Nu de olieprijs zo hard daalt, gaat de benzineprijs dan mee?

DATA - Jawel, de olieprijs daalt. Laagste niveau sinds eind 2010! En gelijk komt weer de opmerking: maar de benzineprijs daalt vast niet zo snel.

Dus moeten we toch maar weer eens een oud onderzoek nieuw leven in blazen.

Gelijk maar beginnen met de grafiek die we hebben bijgewerkt tot aan deze week.

olie_vs_benzine_2007w48_2014w42b_475
U ziet, de benzineprijs blijft altijd gewoon meebewegen. Uiteraard vaak met een beetje vertraging. Maar die vertraging is juist groter wanneer de olieprijs omhoog gaat dan wanneer deze daalt.

Bij dit verhaal is het goed om een aantal zaken te weten.

Ten eerste gaat het bij de olieprijs in de media altijd over de prijs in dollars, terwijl u aan de pomp in euro’s afrekent. Koersschommelingen kunnen de daling (of stijging) in euro’s soms veel minder laten zijn. Relevant voor de oliemaatschappijen die de kosten moeten berekenen.

Ten tweede zit er altijd een vertraging tussen het kopen van olie op ‘de markt’ en het moment dat die olie als benzine uit uw lokale pomp komt.

Ten derde is oliesamenstelling van benzine hier in west Europa ongeveer 70% Brent en 30% WTI. Dus een extreme daling van WTI hoeft hier niet gelijk heel veel effect te hebben.

Ten vierde: als benzine €1,72 per liter kost, is daarvan slechts €0,69 voor de oliemaatschappijen. De rest is accijns en BTW. Oftewel: 10% goedkopere olie zal nooit 10% goedkopere benzine betekenen. Nog even los van het feit dat er ook nog andere kosten zitten in het maken van die benzine (raffinage, transport, pomphouderkosten, etc.).

En verder was u welbeschouwd de afgelopen periode al relatief goedkoop uit. Dus niet zeuren als het een paar dagen duurt voordat u aan de pomp het volledige effect van de olieprijsdaling merkt. Op dit moment daalt de benzineprijs met bijna een cent per dag overigens.

Update 23-10-2014: Grafiek bijgewerkt in nieuwe post

  1. 1

    @0:

    De rest is accijns en BTW

    Voor zo ver de oliemaatschappijen daar niet onderuit weten te komen. Er zijn heel veel aftrekposten e.d. Bovendien is dat nog altijd onvoldoende om prijsverschillen met het buitenland te verklaren.

    Verder wordt inderdaad de laatste jaren de prijs op de markt beter gevolgd, doordat de consumenten die prijzen beter in de gaten houden. Doorgaan met dit soort onderzoekjes dus, om hen wat dat betreft op het rechte pad te houden.

  2. 2

    Ik dacht BTW in functie van de prijs net zo goed 10% zinkt: Het blijft toch 19% van de basisprijs van een product? Dus als iets eerst 1 euro kost heb je 19 cent BTW. Kost iets daarna 50 cent, heb je nog maar 9,5 cent BTW.

  3. 3

    @2:
    Wat betreft BTW heb je gelijk, echter de accijns is een vast bedrag per liter waar overheen nog eens BTW wordt geheven. Dit beweegt samen dus niet evenredig mee met de kale benzineprijs fluctuaties.

  4. 4

    @2: Accijns is 77 cent. Zoals @3 zegt, beweegt die niet mee. Grofweg dus halvering doorrekening. Maar dat is dus nog los van al die andere factoren die in de productieprijs zitten.

  5. 5

    Factoren van belang:
    – Grote oliemaatschappijen hebben hoge kosten. De Shell-raffinaderij in Moerdijk bijvoorbeeld, moet grondig gerepareerd (na een brand) en gereviseerd worden. Dat gaan de klanten betalen.
    – Door de lage olieprijs valt er per vat olie gewoon minder te verdienen, terwijl de kosten van oliewinning gewoon blijven stijgen.
    Olie oppompen in de Noordzee is een stuk goedkoper, dan in de Poolzee.
    – Oliereserves worden structureel overdreven om beleggers te lokken. De schalie-olie-industrie in de VS draait op geleend geld: het is een zeepbel vergelijkbaar met de subprime-mortgage bubbel uit 2008. Om ooit rendement te krijgen op je geïnvesteerde kapitaal moet de olieprijs flink boven de $80 per vat blijven.
    http://www.bloomberg.com/video/what-does-80-oil-mean-for-north-dakota-oUV8tzkoQn~Foxv1_lFRNA.html

    Ook als een liter benzine 5 euro gaat kosten, dan is dat nog altijd een koopje. Met die liter benzine kun je tegenwoordig 12 tot 15 km rijden. De meeste Nederlanders betalen graag 5 euro om die 15 km. niet te hoeven lopen of fietsen,