Georg Baselitz, een van Duitslands beroemdste kunstenaars, protesteert tegen een voorgestelde wijziging van de wet voor cultuurbescherming. De export van kunst wordt aan strengere regels onderworpen.
Kunstwerken met een waarde boven de 150 duizend euro moeten gekeurd worden door een speciaal comité. Als deze oordeelt dat het werk van nationale waarde is, mag het alleen op de Duitse kunstmarkt worden verkocht. Naar verwachting zal de opbrengst dan aanzienlijk lager zijn dan wanneer het op de internationale kunstmarkt wordt aangeboden.
Uit protest vordert Baselitz nu enkele werken terug die hij in bruikleen had gegeven aan drie musea. U snapt de gedachte er achter. Baselitz kan nu, voor het wetsvoorstel worden aangenomen, de werken in het buitenland verpatsen, waar zijn werk op veilingen al aardige bedragen opleverde. Baselitz hoort qua veilingopbrengsten tot de top 15 van ’s werelds nog levende kunstenaars.
BDM Gruppe, 2012 (te zien op ArtZuid)
Lees verder voor meer Baselitz.
Meine Mutter, Madame Cézanne,1996
Orange-esser IV et I, 1981 en 1982
Het is dat het wettelijk niet mogelijk is, maar de altijd provocatieve Georg Baselitz (‘vrouwen missen de ambitie om topkunstenaar te zijn’) kan beter zijn werken opeisen die voor bedragen variërend van 716 duizend tot 1,6 miljoen euro zijn geveild. Die kunsthandel gaat niet over kunst en onttrekt wel miljarden aan de economie.
Reacties (4)
Die kunsthandel gaat niet over kunst en onttrekt wel miljarden aan de economie.
Juist! En dat Baselitz toch een beetje buiten de werkelijkheid staat blijkt uit zijn: vrouwen missen de ambitie om topkunstenaar te zijn. Baselen heet dat. Nu begrijp ik etymologie ervan ;)
nav vrouwen in kunst hier een leuk blog. Ook leuk om in deze even te wijzen op Clara Schuman als – onbekende en dus zwaar onderschatte – componiste. Ga er eens iets van horen, de moeite waard!
“Als deze oordeelt dat het werk van nationale waarde is, mag het alleen op de Duitse kunstmarkt worden verkocht.”
Dit klinkt heel hard als Europees aanvechtbaar (iets met vrij verkeer van goederen).
@2: In dit achtergrondartikel in Der Spiegel staat dat alleen Nederland en Duitsland tot nu toe de regelgeving niet hebben aangescherpt.
De andere 26 EU-landen kennen de regeling wel.
Het heeft o.a. te maken met de ongelijke positie die musea hebben t.o.v. kunsthandelaren/kunstverzamelaars. Musea kunnen daar vaak niet tegen opbieden. En zo verdwijnt waardevol erfgoed in particuliere handen.
Zo’n 250 galeriehouders, kunsthandelaars en verzamelaars hebben ook geprotesteerd tegen wat ze volgens Der Spiegel “onteigening” noemen. Alleen op nationaal niveau handelen levert ze niet genoeg geld op.
Hier de uitleg cultuurminister Monika Grütters.
Ah, het thema leeft ook elders
http://8weekly.nl/recensie/standaardwerk-van-een-achterhaald-veld/