Soms is nieuws geen nieuws, maar gewoon een kwestie van handige marketing. Zo ook het nieuws van maandag over de wetenschappelijke doorbraak die het repareren van kapotte longen met behulp van stamcellen mogelijk moet maken. Gebracht door het Longfonds, dat die dag toevallig ook haar naam van Astmafonds in Longfonds had veranderd. En daarmee van een naam met 98% bekendheid onder de bevolking naar een naam met 60% bekendheid ging.
Het Longfonds verandert van wetenschappelijke koers door meer geld te investeren in onderzoek naar het gebruik van stamcellen om longen te repareren. Hartstikke mooi, goed plan, leuk nieuwtje. Maar er waren media (ahum, onze nationale omroepstichting bijvoorbeeld, ahum ahum) die kwamen met het nieuws dat ‘de longen van mensen met een longziekte kunnen in de toekomst mogelijk worden gerepareerd. Uit onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om nieuwe (delen van) longen te kweken met behulp van stamcellen.’
Dát is niet het nieuws, lieve redactie-zonder-wetenschapsredacteuren. Onderzoek naar het gebruik van stamcellen in allerlei organen, waaronder de longen, is al jaren aan de gang. En de laatste jaren zijn er verschillende publicaties geweest die laten zien dat het een levensvatbaar idee is om kapotte longen met stamcellen te repareren (en dat er nog wel wat haken en ogen aan zitten). Het nieuws van afgelopen maandag was dat het Longfonds van koers verandert door hun budget (deels) daaraan te besteden. En dat ze hun naam veranderd hebben. Waarvan akte.
Reacties (1)
kapotte mensen moet je een menselijke kans bieden dood te gaan, of is dat ouderwets?