De camera’s bij ons in het app complex zijn weggehaald na klachten van vermeende drugsdealers over privacy. Er worden mooi geen fietsen meer binnen gezet onder oog van een camera, dat is voor mij weer winst.
Men rept er met geen woord over, maar verspreid door Nijmegen en omstreken zijn recent bijzonder veel camera’s met IR fliter (maar zonder radar) verrezen die wel degelijk het kenteken van iedere passant registreren.
Het is praktisch onmogelijk om Nijmegen nog in of uit te komen zonder geregistreerd te worden. Ook het verkeer binnen de stad wordt op veel plaatsen geregistreerd. De meeste camera’s zijn bijzonder slim geplaatst zodat de meeste sluiproutes je uiteindelijk onheroeppelijk weer op een hoofdweg brengen met cameras. Nijmegen is wat dat betreft ook ideaal voor zo’n project aangezien de stad omringd is door water en heuvelachtige bossen.
#4
Loupe
Maar waarom?
#5
Bert
@4. Autootjes kijken. Gestolen auto’s, openstaande boetes, vluchtauto’s, en voor onderzoeken of de auto frequent daar langs rijdt, want dan weten ze wat meer over bepaalde verkeerstromen.
#6
Bert
In Duitsland hebben ze weken heftig gediscussieerd over een soortgelijk onderwerp:
Volgens mij Tilburg ook, ik zie op de toegangswegen ook camera’s hangen. Valt me sowieso op in stedelijke gebieden. Bijna overal op grote kruisingen hangen camera’s
#8
gronk
@Bert: neu, als ik de artikelen zo lees dan wordt ’t vooral gebruikt voor kilometerheffing-achtige dingen. Ben benieuwd wat Rutte& co hiervan gaan vinden.
#9
JSk
@1: Apart. In Utrecht worden de gegevens door een private partij verzameld en verwerkt.
#10
zmocrackpot
@JSK, #9 Dat is toch niet zo apart? Mijn gok is dat dat vrijwel overal het geval is.
#11
JSk
Really? Voor naive ik dat is vrij schokkend.
#12
gronk
Dit systeem is iets wat al begin jaren ’00 is ontwikkeld (door private partijen, in opdracht van verkeer & waterstaat) en dat moet en zal ingezet worden, want anders is het zonde van het geld.
*zucht*
#13
zmoc
@JSk, #11 Sinds de WBP allerlei zaken heeft geformaliseerd omtrent het laten “bewerken” van persoonsgegevens en andere privacygevoelige informatie door derde partijen, is er nauwelijks nog een reden om dit soort zaken niet uit te besteden.
Het is misschien zelfs nog wel “veiliger” dan wanneer de gemeentes het zelf doen; e.e.a. wordt nu uitgevoerd door partijen die waarschijnlijk ietsje meer kaas gegeten hebben van zaken als beveiliging. Bovendien wordt door het uitbesteden het veiligheidsaspect ineens onderdeel van een commerciele overeenkomst, hetgeen de kans op een echt goede beveiliging lichtjes verhoogd.
Ik heb geen echte bezwaren tegen het uitbesteden van dit soort dingen aan private bedrijven. De individuen die e.e.a. daadwerkelijk uitvoeren zijn allemaal toch wel even onbetrouwbaar, of ze nou bij een gemeente of een bedrijf werken. Maar er is een commercieel bedrijf veel meer aan gelegen om het “goed” te doen dan een gemeente.
#14
JSk
Nou ja… een commercieel bedrijf zal de data kunnen gebruiken voor de verkoop. Ik heb het idee dat lagere overheden daarin wat minder geinteresseerd zijn. De efficientie van het marktkapitalisme is in dit geval een nadeel. Overigens
Sinds de WBP allerlei zaken heeft geformaliseerd omtrent het laten “bewerken” van persoonsgegevens en andere privacygevoelige informatie door derde partijen, is er nauwelijks nog een reden om dit soort zaken niet uit te besteden.
Over unintended consequences gesproken zeg.
#15
zmoc
@JSK, #14 Een gemeente-medewerker kan het ook verkopen. Een commercieel bedrijf zal niet snel geneigd zijn om de contracten met de opdrachtgever (de gemeente) die een dergelijke registratie uberhaupt mogelijk maken in gevaar te brengen door aan de leur te gaan met andermans data.
#16
Kalahiri
@4 omdat het kan :-)
@7 Er hangen ook erg veel camera’s die wel registreren, maar dat dan anoniem doen. Bij ons in Den Haag hingen ineens ook alle doorgaande wegen vol. Navraag leerde dat deze camera’s voor verkeersinformatie bedoeld zijn. Er kan dan gemeten worden hoe lang auto’s over bepaalde trajecten doen. Bij deze systemen wordt echter het kenteken niet vastgelegd. Er wordt een uniek kenmerk van gemaakt zodat auto’s wel te volgen zijn, maar niet meer welke auto het precies is. Op die manier waarborgen ze privacy. De mensen achter deze camera’s vind je hier: http://www.ndw.nu/
#17
zmocrackpot
@Kalahiri, #16 Op die manier waarborgen ze privacy.
Op dezelfde manier als stemcomputers de juiste verkiezingsuitslag waarborgen zeker?:P Beloftes zijn geen waarborgen, helemaal niet als die gaan over de werking van een goed verstopt, ondoorzichtig en oncontroleerbaar complex softwaresysteem.
Bovendien, helemaal gezien de relatief kleine set kentekens in ons land, is een uniek maar toch bruikbaar kenmerk per definitie weer terug te herleiden tot het bijbehorende kenteken. Er wordt hier dus helemaal geen privacy gewaarborgd. Er wordt gelogen.
#18
kalahiri
@zmocrackpot Ik probeerde nog enig vertrouwen in de mensheid te houden. Maar het wordt me zo wel moeilijk gemaakt. :-P
Reacties (18)
En Maastricht: http://www.limburger.nl/article/20100308/REGIONIEUWS06/100309915/1176
En Muiden: http://www.echo.nl/ge-bu/buurt/lees/826610/proef.met.gratis.gooipas.voor.bus.101.102.en.202/
En oa. Utrecht, Hilversum http://bureaudam.ecorys.nl/werkvelden/verkeersonderzoek-projecten.html
En Den Haag http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/03/10/R177.htm
De camera’s bij ons in het app complex zijn weggehaald na klachten van vermeende drugsdealers over privacy. Er worden mooi geen fietsen meer binnen gezet onder oog van een camera, dat is voor mij weer winst.
En Nijmegen http://www.slimopweg.info/
Men rept er met geen woord over, maar verspreid door Nijmegen en omstreken zijn recent bijzonder veel camera’s met IR fliter (maar zonder radar) verrezen die wel degelijk het kenteken van iedere passant registreren.
http://www.nijmegennieuws.nl/?item=85403
Het is praktisch onmogelijk om Nijmegen nog in of uit te komen zonder geregistreerd te worden. Ook het verkeer binnen de stad wordt op veel plaatsen geregistreerd. De meeste camera’s zijn bijzonder slim geplaatst zodat de meeste sluiproutes je uiteindelijk onheroeppelijk weer op een hoofdweg brengen met cameras. Nijmegen is wat dat betreft ook ideaal voor zo’n project aangezien de stad omringd is door water en heuvelachtige bossen.
Maar waarom?
@4. Autootjes kijken. Gestolen auto’s, openstaande boetes, vluchtauto’s, en voor onderzoeken of de auto frequent daar langs rijdt, want dan weten ze wat meer over bepaalde verkeerstromen.
In Duitsland hebben ze weken heftig gediscussieerd over een soortgelijk onderwerp:
http://bit.ly/bU8YGC
Volgens mij Tilburg ook, ik zie op de toegangswegen ook camera’s hangen. Valt me sowieso op in stedelijke gebieden. Bijna overal op grote kruisingen hangen camera’s
@Bert: neu, als ik de artikelen zo lees dan wordt ’t vooral gebruikt voor kilometerheffing-achtige dingen. Ben benieuwd wat Rutte& co hiervan gaan vinden.
@1: Apart. In Utrecht worden de gegevens door een private partij verzameld en verwerkt.
@JSK, #9 Dat is toch niet zo apart? Mijn gok is dat dat vrijwel overal het geval is.
Really? Voor naive ik dat is vrij schokkend.
Dit systeem is iets wat al begin jaren ’00 is ontwikkeld (door private partijen, in opdracht van verkeer & waterstaat) en dat moet en zal ingezet worden, want anders is het zonde van het geld.
*zucht*
@JSk, #11 Sinds de WBP allerlei zaken heeft geformaliseerd omtrent het laten “bewerken” van persoonsgegevens en andere privacygevoelige informatie door derde partijen, is er nauwelijks nog een reden om dit soort zaken niet uit te besteden.
Het is misschien zelfs nog wel “veiliger” dan wanneer de gemeentes het zelf doen; e.e.a. wordt nu uitgevoerd door partijen die waarschijnlijk ietsje meer kaas gegeten hebben van zaken als beveiliging. Bovendien wordt door het uitbesteden het veiligheidsaspect ineens onderdeel van een commerciele overeenkomst, hetgeen de kans op een echt goede beveiliging lichtjes verhoogd.
Ik heb geen echte bezwaren tegen het uitbesteden van dit soort dingen aan private bedrijven. De individuen die e.e.a. daadwerkelijk uitvoeren zijn allemaal toch wel even onbetrouwbaar, of ze nou bij een gemeente of een bedrijf werken. Maar er is een commercieel bedrijf veel meer aan gelegen om het “goed” te doen dan een gemeente.
Nou ja… een commercieel bedrijf zal de data kunnen gebruiken voor de verkoop. Ik heb het idee dat lagere overheden daarin wat minder geinteresseerd zijn. De efficientie van het marktkapitalisme is in dit geval een nadeel. Overigens
Sinds de WBP allerlei zaken heeft geformaliseerd omtrent het laten “bewerken” van persoonsgegevens en andere privacygevoelige informatie door derde partijen, is er nauwelijks nog een reden om dit soort zaken niet uit te besteden.
Over unintended consequences gesproken zeg.
@JSK, #14 Een gemeente-medewerker kan het ook verkopen. Een commercieel bedrijf zal niet snel geneigd zijn om de contracten met de opdrachtgever (de gemeente) die een dergelijke registratie uberhaupt mogelijk maken in gevaar te brengen door aan de leur te gaan met andermans data.
@4 omdat het kan :-)
@7 Er hangen ook erg veel camera’s die wel registreren, maar dat dan anoniem doen. Bij ons in Den Haag hingen ineens ook alle doorgaande wegen vol. Navraag leerde dat deze camera’s voor verkeersinformatie bedoeld zijn. Er kan dan gemeten worden hoe lang auto’s over bepaalde trajecten doen. Bij deze systemen wordt echter het kenteken niet vastgelegd. Er wordt een uniek kenmerk van gemaakt zodat auto’s wel te volgen zijn, maar niet meer welke auto het precies is. Op die manier waarborgen ze privacy. De mensen achter deze camera’s vind je hier: http://www.ndw.nu/
@Kalahiri, #16 Op die manier waarborgen ze privacy.
Op dezelfde manier als stemcomputers de juiste verkiezingsuitslag waarborgen zeker?:P Beloftes zijn geen waarborgen, helemaal niet als die gaan over de werking van een goed verstopt, ondoorzichtig en oncontroleerbaar complex softwaresysteem.
Bovendien, helemaal gezien de relatief kleine set kentekens in ons land, is een uniek maar toch bruikbaar kenmerk per definitie weer terug te herleiden tot het bijbehorende kenteken. Er wordt hier dus helemaal geen privacy gewaarborgd. Er wordt gelogen.
@zmocrackpot Ik probeerde nog enig vertrouwen in de mensheid te houden. Maar het wordt me zo wel moeilijk gemaakt. :-P