Langste rivier Maleisië onbevaarbaar


Wat weten we eigenlijk van Maleisië? De hoofdstad Kuala Lumpur heeft een paar in het oog springende hoge torens. Maar orale seks is er wel strafbaar, een islam dingetje naar het schijnt. Desondanks wordt Expeditie Robinson: een real hard life serie met broodmagere vrouwen in bikini (= haram) er dit seizoen wel opgenomen? Na Indonesië is het land de tweede palmolie producent ter wereld. Palmolie voor in uw tussendoortjes. Palmolie is eigenlijk best wel belangrijk voor het Maleisische BNP. Voor de oliepalm plantages wordt het oerwoud gekapt. Veel van die ontbossing vindt plaats in Sarawak, het Maleisische deel van het eiland Borneo. Door die ontbossing is nu de langste rivier van het land onbevaarbaar geraakt. Stammen, takken en wortels van gerooide bomen verstoppen de waterloop. Zware regens spoelden het materiaal de rivier in, een La Niña dingetje naar het schijnt. Gevolg: veerboten en vrachtschepen zitten vast en de lokale economie stagneert. Hier treft u nog meer foto’s en uitleg en hier een filmpje. Weten we dat ook weer van Maleisië.

  1. 1

    Een zeer groot deel wordt niet als (schijnbaar relatief gezond) voedsel gebruikt maar voor biofuel.
    “Aanvankelijk moedigde de milieulobby het gebruik van palmolie als biobrandstof aan. Het onbedoelde gevolg was echter dat de wereldwijde vraag naar palmolie snel groeide.”
    kennelijk ook wat betreft co2 reductie het paard achter de wagen spannen;
    “Ironisch genoeg vergeet hij dat voor die biobrandstof eerst veenbossen moeten worden ontwaterd en woudreuzen gekapt. Daarbij komen zoveel broeikasgassen vrij dat je 600 jaar lang biodiesel moet gebruiken om dat te compenseren. Oliepalmen in de groei kunnen meer koolstof uit de lucht opnemen dan een evenwichtig tropisch regenwoud. Maar oliepalmen groeien 25 jaar en worden dan vervangen. In een regenwoud is tien keer zoveel koolstof permanent opgeslagen.” http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=15152

    “as a major producer of palm oil, the Malaysian government is encouraging the production of biofuel feedstock and the building of palm oil biodiesel plants. Domestically, Malaysia is preparing to change from diesel to bio-fuels by 2008, including drafting legislation that will make the switch mandatory. This article may need to be updated. Please update this article to reflect recent events or newly available information, and remove this template when finished. Please see the talk page for more information. (August 2010)

    From 2007, all diesel sold in Malaysia must contain 5% palm oil. Malaysia is emerging as one of the leading biofuel producers, with 91 palm oil plants approved and a handful now in operation.[30]

    On 16 December 2007, Malaysia opened its first biodiesel plant in the state of Pahang, with an annual capacity of 100,000 tonnes, and which also produces by-products in the form of 4,000 tonnes of palm fatty acid distillate and 12,000 tonnes of pharmaceutical grade glycerine.[31] N(..)Finland plans to produce 800,000 tonnes of biodiesel per year from Malaysian palm oil in a new Singapore refinery from 2010, which will make it the largest biofuel plant in the world” http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_oil#Biodiesel

  2. 2

    Wat zit je nou te zeiken man? Je hebt net met succes aangetoond dat het hele ‘klimaatprobleem’ een links complot is om het kapitalistische systeem te ondermijnen.

  3. 3

    seven, de mythe dat de ‘milieulobby’ verantwoordelijk zou zijn voor de biofuel boom is erg hardnekkig in kringen die het milieu geen warm hart toedragen. Inderdaad in de jaren ’80 en ’90 is er door milieuclubs gepleit voor biobrandstof als alternatief op fossiel. Zelfs in het begin van de 21ste eeuw zagen sommigen er nog steeds de heilige graal in. De twijfel over duurzaamheid van biofuels kwam echter al voor 2005 en zwelde aan, zo sterk dat de EU twee jaar geleden al haar biofuel directive heeft naar beneden heeft aangepast.

    De run op biofuels is hoofdzakelijk veroorzaakt door de hoge olieprijs en de bijmenging regels in Europa. Energie diversificatie vanwege peakoil en wantrouwen naar de OPEC zijn de drijvende krachten achter de opkomst van biofuels.

    Dat zou mooi zijn: de milieubeweging die doorgans maar mondjesmaat succes boekt zou nu opeens wel verantwoordelijk zijn voor zoiets groots als de opkomst van biobrandstof?!

  4. 4

    En het werd nog een leerzame middag.
    Jammer dat ik bij de Google Ads niks kan vinden over het huren van boomstambestendige bootjes.

  5. 5

    @2 Dus? Juist door hypes als klimaatpaniek / peakoil en co2trade zijn er draken van oplossingen en verplichtingen bedacht zoals ‘duurzame’ palmolie cpo fuels op de markt en in diesel. Laat onverlet dat groene plannen zoals kappen van oerwoud voor oa biofuel juist meer co2uitstoot veroorzaakt wat uiteindelijk meer dan een half millennium kost om in te lopen en dus feitelijk nooit (want biofuel zal niet zolang bestaan) bijdraagt aan co2 reductie. Dus hoe je er ook naar kijkt, biofuel uit voormalige bossen is contraproductief.

  6. 9

    @5 “Kappen van oerwoud voor oa biofuel” een groen plan? Dat geloof je toch zeker zelf niet. Bescherming van tropisch regenwoud staat al zeker sinds de jaren tachtig hoog op de agenda van de milieubeweging. Pas net deze week heeft het Europees Parlement de import van fout hout verboden. Als dat jouw definitie is van de succesvolste beweging die er bestaat dan doet dat het ergste vrezen voor alle andere bewegingen en lobby’s die er nog zijn.

  7. 10

    ..is het weer zover…..

    @ seven, kom toch eens met andere feiten dan de gebruikelijke gekopieerde stukjes van wikipedia en quotes uit opiniestukken van anti-specialisten zoals Joshua Livestro..

  8. 11

    Tja Livestro, die is enkel een ‘new born christian met een weblog’ en sowieso geen expert op energie en natuur! Die hebben we al volledig gefileerd om zijn dommige stukje over palmolie, wat een crackhead…

  9. 12

    @10 mart, voor mijn reactie bleef het hier een dik uur doodstil. Hoog tijd voor winstdeling. ;) Ik citeerde trouwens vooral voor meer dan 95% Drs. Johan Verburg (Oxfam Novib) (Environmental Science UU) , sinds zijn oxfam aanstelling welliswaar meer een anti-specialist dat is waar, maar toch.

  10. 13

    @12, das waar, je zult me ook nooit horen beweren dat je slecht bent in et ontketenen van discussies. Zolang je environmental sciences Utrecht citeert ben ik zeer tevreden! Maar livestro mag je achterwege laten (die eerste quote dus)

  11. 14

    Nee seven, als jij wilt roepen dat de milieubeweging schuld heeft aan de tonnen extra uitgestoten CO2 door boskap voor ‘biofuel’ Dan zal je hier eerst even hard moeten maken dat er überhaupt schade is door een verband aan te tonen tussen CO2 in de atmosfeer en klimaatverandering. Ik geloof het niet namelijk.

    veel succes minkukel

  12. 15

    Ik snap eigenlijk niet wat seven bedoeld. Zou zijn campagne dan zorgen voor meer CO2 gebruik? Ik geloof er niets van. Dat komt volgens mij door het gebrek aan respect voor de ontvanger van de boodschap. Een goed verhaal is geen van a tot z voorgekauwd verhaal over hoe de wereld in elkaar steekt. Een goed verhaal zet je op subtiele wijze aan het denken en geeft niet direct alle antwoorden op een presenteerblaadje. Daarbij komt: een goede boodschapper neemt de ontvanger serieus, niet alle consumenten zijn achterlijk.