Mateloos populair in België: Michel Daerden

God, wat zijn Nederlandse politici toch saai en wat boffen de Belgen met socialisten als Michel Daerden, 57 jaar oud en Waals minister van Begroting. Volgens onze zuiderburen was hij de man van 2006. De man is zo populair dat hij met gemak een zaal vult met tweeduizend laaiend enthousiaste fans. Ook veel bekende Belgen willen graag gezien worden met de politicus. Nederland en de rest van de wereld kennen de man inmiddels ook, sinds hij figureerde in een YouTube-filmpje dat in België het “zattemansinterview” ging heten. Zo zouden wij Wouter Bos toch niet gauw op de televisie zien, want in Nederland mag je als politicus niet uit de band springen, laat staan met een paar borrels op op de kijkbuis verschijnen. Tenzij je in de klauwen wenst te vallen van de luipaarden van de vaderlandse pers en bespot wil worden door het ganse Nederlandse volk. Het besmuikte lachje van Gerrit Zalm vond de Nederlander al hoogst irritant. Een beschonken Gerrit Zalm hadden we helemaal afgemaakt.

Voor Daerden verliep het echter allemaal anders. Er werd een reggaemix uitgebracht met Daerdens uitspraken, T-shirts met de kop van Michel D. vlogen de deur uit. Daerden komt in de politieke populariteitspolls inmiddels gevaarlijk dicht in de buurt van Elio Di Rupo, de man die al jaren de ranglijst van populairste Waalse politici aanvoert. Daerdens politieke tegenstrevers zien blauw van jaloezie en proberen de man als het maar even kan zwart te maken. Deze maand verschijnt ook nog eens een boek over zijn leven.

Kortom, Michel Daerden kan niet meer stuk bij onze zuiderburen, met name niet onder de Franstaligen, die geen aanstoot nemen aan openbare dronkenschap en dit juist zien als een sympathieke uiting van Waalse eigenheid of folklore, en van de relaxter cultuur in Wallonië of Franstalig België in het algemeen. “Ik heb een bescheiden bijdrage geleverd om mijn landgenoten een beter leven te bezorgen”, zegt Daerden deze week in een interview met Humo. Mooie woorden van een bijzondere vrijmetselaar en socialist uit de Belgische politiek.

  1. 1

    Absolutamente, El El.
    Probleem voor sommige Nederlanders dan weer: Zijne Drünkenschaft is nu nog de enige politicus èn Belg die het tolvignet wil blijven invoeren.
    Vlaanderen heeft al uitgesteld, Michel “forremiddable” Daerden blijft er overzettelijk voor gaan.
    Wat wil zeggen, als niemand Mr Wallonie kan afremmen, jullie volgend jaar op Waalse wegen zullen moeten dokken.

  2. 2

    Zo zie je maar weer..grijzegolf-etiket wil soms niet plakken.

    Maar @ Crachat..ik ben geheel tegen dat vignet, zit een soort eigen volk eerst luchtje aan en ik hou niet van dergelijke luchtjes. Deze meneer was me opgevallen, ik mag deze kleurrijke man op een merkwaardige manier.

  3. 4

    Weest maar zeker, Larie, dat eigen Folk.
    Als de wereld als Wallonië was, het was een betere wereld.
    Het zou niet lang duren, maar wat een viering van het vieren.

    [[offt: gewroet op m’n fridayCrach, kssss]]]

  4. 6

    @2: Ik vind het vignet juist iets sociaals. Wallonie mag ook alle walm inademen die die nare Hollandeers op de route du soleil uitbraken. Ze verdienen er niets aan, want de Hollander rijdt door tot hij Luxemburg in kan duiken om goedkoop te tanken en shoppen.

    Lijkt me niets minder dan eerlijk dat je dan voor die mooie weg dwars door de natuur die je vervuilt een kleine bijdrage levert.

  5. 7

    @Bismarck..een deelverzameling is niet Europa lijkt me. Dan gaat elke provincie (land in Europees verband) berekenen hoeveel ‘buitenlanders’ gebruik maken van de diensten.
    Bijdragen, geheel mee eens maar dan in Europees verband.

    Gaarne niet reageren met jip en janneke zoals voorheen aub.

  6. 8

    Overigens is Daerden ook wel een Wallonier zoals ik er eigenlijk weinig ken. Zachtmoedig als hij overkomt doet hij me helemaal niet denken aan de opdringerige agressieve Happartistes die ik gewend ben.

  7. 9

    @7: Nou ja zeg, wat is er mis met Annie M.G. Schmidt?

    Overigens zie dat vignet gewoon als een soort tol. Al die buitenlanders die dat ding moeten kopen maken vooral gebruik van de E25. Daarna rijden ze in Frankrijk zo de tolweg op, waar je ook voor betaalt. Wat is het verschil precies? Die tol daar zien de fransen ook in hun belasting terug (als dat geen tolwegen waren geweest hadden de fransen meer belasting moeten betalen).

    Ik vind het dus puur gezeik! Omdat de Belgen het eleganter oplossen (je hoeft iemmers niet voor tolpoortjes te stoppen) ga jij nu samen met heel sleurhuttend nederland lopen klagen en de belgen uitmaken voor facisten. De spreekwoordelijke pot verwijt de ketel!

  8. 10

    Daerden is overigens bezeten van cijfers, zou er in tranen over kunnen uitbarsten. Was jarenlang bedrijfsrevisor, en is de man achter tal van (legale) financiële constructies, bv. ook het overleven van Formule 1 in Francorchamps, enz.

    Qua vignet : het gros van de Nederlandse reacties kwam me on-ge-loof-lijk kinderachtig over. Alsof zulke dingen al niet allang in andere landen bestaan. De meeste reacties bevestigden alleen maar het beeld van “NL op weg naar Frankrijk met caravan volgestouwd met blikjesvoedsel van de AH want het mag geen cent te veel kosten”.

    Ceterum censeo dat zulke zaken wel degelijk beter Europees kunnen worden geregeld, dat wel. Liefst inclusief verrekening impact fijn stof, enz. De Antwerpse ring is een van de meest bereden stukken autostrade van Europa, met zeer veel internationaal (vracht)vervoer … met alle gevolgen vandien voor de luchtkwaliteit hier. Welnu, als je dan het “vervuiler betaalt” principe huldigt… (Zie ook de discussie over auto’s belasten op hun CO2-uitstoot die nu in gang aan het komen is in VL.)

  9. 11

    Bismarck is on a roll here! :-)
    Het klopt wel, natuurlijk. Tolbruggetje Denemarken? Geen haan kraait.
    Belgische wegen, Napoleon himself told us, zijn kortste lijnen tussen punten A en B.
    Dus is het niet onlogisch. Stel dat het machtige Nederland tussen Duitsland en Frankrijk zou liggen…
    Ik zie de besnorde tolhuisjes zo voor me.
    En Bismarck, mag ik je Daerdenliefde ook even delen?
    In een land waar dit soort politicus past, past er veel vreugde en zo gegeerde vrijheid. De uitwas kan naar Dutroux, maar die is net zo Angelsaxisch mogelijk.

    Ergo: het enige jammere is: tekort aan Europa. Elk verstandig persoon weet dit.
    Men zou via Tomtom, waar je per meter alles kan taggen, kunnen zeggen hoeveel ton er rijdt tegen welke snelheid. 2 maandjes Indisch outsourcen, en u heeft uw data ter beschikking. Vervolgens leg je een ragfijne tol op die wegen die het meest vervuild, bereden en bespoord worden.
    Dat noem je vervolgs de Daerdentol, en iedereen is faaaantassstiiique, même Frrrederrriiique.

  10. 12

    Absoluut eens met 9+11. ’t is gewoon zeer consequent zijn qua polluter pays principe, met daarbovenop sociale correctie richting minder bedeelden, bv. basismobiliteit analoog aan minimumhoeveelheid gratis elektriciteit die men niet mag afsluiten. Kan inderdaad niet moeilijk meer zijn via elektronica & processing power.