of je bij Opsporing Verzocht verneemt dat de dader ‘getint’ is, of wanneer populistische politici of media de angst voor een immigratiegolf aan Roemenen en Bulgaren aanwakkeren: daarmee worden hele groepen mensen impliciet bestempeld als ‘niet blank genoeg’.

    Sta je daar even bij stil, dat de grenzen wagenwijd open moeten en feiten over allochtonen verzwegen moeten worden omdat Nederlanders te blank zijn.