Veronica had het bericht ook onder de film Philadelphia, maar nu hoor ik er verder niets meer over.
#5
Michiel
Balkenende om 1/2 10 op de buis
#6
Rev
Apartheid? :/
#7
toinerz
Teletekst meldt het inmiddels.
#8
mark
Wie had dit zien aankomen……
#9
mark
Balkenende zal binnen een half uur op ALLE radio en tv-zenders het volk toespreken.
#10
Thijs
Hmm, ik hou niet zo van pre-emptive. Vrede zij met hem.
#11
Carlos
Wij zullen binnenkort uitgebreid aandacht besteden aan de prins zijn laatste wens: het redden van het bos in Kalimantan.
#12
toinerz
Jamie’s Kitchen (net5) gaat toch wel door?
#13
mark
Ik ben benieuwd naar de spreekkoren in de huiskamers van Feyenoordfans.
#14
roonalt
het voetbal is gelukig weer bezig, op NL3.
2-1 voor feyenoord!
#15
Sik
Moet ie weer naar Juliana…
#16
Carlos
..en kan ie weer een biertje drinken met Freddy Heineken.
#17
dreadloki
Ach, het ruimt lekker op.
#18
larie
@dreadloki
Jouw reactie laat me beseffen dat wij welliswaar op dezelfde planeet wonen maar wel in een andere wereld leven.
#19
dreadloki
Vast.
#20
larie
Een enorm of postcarnavalesk verschil ?
#21
Crach
Wie was Prins Berhart?
o ja.
#22
yatta
Hij heeft in ieder geval genoten van het leven, ik vond het een mooi ventje.
#23
larie
Ik snap de trend hier niet en vind sommige reacties smakeloos. Wie of wat de overledene is/was doet er niet toe het interesseerd me ook niet. Dat lijkepikken vind ik stuitend. Doet me denken aan uitlatingen vorige maand van een Schotse komiek waar ik een zwak voor had ( Billy Connolly) over de naderende executie van Ken Bigley. Hij zei: KEN BIGLEY? I WISH THEY WOULD GET ON WITH IT…
Zelfde orde van grootte, small people.
ik ga naar bed..bah
#24
Crach
Misschien kunnen we een hyper-ontopic inlassen; bvb. bij deze post:
Waarom nodigen wij in hemelsnaam een koningshuis?
Ik bedoel -de absurditeit dat, wanneer een roowjal een scheet in het openbaar zou laten, hoorbaar tot en met op CNN, /tegenover/ wanneer een koningskloot van NL een complete fraude opzet, of wanneer een BelgKoningskloot een buitenechtelijk kind heeft…
hoe stop je die kostelijke (…) grap ?
En bij uitbreiding: wie zou een goede Nederlandse/Belgische verkozen president zijn?
#25
Arthur
En als vervolg op Crach
#26
dreadloki
Als er iemand wars is van trends ben ik het wel. Het model van mijn kapsel is verdomme van ver v
#27
Crach
hmm, interessante gedachte.
Dus we laten alles wat het is, en zijn boos als Het Wat Het Is iets niet doet wat we denken dat ie moet doen zoals het hoort.
Want dat is wat het inteeltgebeuren vertegenwoordigt.
Dus: waarom een Koningshuisch?
> Arthur mag niet meer meedoen want die vindt het fijn zoals Ze Zijn.
#28
Olaf
Ik ben altijd al voor een democratisch gekozen koning geweest.
#29
caprio
Gaan we nog een mooie democratische staatsbegrafenis krijgen voor de SS-er Bernhard die Arnhem verraden heeft, waarvoor zijn broer en de hele SS hap hem nog wil bedanken overigens, dat is er in alle stilte nooit helemaal van gekomen, hij is nu eindelijk in het duizendjarige rijk.
#30
Lilith
Voor de 3e keer het hele circus in touw (van het Noordeinde naar Delft in de rouwkoets) waardoor heel Den Haag weer op z’n kop staat (door de toegestroomde mensenmassa die zogenaamd een laatste eer willen bewijzen maar meer het gedrag vertonen van een zwerm mensen die staan te trappelen voor de uitverkoop bij Drie Doldwaze Dagen van de Bijenkorf en iedereen perse als eerste naar binnen wil).En dan heb ik nog niet eens over de straten die nu ineens brandschoon moeten zijn, alle fietsen die onverbiddelijk langs de route worden weggehaald, de onverstelbare langzaamheid van de stoet die voorbij glijdt en natuurlijk de extra bewaking ivm terrorisme etc. Maar dit is nog wel het ergste: ‘De gehele periode tot en met de uitvaart zullen de media overuren draaien. De NOS heeft ingevolge de Mediawet de plicht alle openbare onderdelen uit te zenden en die beschikbaar te stellen aan andere zendgemachtigden’.
#31
Arthur
Woei! Ik mag niet meer meedoen!
Gefeliciteerd, een ijzersterke zet voor alle open discussies, Crach
#32
Grobbo
Ik vind het belachelijk dat alle zenders hetzelfde uitzenden. De ware uitvaartfreak weet het toch wel te vinden, dat lukte met Hazes ook, en dat lukt nu ook wel.
Want waarom wordt er geen rekening gehouden met hen die het geen ene zier interesseert? Tuurlijk, het is triest voor Bea en de familie, maar om nu met het hele land zo te gaan jammeren om een man die een wild leven heeft geleefd, die controversieel was, en van wie de komende jaren nog moet blijken welke lijken er nog meer in de kast hangen, en die op 93 jarige leeftijd in het bijzijn van zijn kinderen is overleden… Dat is toch gewoon een goed einde?
Toen ik de tv aanzette zag ik vanmorgen verdomme weer Maartje van Weegen… nou ja, ik geloof dat de rest van de familie jonger en gezonder is, dus met een beetje mazzel zijn we weer voor 10 jaar van Maartje af.
#33
Crach
Bij wijze van spreken, Koning Arthur. Ooit al van tongue in cheek gehoord?
#34
Carlos
Ik had net m’n opa aan de lijn en die vertelde me dat hij in 1948 bijna overreden is door Prins Bernhard. Herr Prinz scheurde met z’n bolide door de Leidsestraat (!!!) en schepte bijna mijn opa die daar liep en opzij moest springen. Nu weet ik het zeker: Bernhard was een schoft.
#35
Dreknek
Misschien was uw opa wel een NSB’er of een winkeldief, Carlos.
#36
Grobbo
Nee, want NSB’ers hadden meer te eten dan andere mensen, en we hoorden net een paar dagen geleden dat de opa van Carlos in de oorlog voedsel kwam halen bij de grootouders van Bicat, dus dat verhaal klopt niet…
#37
Nelis
Sinds wanneer worden opportunisten levensgenieters genoemd?
#38
Grobbo
Nergens, jij noemt dat woord voor de eerste keer zojuist.
#39
bicat
Dat was de opa van Caprio, Grobbo.
#40
dr Banner
Hoe oud zijn jullie? De tweede wereld oorlog hakt er flink in bij reagurend Nederland. Doet het nog altijd verassend goed, imiddels twee generatie kloven en drie wereld-orde omwentelingen verder. Tijd voor een referentiekader update lijkt mij. De wrange grappen(?) actualiseren graag.
Ik begrijp dat er in Delft een erehaag van supermarkt personeel uit achterstands wijken komt.
#41
jan de bouvrie
In ondersteuning van Larie: ik vind de reacties van met name Dreadloki smakeloos.
Of je nou voor of tegen het koningshuis bent: gisteren is iemand overleden. Iemand die mee heeft geholpen Nederland van de Nazi’s te bevrijden. Iemand die door de oprichting van het WWF ontzettend veel voor de natuur heeft gedaan. Iemand die lak had aan betutteling door Balkenende of welke premier dan ook. Iemand die ontbeet met een glas ijskoud bier. Voor zo iemand heb ik respect. Dus heb ik gisteren een biertje open getrokken en het glas op hem geheven.
En wat de discussie over het Koningshuis betreft: meer dan 90% van de Nederlandse bevolking steunt de Monarchie in haar huidige vorm. Daarmee is het het meest democratische instituut dat we kennen. De Monarchie afschaffen of hervormen betekent dat je ingaat tegen de wil van 90% van het volk. Alleen een dictator zou zoiets doen.
#42
mark
@dr.B: Bij de dood van Prinz B. lijkt mij WO2 nog wel een legitiem onderwerp, eigentlich. Althans qua historische relevantie. Of het moreel juist is om het over Benno’s vermeende dubieuze rol in de oorlog te hebben nog voor zijn ter aarde bestelling is voor sommigen waarscheinlich nog een discussie op zich.
#43
Carlos
@JdB: Bernhards handelingen WWII zullen wellicht nooit opgehelderd worden. Ik vind zijn bijdragen aan natuurbescherming zeer lovenswaardig, hij zal gemist worden.
#44
Carlos
Persoonlijk vind ik Dreknek de smakelooste, maar dat wisten we al.
#45
Sik
@JdB: Heb je dat geverifieerd bij Maurice de Hond?
Volgens mij is de populariteit van het koningshuis de laatste jaren gedaald tot om en nabij de 60%.
#46
Dreknek
@Carlos
Wie is we? U en uw opa?
#47
jan de bouvrie
@sik: net even op het internet gezocht. De meest recente poll die ik kon vinden was van Koninginnedag (toepasselijk) dit jaar. Daaruit blijkt dat 86% van de bevolking voor het behoud van de Monarchie is. Toegegeven, dat is minder dan de 90% waar ik het over heb, maar nog steeds een zeer ruime meerderheid. Mijn stelling blijft dus ongewijzigd.
Dreknek, heb je ooit stilgestaan bij hoe je op mensen overkomt?
#50
Dreknek
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Om uw vraag dan maar even te beantwoorden: ja hoor. Ik dacht vorige week nog: wat zou Carlos van mij denken? Zou hij mij een domme lul, een gefrustreerde klootzak vinden? Kan ik met goed fatsoen nog wel op zijn stoep verschijnen met een mooi boeketje in mijn handen, om mijn verontschuldigingen aan te bieden? Kan ik ooit nog een biertje met hem drinken, of naar de efteling met zijn hele gezin, omdat ik verder niemand in deze kille, koude wereld heb? Dat dacht ik allemaal, maar toen merkte ik dat het toiletpapier op was, dus dat eiste mijn directe aandacht op en daarna heb ik er niet meer aan gedacht. Sorry.
#51
larie
@Carlos.
Jezelf leren kennen is een al heel wat, mij is het in ieder geval niet gelukt. De kronkelweg ernaar toe is God heb ik begrepen. Te denken dat je een ander kent of, sterker nog, te denken dat je een idee hebt hoe een ander bij anderen overkomt is een illusie.
#52
pieter
ik vint het echt jamer dat niemand om de dood van bernart niks voelt en die varke theo wel dat is toch niet normaal iemand van het orange mag dood maar theo is de prins nu
#53
Jan des Bouvrie
@Pieter: helemaal mee eens. Larie ook.
@Dreadloki: je antwoord op mijn reactie is het ultieme zwaktebod Dat zal allemaal best, ik zal er geen moment van wakker liggen. Klinkt een beetje als wat de gemiddelde Duitser in de tweede wereldoorlog zei als je hem/haar met de concentratiekampen confronteerde. Jammer dat je niet inhoudelijk op mijn reactie wilde in gaan. Maar het geeft wel aan dat je gewoon geen argumenten hebt.
@Carlos: Goed dat je ook de rol van Prins B. als natuurbeschermer onderscheidt. Wordt vaak ondergesneeuwd door zijn vermeende misstap: de lockheed affaire.
#54
SalonSocialist
Best Mensen,
Dat Jdb zijn voorliefde voor het koninklijk
huis niet onder stoelen of banken steekt moge duidelijk zijn. Daarentegen is het wel spijtig dat vele jaren jachtervaring bij hem nodig waren om tot het inzicht te komen en het WNF op te richten.
Vooral de rol van de media was vandaag inderdaad opvallend. Natuurlijk was er bij geen enkele van de geinterviewde politici die ik hoorde dan ook maar enige vorm van zelfreflectie. Het was niets dan lof voor de zogenaamde prins.Spreekbuis van de RVD -Maartje- mocht inderdaad ook weer opdraven. De enige die met een flink lading kritiek kwam was Dhr. Kikkert die fijntjes wist te melden hoe de duister 1.1 miljoen gulden wilde hebben voor bewezen diensten van de firma Lockheed. Hoe hij best prins wilden worden, maar dat wel voor het luttele bedrag van 300.000 gulden per jaar. Hij het Juliana verbood om naar Moskou te reizen in 1952 om prinses Marijke te behandelen vanwege haar blindheid, want dat kon natuurlijk niet op het hoogtepunt van de koude oorlog. Persoonlijk ontstak mijn oom immer in woede hoe er in godensnaam een Duitser het devil
#55
sam
uitblinken in onverschilligheid. pathetic…
#56
sam
@SalonSocialist:
Grappig..ik vond juist dat met name de “Stadhoudersbrief”, de Lockheedaffaire en het NSDAP lidmaatschap in de media werden overbelicht.
#57
dreadloki
Tjeempie, beste Jan.
U krijgt nog eens een hartverzakking van dat ‘inhoudelijk in-moeten-gaan op mijn waanzinnig sterk beargumenteerde reactie’. Trek het u toch niet zo aan.
Maar ach, laat mij u niet tegenhouden, sleept u het juiste percentage bevolking dat de prins wel zag zitten er gerust bij. Beter nog, bekrachtig het met wat verwijzingen naar n
#58
Dreadloki
Tjeempie, beste Jan.
U krijgt nog eens een hartverzakking van dat ‘inhoudelijk in-moeten-gaan op mijn waanzinnig sterk beargumenteerde reactie’. Trek het u toch niet zo aan.
Maar ach, laat mij u niet tegenhouden, sleept u het juiste percentage bevolking dat de prins wel zag zitten er gerust bij. Beter nog, bekrachtig het met wat verwijzingen naar n
#59
mark
“zijn vermeende misstap: de lockheed affaire”
Humor….
Kijk, restecp voor de ouwe rokkenjager. Als je dan een koninklijk huis moet hebben, dan eentje met een prins die achter de vrouwen aanzit, biertje drinkt bij ontbijt en wat dieren knalt met meer en minder koosjere connecties. Maar het wordt pathetisch als in een moeite door wordt geprobeerd die dubieuze episodes te negeren en een duidelijke misstap (lockheed) gebagatelliseerd.
#60
larie
@SalonSocialist
-Inzicht komt in de regel na blindheid.
-Met een koninkrijk als basis heb je een minister president en geen president die zich als een koning gedraagt.
-Ik hoor de hele dag gezeur over Bernhards zwakke momenten maar wie heeft die niet (gehad)
-Jouw oom is zeker niet in Wageningen (waar ik woon) geweest op de defile’s en gesproken met de aanwezigen. Die hebben toch een ander idee van heer bernhard.
-die lui?, opmerking vanuit de salon.
@Dreadloki Mensen die “ruimt lekker op” zeggen zijn in potentie die mensen die als het legaal is ook echt gaan opruimen. Je snapt mijn “vast” reactie niet, haha. Trends? we dragen allemaal een uniform, waaroner ook je kapsel. (zappa)
@JdB, pieter :-)
@Caprio. Je gaat een brug te ver, te veel aannames om zo expliciet de zaken te bezien. Te veel hearsay, ik zeg niet dat je ernaast zit maar enige twijfel ontbreekt bij jou stellingname in deze.
#61
caprio
@hearsay? Is dat een schuilnaam voor een nooit opgezegd lidmaatschap van de SS? Als de fascistische tendenzen van onze skieende monarchen nu nog niet duidelijk is, dat zit je inderdaad te wachten op een ramp. Kunnen we niet gewoon een eikel van een koning kiezen elke 4 jaar, iedereen happy lijkt me.
#62
jan de bouvrie
@Caprio en SalonSocialist: schandalig hoe jullie Bernhard van heulen met de Nazi’s verwijten. Bernhard die zelf actief vanuit Engeland bombardementsvluchten heeft uitgevoerd boven zijn eigen vaderland. Je weet wel: van die vluchten waarvan maar de helft van de vliegers terugkwam.
Zoals Larie ook al aangeeft: als Bernhard echt fout was in de oorlog, dan zouden al 59 jaar lang zoveel Nederlandse oorlogsveteranen en oud-verzetsstrijders tot tranen toe geroerd zijn bij het defile dat hij afnam. Ik kan me best voorstellen dat de oom van de SalonSocialist door zijn traumatische ervaringen in de oorlog niet kon accepteren dat er ook ‘goede’ Duitsers waren. Maar van de SalonSocialist zelf had ik toch wat meer objectiviteit verwacht.
Verder hoor ik ook van de SalonSocialist geen enkel steekhoudend argument om het meest democratische instituut van Nederland: de Monarchie af te schaffen. Democraat zijn betekent ook de wens van het overgrote deel van het volk accepteren. Maar ja, daar hadden de Socialisten in Rusland ook altijd al moeite mee…
#63
jan de bouvrie
@Caprio: als ik je postje goed begrijp is skieen een nazistische bezigheid en heb je nazi-trekjes als je vader of grootvader een vermeend SS lidmaatschap had. Ja zo lust ik er ook nog wel eentje. Zullen we ook gelijk de kleinkinderen van de NSB-ers maar weer optrommelen en kaalscheren?
#64
dreadloki
Tjeempie, beste Jan.
U krijgt nog eens een hartverzakking van dat ‘inhoudelijk in-moeten-gaan op mijn waanzinnig-sterk-beargumenteerde reactie’. Trek het u toch niet zo aan, deze grote boze wereld met al zijn verderfelijke sujetten – waaronder ik – draait heus wel door. U had ervoor kunnen kiezen mij te negeren – net zoals larie – maar nee, u moest en zou smijten met diverse aannames.
Maar ach, laat mij u niet tegenhouden, sleept u het juiste percentage bevolking dat de prins wel zag zitten er gerust bij. Beter nog, bekrachtig het met wat verwijzingen naar n
#65
Carlos
@dreadloki over IP’s: dat is dat verdomde anti spambot filter, die doet ook iets met IP’s. Blijkbaar lijkt uw IP op die van een spambot?!
Excuus, ik neem dit op met de Webmeesteres.
#66
Dreknek
Ha Carlos. Ik wacht nu al een dag op uw antwoord.
#67
Jan des Bouvrie
@dreadloki: Wel lekker makkelijk. Ontken de resultaten van de enquete maar gewoon. Zo win je natuurlijk elke discussie. Natuurlijk had ik ervoor kunnen kiezen je reactie te negeren. Maar ik neem aan dat je niet reageert hier om genegeert te worden.
En mijn vergelijking met Duitsers en de Tweede Wereldoorlog vind ik nog steeds best treffend. Past ook goed in lijn van de discussie hier, aangezien de termen ‘SS’, ‘Fascist’, etc je hier om de oren vliegen.
Een Christelijk sausje wordt moeilijk, want zo Christelijk was de Prins niet. Dat beweerde hij ten minste in dat interview met Velderhof in Afrika vorig jaar.
En voordat de roddels echt gaan rondvliegen: ik reken mezelf niet tot een bepaald kerkgenootschap. Dus Rooms zou ik mezelf niet willen noemen. (daar hebben we zelfs wat common ground, want van mij mag Carnaval ook per direct afgeschaft worden). Verder houd ik niet van Formule 1 racen, dus een Michael Schumacher dekbed zit er niet in. Is een Rammstein dekbed ook goed. Die zijn ook Duits.
#68
SalonSocialist
Beste Mensen,
@ JdB.
Leuk hoe je probeert om de discussie over de monarchie weer uit de kast probeert te trekken, om vervolgens je pro-monarch praatjes te staven met een enquete notabene gehouden op 30 arpil natuurlijk verder uiterst objectief. (not)!.
Verder moge het duidelijk zijn dat Bernard lid geweest is van verschillende regimenten van SS, tja indien hij vervolgens de zijde van de nederlanders koos beschouw ik als het inzetten van zwart en rood bij roulette. Indien de Duitsers immers zouden overwinnen kon hij ,naar verluidt, stadhouder worden.
@larie
Direct na de oorlog was nog de nodige commotie binnen het verzet, aangezien een deel communistisch was en bernard liever aan de andere zijde van het gras zag. Daarentegen kan ik het ook niet ontkennen dat Bernarnd het best leuk vond om zelf als generaal -zonder enige gevechtshandeling- die oudstrijders te ontmoeten.
Zo’n praatje welke hij maakte met oud-strijders is natuurlijk compleet niet representatief voor wie hij was. Spreek daar maar eens met Vreling over die had een hele andere indruk van de man.
#69
toinerz
@JdB: een NIPO onderzoek heeft natuurlijk niets met democratie te maken. Eerlijke en open verkiezingen, een verantwoordingsplicht voor de verkozenen, de hele rotemetoot, dat is democratie.
#70
Carlos
Dreknek: misschien moet je je reacties voortaan poepend schrijven dan kom je een stuk vriendelijker over. Met ‘we’ bedoelde ik de gehele goegemeente behalve jou.
#71
bicat
Ik heb genoten van de vele nuances hierboven.
#72
Dreknek
Aha. U spreekt voor het volk. Vreemd, normaal gesproken zijn dat soort types juist de types waartegen u zo ageert. Aan de andere kant, het past wel mooi binnen uw sociaalfascistische model van een nieuw Nederland.
#73
Carlos
Mijn sociaalfascistische model van een nieuw Nederland?
Hoe voelt dat nou: rondmeppen in de lucht en nooit wat raken?
#74
larie
And now for something completely different, aub?
#75
Jan des Bouvrie
@SalonSocialist (afkorting: SS ?!?): het gaat niet om deze ene enquete, zo zijn er al vele meer gehouden door de jaren heen. Steeds geven ze hetzelfde beeld: de overgrote meerderheid van het volk is voor de monarchie in haar huidige vorm.
@Toinerz: een beslissing van de (overgrote!) meerderheid van het volk is en blijft een democratische beslissing. Tegen die beslissing in gaan, dat is pas echt ondemocratisch. En gelukkig gebeurt het daarom ook niet. Want in onze representatieve democratie betekent dit dat er ook domweg bij lange na niet genoeg steun is in de Tweede Kamer om de Monarchie af te schaffen.
#76
dreadloki
Carlos:
Ik heb vele scheldwoorden in mijn richting mogen ontvangen tot nog toe in mijn schamel leventje(waaronder zijnde een Duitser die het bestaan van de Holocaust ontkent, voorlopig de fraaiste), maar een spambot is toch al te kras. Overigens poogde ik het zelfs te verwezenlijken met een anonymizer – gewoon, uit nieuwsgierigheid – maar ook dat mocht niet baten.
Lieve Jan:
Enqu
#77
mark
Wel mooi hoe JdB in deze topic de aanstichter is van een discussie over afschaffing van de monarchie (en daar vervolgens zelf -als ongeveer de enige- op ingaat). De angst regeert. Sjiek die oranje propaganda over de dode rug van Benno, zou ik welhaast zeggen.
#78
Jan des Bouvrie
@Dreadloki: dan wil ik je bij deze graag virtueel de hand schudden.
#79
Jan des Bouvrie
@Mark: je hebt misschien wel gelijk. Ik zal de rest van de monarchie discussie maar bewaren voor een volgende keer.
#80
Jan des Bouvrie
@dreadloki: even voor de goede orde. Mijn opmerking over Duitsers en WWII was als prikkelende analogie bedoeld. Ik wil zeker niet beweren dat je een holocaust-ontkenner bent. Als je het zo hebt opgevat, dan hierbij mijn excuses.
#81
Dreknek
@Carlos
Ik heb geen idee hoe dat voelt, maar je mag het wel vertellen, als je het per se kwijt moet. Luchtlediger dan een quote als: ‘de goegemeente vindt jou smakeloos, behalve jijzelf.’ kan haast niet. Uw opa had wel een NSB’er kunnen zijn, of niet. En als hij het was, zou hij u het vertellen?
#82
dreadloki
Geenszins als zodanig opgevat en uiteraard accepteer ik uw uitgestoken hand. Wat ik ook gedaan zou hebben zonder uw laatste bijdrage.
Terzijde: fraaie billen aan de linkerkant. Is het al vrijdag dan?
#83
Carlos
Dreknek, ik speel jou spelletje niet mee.
#84
Dreknek
‘T is geen spelletje, ’t is een simpele constatering.
#85
Sikbock
Hehe :-) Ik behoor iig niet tot de goegemeente die de heer Dreknek liever poepend op de doos ziet… ook humor kan hem niet ontzegd worden.. ik zou eerder denken dat de heer DnK aan een “blind” redelijkheidssyndroom lijdt.. (cynisme is dan een logische consequentie ;-)
#86
Sikbock
Oeps.. d=t
#87
caprio
@JdB: ik geloof dat u probeert te zeggen waar Bernhard zich op zijn sterfbed ook nog zo’n zorgen over maakte. Hij liet een notaris aanrukken en liet optekenen dat hij zich nooit ZELF aangemeld heeft bij de SS. Bravo Bernhard! Vergeven en vergeten.
Dat van die bombardementsvluchten hoor ik voor het eerst, ik zou het graag willen geloven maar kunt u mij daarvoor ook niet-RVD gerelateerde bronnen voor aanreiken? Ik ken wel van de enorm heldhaftige acties van Bernhard in zijn achtertuin toen hij zijn mitrailleur leegschoot op een hoogovervliegende Duitse gevechtsjager.
#88
bicat
Geeft u dan ook even de bron? Niet heh.
#89
Anne
Ja Bernhard was een hele frisse vogel. Voornamelijk was het iemand die van god nog gebod iets aantrok, extreem onverantwoordelijk en een rasoppurtunist was.
Zoals op de Engelse Wikipedeia staat (de Nederlandse zegt alleen maar lieve dingen over B.):
In the 1930s, with the rise of Adolf Hitler, Prince Bernhard’s younger brother Aschwin publicly declared his support for the Nazi Party. Prince Bernhard was trained as a fighter pilot and was later made an officer of the German Reiter SS Corps. The Prince eventually went to work for the German chemical company, IG Farben [het bedrijf dat Zyklon B produceerde]. After a period of training, he became Secretary to the Board of Directors at the Paris office in 1935. Because he was a Protestant and a Royal, Bernhard was acceptable by Queen Wilhelmina of the Netherlands as a suitable husband for her daughter, Princess Juliana. However, Bernhard’s appropriateness as the consort of the future Queen would later become a matter of public debate.
Prince Bernhard’s political insensitivities in the Netherlands distanced him from the Dutch people at a time when tensions were high and another war in Europe seemed almost certain. First, traveling to the Reich’s Chancellery, he met personally with Adolf Hitler who had publicly insinuated that the marriage of the German Prince to the future Queen of the Netherlands was a sign of an alliance between the two nations. Then, for several days leading up to his marriage to Princess Juliana on January 7, 1937, Prince Bernhard entertained SS officer Langenheim in the Dutch royal palace. The Prince provided the SS representative with an assessment of the political situation in the Netherlands and the role of the Dutch Nazi Party, all of which was reported back in detail to the German Foreign Minister, Joachim von Ribbentrop. Whether Bernhard in doing so consciously acted against Dutch interests is a question for debate.
En iemand een natuurbeschermer noemen nadat hij de halve olifantenpopulatie in Afrika heeft afgeknald en dan een stichting opricht voor die laatste 3, tja…
#90
Hubert
16.05.2005
Er was veel belangstelling om het condoleance register te tekenen. Ik deed het ook.
De posthume onthullingen over echtbreuk hebben mij op andere gedachten gebracht.
Op veteranendag draag ik een verlepte anjer. Want zelfs zijn “verjaardag” is onwaar. Het is de dag van zijn inschrijving in het geboorteregister.
Ik wens zijn dochter en de verdere familie het allerbeste.
Reacties (91)
Hou dat draaiboek nou eens binnen, het begint te vervelen :P
Het was op SBS in beeld dat de uitzending onderbroken zou worden, maar ik zie het nog nergens op http://nu.nl , http://www.telegraaf.nl of http://bernhard.headliner.nl of teletekst vermeld staan
zie het als een pre-emptive post
Veronica had het bericht ook onder de film Philadelphia, maar nu hoor ik er verder niets meer over.
Balkenende om 1/2 10 op de buis
Apartheid? :/
Teletekst meldt het inmiddels.
Wie had dit zien aankomen……
Balkenende zal binnen een half uur op ALLE radio en tv-zenders het volk toespreken.
Hmm, ik hou niet zo van pre-emptive. Vrede zij met hem.
Wij zullen binnenkort uitgebreid aandacht besteden aan de prins zijn laatste wens: het redden van het bos in Kalimantan.
Jamie’s Kitchen (net5) gaat toch wel door?
Ik ben benieuwd naar de spreekkoren in de huiskamers van Feyenoordfans.
het voetbal is gelukig weer bezig, op NL3.
2-1 voor feyenoord!
Moet ie weer naar Juliana…
..en kan ie weer een biertje drinken met Freddy Heineken.
Ach, het ruimt lekker op.
@dreadloki
Jouw reactie laat me beseffen dat wij welliswaar op dezelfde planeet wonen maar wel in een andere wereld leven.
Vast.
Een enorm of postcarnavalesk verschil ?
Wie was Prins Berhart?
o ja.
Hij heeft in ieder geval genoten van het leven, ik vond het een mooi ventje.
Ik snap de trend hier niet en vind sommige reacties smakeloos. Wie of wat de overledene is/was doet er niet toe het interesseerd me ook niet. Dat lijkepikken vind ik stuitend. Doet me denken aan uitlatingen vorige maand van een Schotse komiek waar ik een zwak voor had ( Billy Connolly) over de naderende executie van Ken Bigley. Hij zei: KEN BIGLEY? I WISH THEY WOULD GET ON WITH IT…
Zelfde orde van grootte, small people.
ik ga naar bed..bah
Misschien kunnen we een hyper-ontopic inlassen; bvb. bij deze post:
Waarom nodigen wij in hemelsnaam een koningshuis?
Ik bedoel -de absurditeit dat, wanneer een roowjal een scheet in het openbaar zou laten, hoorbaar tot en met op CNN, /tegenover/ wanneer een koningskloot van NL een complete fraude opzet, of wanneer een BelgKoningskloot een buitenechtelijk kind heeft…
hoe stop je die kostelijke (…) grap ?
En bij uitbreiding: wie zou een goede Nederlandse/Belgische verkozen president zijn?
En als vervolg op Crach
Als er iemand wars is van trends ben ik het wel. Het model van mijn kapsel is verdomme van ver v
hmm, interessante gedachte.
Dus we laten alles wat het is, en zijn boos als Het Wat Het Is iets niet doet wat we denken dat ie moet doen zoals het hoort.
Want dat is wat het inteeltgebeuren vertegenwoordigt.
Dus: waarom een Koningshuisch?
> Arthur mag niet meer meedoen want die vindt het fijn zoals Ze Zijn.
Ik ben altijd al voor een democratisch gekozen koning geweest.
Gaan we nog een mooie democratische staatsbegrafenis krijgen voor de SS-er Bernhard die Arnhem verraden heeft, waarvoor zijn broer en de hele SS hap hem nog wil bedanken overigens, dat is er in alle stilte nooit helemaal van gekomen, hij is nu eindelijk in het duizendjarige rijk.
Voor de 3e keer het hele circus in touw (van het Noordeinde naar Delft in de rouwkoets) waardoor heel Den Haag weer op z’n kop staat (door de toegestroomde mensenmassa die zogenaamd een laatste eer willen bewijzen maar meer het gedrag vertonen van een zwerm mensen die staan te trappelen voor de uitverkoop bij Drie Doldwaze Dagen van de Bijenkorf en iedereen perse als eerste naar binnen wil).En dan heb ik nog niet eens over de straten die nu ineens brandschoon moeten zijn, alle fietsen die onverbiddelijk langs de route worden weggehaald, de onverstelbare langzaamheid van de stoet die voorbij glijdt en natuurlijk de extra bewaking ivm terrorisme etc. Maar dit is nog wel het ergste: ‘De gehele periode tot en met de uitvaart zullen de media overuren draaien. De NOS heeft ingevolge de Mediawet de plicht alle openbare onderdelen uit te zenden en die beschikbaar te stellen aan andere zendgemachtigden’.
Woei! Ik mag niet meer meedoen!
Gefeliciteerd, een ijzersterke zet voor alle open discussies, Crach
Ik vind het belachelijk dat alle zenders hetzelfde uitzenden. De ware uitvaartfreak weet het toch wel te vinden, dat lukte met Hazes ook, en dat lukt nu ook wel.
Want waarom wordt er geen rekening gehouden met hen die het geen ene zier interesseert? Tuurlijk, het is triest voor Bea en de familie, maar om nu met het hele land zo te gaan jammeren om een man die een wild leven heeft geleefd, die controversieel was, en van wie de komende jaren nog moet blijken welke lijken er nog meer in de kast hangen, en die op 93 jarige leeftijd in het bijzijn van zijn kinderen is overleden… Dat is toch gewoon een goed einde?
Toen ik de tv aanzette zag ik vanmorgen verdomme weer Maartje van Weegen… nou ja, ik geloof dat de rest van de familie jonger en gezonder is, dus met een beetje mazzel zijn we weer voor 10 jaar van Maartje af.
Bij wijze van spreken, Koning Arthur. Ooit al van tongue in cheek gehoord?
Ik had net m’n opa aan de lijn en die vertelde me dat hij in 1948 bijna overreden is door Prins Bernhard. Herr Prinz scheurde met z’n bolide door de Leidsestraat (!!!) en schepte bijna mijn opa die daar liep en opzij moest springen. Nu weet ik het zeker: Bernhard was een schoft.
Misschien was uw opa wel een NSB’er of een winkeldief, Carlos.
Nee, want NSB’ers hadden meer te eten dan andere mensen, en we hoorden net een paar dagen geleden dat de opa van Carlos in de oorlog voedsel kwam halen bij de grootouders van Bicat, dus dat verhaal klopt niet…
Sinds wanneer worden opportunisten levensgenieters genoemd?
Nergens, jij noemt dat woord voor de eerste keer zojuist.
Dat was de opa van Caprio, Grobbo.
Hoe oud zijn jullie? De tweede wereld oorlog hakt er flink in bij reagurend Nederland. Doet het nog altijd verassend goed, imiddels twee generatie kloven en drie wereld-orde omwentelingen verder. Tijd voor een referentiekader update lijkt mij. De wrange grappen(?) actualiseren graag.
Ik begrijp dat er in Delft een erehaag van supermarkt personeel uit achterstands wijken komt.
In ondersteuning van Larie: ik vind de reacties van met name Dreadloki smakeloos.
Of je nou voor of tegen het koningshuis bent: gisteren is iemand overleden. Iemand die mee heeft geholpen Nederland van de Nazi’s te bevrijden. Iemand die door de oprichting van het WWF ontzettend veel voor de natuur heeft gedaan. Iemand die lak had aan betutteling door Balkenende of welke premier dan ook. Iemand die ontbeet met een glas ijskoud bier. Voor zo iemand heb ik respect. Dus heb ik gisteren een biertje open getrokken en het glas op hem geheven.
En wat de discussie over het Koningshuis betreft: meer dan 90% van de Nederlandse bevolking steunt de Monarchie in haar huidige vorm. Daarmee is het het meest democratische instituut dat we kennen. De Monarchie afschaffen of hervormen betekent dat je ingaat tegen de wil van 90% van het volk. Alleen een dictator zou zoiets doen.
@dr.B: Bij de dood van Prinz B. lijkt mij WO2 nog wel een legitiem onderwerp, eigentlich. Althans qua historische relevantie. Of het moreel juist is om het over Benno’s vermeende dubieuze rol in de oorlog te hebben nog voor zijn ter aarde bestelling is voor sommigen waarscheinlich nog een discussie op zich.
@JdB: Bernhards handelingen WWII zullen wellicht nooit opgehelderd worden. Ik vind zijn bijdragen aan natuurbescherming zeer lovenswaardig, hij zal gemist worden.
Persoonlijk vind ik Dreknek de smakelooste, maar dat wisten we al.
@JdB: Heb je dat geverifieerd bij Maurice de Hond?
Volgens mij is de populariteit van het koningshuis de laatste jaren gedaald tot om en nabij de 60%.
@Carlos
Wie is we? U en uw opa?
@sik: net even op het internet gezocht. De meest recente poll die ik kon vinden was van Koninginnedag (toepasselijk) dit jaar. Daaruit blijkt dat 86% van de bevolking voor het behoud van de Monarchie is. Toegegeven, dat is minder dan de 90% waar ik het over heb, maar nog steeds een zeer ruime meerderheid. Mijn stelling blijft dus ongewijzigd.
De link: koningshuis enquete 2004
Dat zal allemaal best, beste Jan.
Ik zal er evengoed geen moment van wakker liggen.
Dreknek, heb je ooit stilgestaan bij hoe je op mensen overkomt?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Om uw vraag dan maar even te beantwoorden: ja hoor. Ik dacht vorige week nog: wat zou Carlos van mij denken? Zou hij mij een domme lul, een gefrustreerde klootzak vinden? Kan ik met goed fatsoen nog wel op zijn stoep verschijnen met een mooi boeketje in mijn handen, om mijn verontschuldigingen aan te bieden? Kan ik ooit nog een biertje met hem drinken, of naar de efteling met zijn hele gezin, omdat ik verder niemand in deze kille, koude wereld heb? Dat dacht ik allemaal, maar toen merkte ik dat het toiletpapier op was, dus dat eiste mijn directe aandacht op en daarna heb ik er niet meer aan gedacht. Sorry.
@Carlos.
Jezelf leren kennen is een al heel wat, mij is het in ieder geval niet gelukt. De kronkelweg ernaar toe is God heb ik begrepen. Te denken dat je een ander kent of, sterker nog, te denken dat je een idee hebt hoe een ander bij anderen overkomt is een illusie.
ik vint het echt jamer dat niemand om de dood van bernart niks voelt en die varke theo wel dat is toch niet normaal iemand van het orange mag dood maar theo is de prins nu
@Pieter: helemaal mee eens. Larie ook.
@Dreadloki: je antwoord op mijn reactie is het ultieme zwaktebod Dat zal allemaal best, ik zal er geen moment van wakker liggen. Klinkt een beetje als wat de gemiddelde Duitser in de tweede wereldoorlog zei als je hem/haar met de concentratiekampen confronteerde. Jammer dat je niet inhoudelijk op mijn reactie wilde in gaan. Maar het geeft wel aan dat je gewoon geen argumenten hebt.
@Carlos: Goed dat je ook de rol van Prins B. als natuurbeschermer onderscheidt. Wordt vaak ondergesneeuwd door zijn vermeende misstap: de lockheed affaire.
Best Mensen,
Dat Jdb zijn voorliefde voor het koninklijk
huis niet onder stoelen of banken steekt moge duidelijk zijn. Daarentegen is het wel spijtig dat vele jaren jachtervaring bij hem nodig waren om tot het inzicht te komen en het WNF op te richten.
Vooral de rol van de media was vandaag inderdaad opvallend. Natuurlijk was er bij geen enkele van de geinterviewde politici die ik hoorde dan ook maar enige vorm van zelfreflectie. Het was niets dan lof voor de zogenaamde prins.Spreekbuis van de RVD -Maartje- mocht inderdaad ook weer opdraven. De enige die met een flink lading kritiek kwam was Dhr. Kikkert die fijntjes wist te melden hoe de duister 1.1 miljoen gulden wilde hebben voor bewezen diensten van de firma Lockheed. Hoe hij best prins wilden worden, maar dat wel voor het luttele bedrag van 300.000 gulden per jaar. Hij het Juliana verbood om naar Moskou te reizen in 1952 om prinses Marijke te behandelen vanwege haar blindheid, want dat kon natuurlijk niet op het hoogtepunt van de koude oorlog. Persoonlijk ontstak mijn oom immer in woede hoe er in godensnaam een Duitser het devil
uitblinken in onverschilligheid. pathetic…
@SalonSocialist:
Grappig..ik vond juist dat met name de “Stadhoudersbrief”, de Lockheedaffaire en het NSDAP lidmaatschap in de media werden overbelicht.
Tjeempie, beste Jan.
U krijgt nog eens een hartverzakking van dat ‘inhoudelijk in-moeten-gaan op mijn waanzinnig sterk beargumenteerde reactie’. Trek het u toch niet zo aan.
Maar ach, laat mij u niet tegenhouden, sleept u het juiste percentage bevolking dat de prins wel zag zitten er gerust bij. Beter nog, bekrachtig het met wat verwijzingen naar n
Tjeempie, beste Jan.
U krijgt nog eens een hartverzakking van dat ‘inhoudelijk in-moeten-gaan op mijn waanzinnig sterk beargumenteerde reactie’. Trek het u toch niet zo aan.
Maar ach, laat mij u niet tegenhouden, sleept u het juiste percentage bevolking dat de prins wel zag zitten er gerust bij. Beter nog, bekrachtig het met wat verwijzingen naar n
“zijn vermeende misstap: de lockheed affaire”
Humor….
Kijk, restecp voor de ouwe rokkenjager. Als je dan een koninklijk huis moet hebben, dan eentje met een prins die achter de vrouwen aanzit, biertje drinkt bij ontbijt en wat dieren knalt met meer en minder koosjere connecties. Maar het wordt pathetisch als in een moeite door wordt geprobeerd die dubieuze episodes te negeren en een duidelijke misstap (lockheed) gebagatelliseerd.
@SalonSocialist
-Inzicht komt in de regel na blindheid.
-Met een koninkrijk als basis heb je een minister president en geen president die zich als een koning gedraagt.
-Ik hoor de hele dag gezeur over Bernhards zwakke momenten maar wie heeft die niet (gehad)
-Jouw oom is zeker niet in Wageningen (waar ik woon) geweest op de defile’s en gesproken met de aanwezigen. Die hebben toch een ander idee van heer bernhard.
-die lui?, opmerking vanuit de salon.
@Dreadloki Mensen die “ruimt lekker op” zeggen zijn in potentie die mensen die als het legaal is ook echt gaan opruimen. Je snapt mijn “vast” reactie niet, haha. Trends? we dragen allemaal een uniform, waaroner ook je kapsel. (zappa)
@JdB, pieter :-)
@Caprio. Je gaat een brug te ver, te veel aannames om zo expliciet de zaken te bezien. Te veel hearsay, ik zeg niet dat je ernaast zit maar enige twijfel ontbreekt bij jou stellingname in deze.
@hearsay? Is dat een schuilnaam voor een nooit opgezegd lidmaatschap van de SS? Als de fascistische tendenzen van onze skieende monarchen nu nog niet duidelijk is, dat zit je inderdaad te wachten op een ramp. Kunnen we niet gewoon een eikel van een koning kiezen elke 4 jaar, iedereen happy lijkt me.
@Caprio en SalonSocialist: schandalig hoe jullie Bernhard van heulen met de Nazi’s verwijten. Bernhard die zelf actief vanuit Engeland bombardementsvluchten heeft uitgevoerd boven zijn eigen vaderland. Je weet wel: van die vluchten waarvan maar de helft van de vliegers terugkwam.
Zoals Larie ook al aangeeft: als Bernhard echt fout was in de oorlog, dan zouden al 59 jaar lang zoveel Nederlandse oorlogsveteranen en oud-verzetsstrijders tot tranen toe geroerd zijn bij het defile dat hij afnam. Ik kan me best voorstellen dat de oom van de SalonSocialist door zijn traumatische ervaringen in de oorlog niet kon accepteren dat er ook ‘goede’ Duitsers waren. Maar van de SalonSocialist zelf had ik toch wat meer objectiviteit verwacht.
Verder hoor ik ook van de SalonSocialist geen enkel steekhoudend argument om het meest democratische instituut van Nederland: de Monarchie af te schaffen. Democraat zijn betekent ook de wens van het overgrote deel van het volk accepteren. Maar ja, daar hadden de Socialisten in Rusland ook altijd al moeite mee…
@Caprio: als ik je postje goed begrijp is skieen een nazistische bezigheid en heb je nazi-trekjes als je vader of grootvader een vermeend SS lidmaatschap had. Ja zo lust ik er ook nog wel eentje. Zullen we ook gelijk de kleinkinderen van de NSB-ers maar weer optrommelen en kaalscheren?
Tjeempie, beste Jan.
U krijgt nog eens een hartverzakking van dat ‘inhoudelijk in-moeten-gaan op mijn waanzinnig-sterk-beargumenteerde reactie’. Trek het u toch niet zo aan, deze grote boze wereld met al zijn verderfelijke sujetten – waaronder ik – draait heus wel door. U had ervoor kunnen kiezen mij te negeren – net zoals larie – maar nee, u moest en zou smijten met diverse aannames.
Maar ach, laat mij u niet tegenhouden, sleept u het juiste percentage bevolking dat de prins wel zag zitten er gerust bij. Beter nog, bekrachtig het met wat verwijzingen naar n
@dreadloki over IP’s: dat is dat verdomde anti spambot filter, die doet ook iets met IP’s. Blijkbaar lijkt uw IP op die van een spambot?!
Excuus, ik neem dit op met de Webmeesteres.
Ha Carlos. Ik wacht nu al een dag op uw antwoord.
@dreadloki: Wel lekker makkelijk. Ontken de resultaten van de enquete maar gewoon. Zo win je natuurlijk elke discussie. Natuurlijk had ik ervoor kunnen kiezen je reactie te negeren. Maar ik neem aan dat je niet reageert hier om genegeert te worden.
En mijn vergelijking met Duitsers en de Tweede Wereldoorlog vind ik nog steeds best treffend. Past ook goed in lijn van de discussie hier, aangezien de termen ‘SS’, ‘Fascist’, etc je hier om de oren vliegen.
Een Christelijk sausje wordt moeilijk, want zo Christelijk was de Prins niet. Dat beweerde hij ten minste in dat interview met Velderhof in Afrika vorig jaar.
En voordat de roddels echt gaan rondvliegen: ik reken mezelf niet tot een bepaald kerkgenootschap. Dus Rooms zou ik mezelf niet willen noemen. (daar hebben we zelfs wat common ground, want van mij mag Carnaval ook per direct afgeschaft worden). Verder houd ik niet van Formule 1 racen, dus een Michael Schumacher dekbed zit er niet in. Is een Rammstein dekbed ook goed. Die zijn ook Duits.
Beste Mensen,
@ JdB.
Leuk hoe je probeert om de discussie over de monarchie weer uit de kast probeert te trekken, om vervolgens je pro-monarch praatjes te staven met een enquete notabene gehouden op 30 arpil natuurlijk verder uiterst objectief. (not)!.
Verder moge het duidelijk zijn dat Bernard lid geweest is van verschillende regimenten van SS, tja indien hij vervolgens de zijde van de nederlanders koos beschouw ik als het inzetten van zwart en rood bij roulette. Indien de Duitsers immers zouden overwinnen kon hij ,naar verluidt, stadhouder worden.
@larie
Direct na de oorlog was nog de nodige commotie binnen het verzet, aangezien een deel communistisch was en bernard liever aan de andere zijde van het gras zag. Daarentegen kan ik het ook niet ontkennen dat Bernarnd het best leuk vond om zelf als generaal -zonder enige gevechtshandeling- die oudstrijders te ontmoeten.
Zo’n praatje welke hij maakte met oud-strijders is natuurlijk compleet niet representatief voor wie hij was. Spreek daar maar eens met Vreling over die had een hele andere indruk van de man.
@JdB: een NIPO onderzoek heeft natuurlijk niets met democratie te maken. Eerlijke en open verkiezingen, een verantwoordingsplicht voor de verkozenen, de hele rotemetoot, dat is democratie.
Dreknek: misschien moet je je reacties voortaan poepend schrijven dan kom je een stuk vriendelijker over. Met ‘we’ bedoelde ik de gehele goegemeente behalve jou.
Ik heb genoten van de vele nuances hierboven.
Aha. U spreekt voor het volk. Vreemd, normaal gesproken zijn dat soort types juist de types waartegen u zo ageert. Aan de andere kant, het past wel mooi binnen uw sociaalfascistische model van een nieuw Nederland.
Mijn sociaalfascistische model van een nieuw Nederland?
Hoe voelt dat nou: rondmeppen in de lucht en nooit wat raken?
And now for something completely different, aub?
@SalonSocialist (afkorting: SS ?!?): het gaat niet om deze ene enquete, zo zijn er al vele meer gehouden door de jaren heen. Steeds geven ze hetzelfde beeld: de overgrote meerderheid van het volk is voor de monarchie in haar huidige vorm.
@Toinerz: een beslissing van de (overgrote!) meerderheid van het volk is en blijft een democratische beslissing. Tegen die beslissing in gaan, dat is pas echt ondemocratisch. En gelukkig gebeurt het daarom ook niet. Want in onze representatieve democratie betekent dit dat er ook domweg bij lange na niet genoeg steun is in de Tweede Kamer om de Monarchie af te schaffen.
Carlos:
Ik heb vele scheldwoorden in mijn richting mogen ontvangen tot nog toe in mijn schamel leventje(waaronder zijnde een Duitser die het bestaan van de Holocaust ontkent, voorlopig de fraaiste), maar een spambot is toch al te kras. Overigens poogde ik het zelfs te verwezenlijken met een anonymizer – gewoon, uit nieuwsgierigheid – maar ook dat mocht niet baten.
Lieve Jan:
Enqu
Wel mooi hoe JdB in deze topic de aanstichter is van een discussie over afschaffing van de monarchie (en daar vervolgens zelf -als ongeveer de enige- op ingaat). De angst regeert. Sjiek die oranje propaganda over de dode rug van Benno, zou ik welhaast zeggen.
@Dreadloki: dan wil ik je bij deze graag virtueel de hand schudden.
@Mark: je hebt misschien wel gelijk. Ik zal de rest van de monarchie discussie maar bewaren voor een volgende keer.
@dreadloki: even voor de goede orde. Mijn opmerking over Duitsers en WWII was als prikkelende analogie bedoeld. Ik wil zeker niet beweren dat je een holocaust-ontkenner bent. Als je het zo hebt opgevat, dan hierbij mijn excuses.
@Carlos
Ik heb geen idee hoe dat voelt, maar je mag het wel vertellen, als je het per se kwijt moet. Luchtlediger dan een quote als: ‘de goegemeente vindt jou smakeloos, behalve jijzelf.’ kan haast niet. Uw opa had wel een NSB’er kunnen zijn, of niet. En als hij het was, zou hij u het vertellen?
Geenszins als zodanig opgevat en uiteraard accepteer ik uw uitgestoken hand. Wat ik ook gedaan zou hebben zonder uw laatste bijdrage.
Terzijde: fraaie billen aan de linkerkant. Is het al vrijdag dan?
Dreknek, ik speel jou spelletje niet mee.
‘T is geen spelletje, ’t is een simpele constatering.
Hehe :-) Ik behoor iig niet tot de goegemeente die de heer Dreknek liever poepend op de doos ziet… ook humor kan hem niet ontzegd worden.. ik zou eerder denken dat de heer DnK aan een “blind” redelijkheidssyndroom lijdt.. (cynisme is dan een logische consequentie ;-)
Oeps.. d=t
@JdB: ik geloof dat u probeert te zeggen waar Bernhard zich op zijn sterfbed ook nog zo’n zorgen over maakte. Hij liet een notaris aanrukken en liet optekenen dat hij zich nooit ZELF aangemeld heeft bij de SS. Bravo Bernhard! Vergeven en vergeten.
Dat van die bombardementsvluchten hoor ik voor het eerst, ik zou het graag willen geloven maar kunt u mij daarvoor ook niet-RVD gerelateerde bronnen voor aanreiken? Ik ken wel van de enorm heldhaftige acties van Bernhard in zijn achtertuin toen hij zijn mitrailleur leegschoot op een hoogovervliegende Duitse gevechtsjager.
Geeft u dan ook even de bron? Niet heh.
Ja Bernhard was een hele frisse vogel. Voornamelijk was het iemand die van god nog gebod iets aantrok, extreem onverantwoordelijk en een rasoppurtunist was.
Zoals op de Engelse Wikipedeia staat (de Nederlandse zegt alleen maar lieve dingen over B.):
En iemand een natuurbeschermer noemen nadat hij de halve olifantenpopulatie in Afrika heeft afgeknald en dan een stichting opricht voor die laatste 3, tja…
16.05.2005
Er was veel belangstelling om het condoleance register te tekenen. Ik deed het ook.
De posthume onthullingen over echtbreuk hebben mij op andere gedachten gebracht.
Op veteranendag draag ik een verlepte anjer. Want zelfs zijn “verjaardag” is onwaar. Het is de dag van zijn inschrijving in het geboorteregister.
Ik wens zijn dochter en de verdere familie het allerbeste.