Onze exercitie in materialen werd onderbroken door bommenwerpers en Boekenweek. We pakken de draad weer op en komen met het beloofde vervolg op de gemengde technieken, annex ‘mixed media’..
De vorige keer lag de nadruk op collages. Knip- en plakwerk, om al doende het platte vlak enige diepgang te geven. De drie dimensionale variant heet assemblage.
De essentiële vraag bij gemengde technieken is natuurlijk: waarom is het voor een specifiek kunstwerk van belang verschillende materialen en technieken te gebruiken? Als dat belang er niet is, is zo’n kunstwerk dan niet meer dan een aardig fröbelwerkje?
Ach, daar gaan we weer, zullen sommigen kreunen. Waarom toch altijd enig belang gezocht, terwijl de wereld aan belang ten onder gaat?
Welnu, dat belang kan ook puur de esthetiek van een kunstwerk zijn. Of louter de expressie. Het hoeft geen belang te zijn in de zin van ‘aan iets anders dan aan kunst gerelateerde betekenis’.
De theorie zegt dat in assemblages vaak gebruik wordt gemaakt van ‘gevonden voorwerpen’. De ‘objets trouvé’, bekend geworden door de pisbak van Marcel Duchamp. Maar door de jaren heen is het principe meer losgelaten en worden onderdelen speciaal voor een bepaald werk door de kunstenaar gemaakt.
Het principe van hoe naar ‘mixed media’ te kijken blijft wel overeind: het geheel is meer dan de som der delen
Sarah Lucas – Pauline Bunny, 1997. Hout, vinyl, kapok, draad, sokken, klemmen.
Susan Taylor – Good Housekeeping Toaster, 2005. Glas, was, plastic, draad, linnen.
Rob Voerman – Outpost, 2007 (op de voorgrond), Tarnung, 2008 (daar achter). Hout, glas, plexiglas.
Bojan Sarcevic – Untitled (Vitrine Film #5), 2008. Hout (eiken), glas. mixed media.
Alessandro Gallo – Metro, 2011. Keramiek, acryl, mixed media.
Cody Spiegel – Drift (Coracle Vesel I), 2011. Staal, hout, plastic treksluiters, katoen.
Kohei Nawa – Pixcell Deer, 2011. Glas, opgezet hertje (taxidermie).
Pae White – Supertaster, 2013. Tweezijdige spiegelglas, papier, kabels.
Chiharu Shiota – Boy’s Kimono, 2013. Metaal, wollen draad, kimono.
Werk van Chiharu Shiota zal van eind juni tot half oktober te zien zijn in het Noord Brabants Museum.
Reacties (6)
Tarnung …
Duits is an sich al een mooie taal en misschien helpt het zelfs om de dingen op de ‘juiste plek’ te zetten. Trump bijvoorbeeld.
Waarom toch altijd enig belang gezocht, terwijl de wereld aan belang ten onder gaat? hehehehe.
Assemblages prikkelen mij meer dan schilderijen, meestal. Het mag abstract zijn, maar ook figuratief, voor mij dan. Dat Drift van Cody Spiegel is erg intrigerend. Dat broodroosterding vind ik dan weer niks.
@2:
Waar het Cody Spiegel betreft ga ik meer voor Fabricated Landscape. (zie de 12 dia´s)
@3: Die grote (gedeeltelijk) bespannen metalen bladeren van Cody Spiegel vind ik dan weer te uh, netjes, te ambachtelijk. Misschien zelfs wat te decoratief. Wacht een paar jaar en je koopt ze bij Tuinwereld Osdorp. Dat ‘Drift’ ding heeft iets weerbarstigs, iets ruigs, iets gevaarlijks zelfs. Maar ja, ”t is wat de kijker er zelf inlegt natuurlijk.
@4:
Smaken verschillen nu eenmaal.
In eerste instantie voordat ik de tekst las zag ik in de Drift een een ananas met wat veel stekels.
Misschien denk ik als geboren cynicus onbewust wel, dat stekeligheden meer bij verbale of schriftelijke uitingen horen :-)
Ho wacht, ik had die foto’s van Allesandro Gallo nog niet goed bekeken, maar dat zijn allemaal dieren in de metro. Geweldig.