Kunst op Zondag | 100 jaar Dada

Serie:

Moderne kunst kan zomaar ineens 100 jaar oud zijn. De “geboorte” van het Dadaïsme wordt dit jaar gevierd met tentoonstellingen, films en lezingen gevierd. Eigenlijk een treurige viering, want het vaak provocatieve en absurde Dadaïsme lijkt vergeefs bekrompen burgerlijke opvattingen en idiote machtspolitiek aangeklaagd te hebben.

Terwijl het niet alleen volop oorlog is in West-Europa, maar ook in Oost-Europa, Turkije en in gebieden die nu als Syrië en Irak bekend staan, zochten veel mensen een goed heenkomen. Zo vluchtten onder anderen Duitse en Oost-Europese kunstenaars naar het neutrale Zwitserland. Een deel van hen bezocht in Zürich het Cabaret Voltaire, opgericht door de uit Duitsland gevluchte Hugo Ball en Emmy Hennings.

Samen met de Roemeense kunstenaars Tristan Tzara en Marcel Janco, de Duits-Franse beeldhouwer Jean Arp en nog wat anderen, worden zij als de eerste Dadaïsten gezien.

De ‘toestand inde wereld’ betekende voor hen, zoals Marco Janco het eens verwoordde:

We had lost confidence in our culture. Everything had to be demolished. We would begin again after the tabula rasa. At the Cabaret Voltaire we began by shocking common sense, public opinion, education, institutions, museums, good taste, in short, the whole prevailing order.

Stilstaan bij wat Dada was en waar het voor stond, is na 100 jaar nog immer relevant, legt een van de gidsen uit met wie je in Zürich de ‘Dada City Tour’ kunst doen.

Dada was made up of migrant artists, who criticized the absurdity of nationalistic wars. The collective nature and solidarity of Dadaism has so much to tell us today, as nationalism gains ground again.
We may not have war around us in Switzerland, but we have a lot of nationalism. Dada helps us remember what happened in Europe at the beginning of the 20th century – something it is important we don’t forget.

In Dada komen absurdisme, kubisme, surrealisme, beeldende kunst, poëzie en theater samen. Eén van de Dadaïsten van het eerste uur, Hans Richter, maakte tussen 1956 en 1961 deze film over de beweging.

Ik kijk om me heen, zie wat er gaande is en denk: waar is dada als je die nodig hebt?

Reacties (5)

#1 Rigo Reus

Dada is dus 100 jaar oud, gefeliciteerd! Onlangs las ik ergens dat iemand als hij een Mondriaan zag, nog steeds dacht: ‘ah, een modern schilderij’. Dat heb ik eigenlijk ook wel bij Dada. Modern, nieuwe, andere tijd. Als er een tijdmachine bestond….

http://ooteoote.nl/2016/02/poetry-in-motion-30-tristan-tzara-to-make-a-dadaist-poem/
http://www.redfoxpress.com/new.html (niet helemaal toevallig heb ik thuis een werk van Sam Flowers aan de muur.)

  • Volgende discussie
#2 Henk van S tot S

@1:
Goed artikel.
Ik had nog een mooie bonus ook:
Aan het eind van het filmpje Cabaret Voltaire, kwam dit in beeld.
https://youtu.be/87jErmplUpA

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 beugwant

Ik kijk om me heen, zie wat er gaande is en denk: waar is dada als je die nodig hebt?

We hebben hier van de week nog carnaval gevierd…

Er is in Limburg een achtdelige reeks lezingen, waar nog een staartje van meegepikt kan worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 beugwant

Nog een kijktip: de vertolking van Kurt Schwitters Ursonate door Jaap Blonk is de moeite.

Toen Dada gevestigd dreigde te raken, hief de beweging zich net zo pardoes op als dat ze was ontstaan. Wel zo consequent. De ideeën leefden voort in o.a. het surrealisme.
Overigens kruidt het het leven om elke dag iets absurds te doen, maar ga daarin niet te ver, daar hebben we politici voor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 keest

Grappig, was net bezig dit te vertalen: http://www.publicseminar.org/2016/02/retrodada-manifesto/

  • Vorige discussie